یک پژوهشگر طب انتقال خون گفت: طول عمر سلول های بنیادین در محیط آزمایشگاهی و تزریقی بسیار کوتاه است تا حدی که اغلب پس از تزریق به بیمار از بین می رود و در تلاشیم طول عمر این سلول ها را افزایش دهیم.

به گزارش افکارنیوز ، مهریار حبیبی رودکنار اظهار داشت: سلول های بنیادین مشتق از مغز استخوان و خون بند ناف امروزه در درمان بیماری های مختلف کاربرد دارد.

وی ادامه داد: از طرفی به جایی رسیده ایم که طب انتقال خون فقط انتقال خون کامل نیست بلکه از تمام اجزای خون می توان برای ساخت دارو یا درمان بیماری ها و پزشکی ترمیمی استفاده کرد.

این متخصص بیوتکنولوژی به موانع پیوند سلول بنیادین اشاره کرد و گفت: به دلیل استرس هایی که در فرآیند جداسازی سلول از بدن و کشت سلولی در محیط آزمایشگاهی وجود دارد و از طرفی وضعیت نامناسب بیمار، این سلول ها تا حد زیادی پس از تزریق از بین می روند و به دنبال راهکاری برای افزایش نیمه عمر این سلول ها هستیم.

پژوهشگر مؤسسه آموزش عالی طب انتقال خود به این نکته اشاره کرد که سازمان بهداشت جهانی محدودیت هایی را برای افزایش طول عمر سلول های بنیادین در نظر گرفته است که دستکاری ژنتیکی یکی از آنهاست.

وی ادامه داد: دستکاری ژنتیکی سلول بنیادین ممکن است در دراز مدت در اندام های مختلف فرد مشکلاتی ایجاد کند ولی از طرفی طول عمر سلول را افزایش می دهد.

حبیبی رودکنار تصریح کرد: در پژوهشی که انجام دادیم، ماده محافظی به نام لیپوکالین-۲ را با سلول بنیادین همراه کردیم تا سلول ماندگاری بیشتری در بدن داشته باشد و امیدواریم بتوان از روش های غیر ژنتیکی مانند دارو استفاده کرد.

وی گفت: وضعیت نامناسب بیمار یکی دیگر از موانع در تزریق سلول بنیادین است چرا که به عنوان مثال بیماری که سکته قلبی کرده، میزان استرس در ناحیه قلب بالاست و سلول بنیادین در این ناحیه دچار کاهش شدید اکسیژن می شود.

طرح این پژوهشگر در جشنواره پژوهشی موسسه عالی انتقال خون برگزیده شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات