کارشناس آنفلوآنزای گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، گفت: بیماران مبتلا به آنفلوآنزا از ۲۴ ساعت قبل از بروز علائم تا حداکثر هفت روز پس از آن می توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.

به گزارش افکارنیوز ، سکینه مظهرمنش اظهار کرد: انتقال بیماری آنفلوآنزا می تواند از طریق استنشاق هوای آلوده به ویروس موجب ایجاد بیماری شود همچنین اگر فرد بیماری داخل دست خود عطسه و یا سرفه کند ویروس به راحتی از دست بیمار به تمام سطوحی مانند دستگیره، درب، نرده های کنار پلکان، کتاب، دفتر و سایر اشیاء منتقل می شود.

وی افزود: در صورتی که اشخاص سالم سطوح آلوده را لمس کنند سپس دست خود را به چشم، بینی و دهان خود بمالند ویروس به بدن آنها منتقل می شود.

مظهرمنش تصریح کرد: آنفلوآنزا بیماری حاد دستگاه تنفسی است که اهمیت آن در سرعت انتشار بسیار بالا، غیرقابل پیش بینی بودن، وقوع، همه گیری، عوارض و مرگ و میر بالا به ویژه در گروه های پرخطر، عواقب گسترده اجتماعی و اقتصادی، قابلیت سرایت انواع حیوانی به انسانی و قابلیت ایجاد زیرگروه های جدید ویروسی است.

این کارشناس به علائم بیماری شبه آنفلوآنزا اشاره کرد و گفت: تب مساوی یا بالاتر از ۳۸ درجه، سرفه و شروع علائم طی هفت روز اخیر است.

مظهرمنش به بیان علائم بیماری شدید آنفلوآنزا اشاره کرد و افزود: تب مساوی یا بالاتر از ۳۸ درجه، سرفه و شروع علائم طی هفت روز اخیر و نیاز به بستری شدن در بیمارستان از علائم شدید آنفلوآنزاست.

وی گفت: واکسیناسیون بر علیه آنفلوآنزا از عوارض شدید و مرگ و میر بیماری جلوگیری کرده و موارد بستری را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد، واکسیناسیون آنفلوآنزا ۷۰ تا ۹۰ درصد در پیشگیری موثر است.

این کارشناس تاکید کرد: فاصله زمانی واکسیناسیون تا ایجاد ایمنی در بدن، حدود دو هفته طول می کشد و به علت تغییرات در ویروس آنفلوآنزا، لازم است هر ساله واکسیناسیون آنفلوآنزا تکرار شود.

وی ادامه داد: درصورت دریافت واکسن احتمال ابتلا به شکل خفیف آنفلوآنزا وجود دارد همچنین واکسن آنفلوآنزا تاثیری بر سایر ویروس ها و بیماری های مشابه نداشته و واکسن آنفلوآنزا از بروز سرماخوردگی جلوگیری نمی کند اما زمان ایده آل برای واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا از شهریور تا نیمه اول مهر ماه است.

مظهرمنش خاطرنشان کرد: افراد سالمند، ساکنین آسایشگاه ها و کارکنان آنها، مبتلایان به بیماری های مزمن، بیماران مبتلا به بیماری هایی که سیستم تنفسی را مختل می کند از جمله اختلالات عصبی و عضلانی، خانم های بارداری که حاملگی آنها مقارن با فصل شیوع آنفلوآنزا است، کودکان و نوجوانان ۶ ماهه تا ۱۸ ساله ای که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند، نوزادان شش تا ۹ ماه، تمامی کودکان و نوجوانان گروه سنی پنج تا ۱۸ سال، افراد مبتلا به چاقی مفرط یا چاقی بیمارگونه، بیماری های ژنتیکی منجر به ضعف ایمنی و بیماران دارای سوء جذب قابل توجه در معرض خطر بیماری انفلوآنزا هستند.

این کارشناس تصریح کرد: برای محافظت از خود و دیگران باید هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانیم همچنین دستها را به طور منظم به مدت ۱۵ ثانیه با آب و صابون بشوئیم و از فرد مشکوک به بیماری آنفلوآنز حداقل یک متر فاصله بگیریم.

وی ادامه داد: در هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کرده و به طور مناسب دفع کنیم همچنین هنگام بیماری از حضور در اماکن پرتردد خودداری کنیم و از تماس دست آلوده با چشمها و بینی و دهان خودداری کنیم چرا که باعث انتقال ویروس می شود.

مظهرمنش گفت: برای محافظت از خود و دیگران باید عادات بهداشتی خوب شامل استراحت کافی و خواب را رعایت کنیم همچنین مواد غذایی مناسب شامل میوه ها، سبزیجات و مایعات را فراوان مصرف کنیم و اگر تب بالا و یا سرفه و ناراحتی گلو وجود داشت به پزشک مراجعه کرده و تا بهبودی در منزل بمانیم و تا حد امکان از حضور در محل کار، مدرسه و اجتماعات خودداری کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات