مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه بامواد مخدر گفت: برخی معتادان برای تامین هزینه های مواد خود به فروشنده تبدیل شده و مواد ناخالص را به فروش می رسانند.

به گزارش افکارنیوز ، سردار علیرضا اکبرشاهی در خصوص ورود مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها به کشور اظهار داشت: برخی مواد روانگردان و مخدر صنعتی جدید همانند کروکودیل و یا ام پی اف شادی آوری هایی هستند که از گیاهان تولید می شوند. این مخدرها در برخی از نقاط جهان مانند روسیه و اروپا تولید و عرضه می شوند اما هنوز ورود این نوع مخدرها به کشور تایید نشده است. امروز مهمترین مشکل در خصوص مواد مخدر مصرف شیشه است که پیش سازهای آن در کشورهای اروپای غربی تولید و از طریق استان های شمال غرب وارد کشور می شوند.

وی ادامه داد: مصرف مخدرهای صنعتی به ویژه شیشه تبعات منفی از جمله آثار روحی و روانی روی فر مصرف کننده می گذارد و آسیب های آن بیشتر از مخدرهای سنتی همچون تریاک است. مخدرهایی مانند شیشه و روانگردان ها نه تنها جسم را می پوساند بلکه روح فرد معتاد را نیز نابود می کند. افسردگی، اضطراب، سوء ظن، پرخاشگری، آشفتگی ذهن، کاهش اشتها، اضطراب و تنش، تنفس تند و تشنج به همراه توهم و اختلال خلق مهمترین تبعات استفاده از این نوع مخدرها است.

مدیرکل مبارزه با عرضه مواد مخدر با بیان اینکه در بخش قاچاق و توزیع مواد مخدر و روانگردان با دو طیف کلان و خرد روبرو هستیم تاکید کرد: بخشی از قاچاقچیان خرد جزو توزیع کنندگان کلان نیز محسوب می شوند. این در حالی است که با افزایش قیمت مواد در سالهای اخیر برخی از معتادان اقدام به خرده فروشی مواد مخدر می کنند تا از این راه بتوانند منابع مالی خرید مواد مصرفی خود را تامین کنند.

به گفته وی معتادان برای دریافت مبلغ بیشتر و تامین مواد مصرفی شان مواد زائد و مضر را با مخدرها مخلوط می کنند که این امر باعث آسیب های جسمی به فرد مصرف کننده می شود که در برخی موارد منجر به مرگ شده است.

اکبرشاهی در مورد اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و برخورد با باندهای قاچاق اظهار داشت: اقدامات متعددی در سال های اخیر برای بهبود سطح کمی و کیفی برخورد با شبکه های باندهای قاچاق انجام شده است که خوشبختانه این امر منجر به انتقال باندها به آن سوی مرز شد. امروز بیشتر درگیری ها با قاچاقچیان در مرزها و حاشیه مرز انجام می شود و دیگر هیچ گروهی نمی تواند دامنه نفوذ خود را به داخل کشور گسترش دهد. هم اکنون نزدیک به ۸۰ درصد مواد مخدر در مرز و حاشیه مرز کشف می شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اتهامات جمهوری آذربایجان مبنی بر ترانزیت مواد مخدر از مرزهای ایران اظهار داشت: این موضوع باید از دو منظر سیاسی و انسانی مورد بررسی قرار گیرد. در عرصه سیاست مسئولان خودشان در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی پاسخگوی ادعاها هستند اما مسئولان آذربایجان باید بدانند که جریان تولید ترانزیت مواد مخدر از منشاء تولید در افغانستان شروع شده و از طریق اروپا به بازارهای هدف ترانزیت می شود. با سرمایه گذاری های چشمگیر ایران در مرزها و تقدیم بیش از ۳۷۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز برای برخورد با شبکه و باندهای قاچاق باید گفت ایران پرچمدار مقابله با مواد مخدر است و بحث های ایجاد شده انحرافی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات