اعضای شورای اسلامی شهر تهران با استقبال از گزارش وزیر نیرو به شورا، خواستار انتقال خطوط برق فشار قوی به زیر زمین، کاهش میزان نیترات در آب شرب تهران، تامین روشنایی بزرگراه ها، تفکیک آب شرب و غیرشرب و… شدند

به گزارش افکارنیوز ، اعضای شورا در واکنش به گزارش وزیر نیرو به شورای شهر در خصوص مسائل آب و برق تهران، در جلسه علنی امروز خود به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهایی درباره همکاری های مشترک مدیریت شهری و وزارت نیرو پرداختند.

در همین خصوص، علیرضا دبیر گفت: لطفا دوستان آب و برق هر وقت پول می خواهند به اینجا نیایند. سال ۸۷ با مصوبه شورای شهر بودجه یک میلیاردی شما به ۵۰ میلیارد افزایش یافت. بنابراین از وزیر می خواهم به دوستان دستور صریح بدهید که قبل از ارائه بودجه خود به مجلس، با شهرداری تعامل داشته باشند.

وی افزود: درباره روشنایی معابر نیز درست نیست که توپ را در زمین شهرداری بیندازیم. شورایاری ها سراغ مسئولان برق مناطق می روند و جواب می گیرند که تامین روشنایی معابر در بودجه ما دیده نشده است. لطفا درباره اتوبان ها و معابر جدید رسیدگی کنید. علاوه بر این اگر بتوانیم کارهایی مشابه دریاچه چیتگر با همکاری وزارت نیرو تعریف کنیم، بسیار خوب است.

اسماعیل دوستی نیز گفت: اهالی محله شادآباد هنوز از آب تهران استفاده نمی کنند و بابت انشعاب آب باید پولی بدهند که ندارند. ضمن اینکه برای نیترات بالای آب تهران چه برنامه ای دارید؟ همچنین رعایت حریم روددره ها و رودخانه های شهر از مواردی است که وزارت نیرو بهترین مواد قانونی را برای رسیدگی به آن دارد. ما و مردم حریم رودخانه ها را رعایت نمی کنیم، بنابراین وزارت نیرو راسا باید وارد موضوع شود و اجازه ساخت و ساز و پل سازی در حریم رودها را ندهد.

الهه راستگو گفت: شورایاری های منطقه چهار از وجود دکل های برق فشار قوی در محلات خاک سفید، جوادیه، تهران پارس و بخش هایی از شمیران نو شکایت کرده اند. خواهشمندم وزیر نیرو به این مسئله که سلامت شهروندان را تهدید می کند و بالا رفتن تصاعدی قیمت برق که برای مردم کمرشکن است، رسیدگی کنند.

محسن پیرهادی گفت: لطفا دستور نظارت بیشتر بر شرکت های حفار را صادر کنید. زیرا زمان بندی را رعایت نمی کنند و کارشان خیلی طول می کشد و مرمت آنها هم کیفیت ندارد. همچنین نور معابر کم است و در اماکن عمومی مثل پارک ها و مساجد قطعی برق داریم که لطفا رسیدگی کنید.

رحمت الله حافظی نیز گفت: درباره نیترات موجود در آب شرب، هم کسانی که می گویند نیترات هست و هم کسانی که می گویند نیست، درست می گویند. این موضوع بستگی به منطقه دارد. سازمان بهداشت جهانی ۲۰ میلی گرم نیترات در لیتر را برای کشورهای توسعه یافته و ۴۵ میلی گرم برای کشورهای در حال توسعه را مجاز می داند. البته میزان مطلوب ۱۰ میلی گرم است. ما تا سال ۸۲ به میزان ۴۵ میلی گرم نیترات در آب شرب داشتیم، اما از آن پس میزان آن بالا رفت. باید بدانیم که نیترات بالاتر از ۵۰ میلی گرم در لیتر سرطانزاست.

وی در توضیح نحوه ورود نیترات به آب شرب گفت: به دلیل فرسودگی لوله های انتقال آب ما در جایی که لوله می شکند، به دلیل اختلاف فشار مَکِش به وجود می آید و فاضلاب وارد لوله می شود و میزان نیترات بالا می رود. ما به گفته وزیر نیرو روزانه ۳ میلیارد تومان برای تصفیه آب داریم هزینه می کنیم، آبی که تنها یک درصد آن به مصرف شرب می رسد. پس چرا باید از جیب مردم برای تصفیه آبی هزینه کنیم که ۹۹ درصد آن نیاز به تصفیه ندارد؟ آن وقت از ماه بعد هم می خواهیم ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان آب را گران کنیم.

حافظی افزود: کار عقلانی این است که آب شرب مردم را بسته بندی کنیم و در اختیارشان قرار دهیم که هزینه این کار بسیار کمتر از تصفیه آب است. علاوه بر این من از وزیر نیرو یک سوال دارم و آن اینکه آیا سلامت آب شرب مردم را تضمین می کنند؟

اقبال شاکری گفت: این همه سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت شبکه آب و برق را جز با مشارکت بخش خصوصی چگونه می خواهیم تامین کنیم؟ همچنین بحث تفکیک آب مصرفی در شهرک ها و ساختمان های بلندمرتبه را باید اجباری کنیم. طرح جامع آب های سطحی، کانال های مشترک، طرح جامع کنترل سیلاب ها، ساماندهی قنوات و… همه در برنامه پنج ساله دوم شهرداری که این روزها در شورا در حال بررسی است، دیده شده؛ بنابراین آقای مسجدجامعی وزیر نیرو را به موقع به شورا دعوت کرد تا درباره این مسائل تعامل داشته باشیم.

محسن سرخو نیز گفت: انتقال خطوط برق فشار قوی به تونل های زیر زمین یک ضرورت برای شهر است که باید در این زمینه وزارت نیرو با شهرداری همکاری کند. ضمن اینکه میزان پِرت آب در کشوری که کسری آب دارد، یک فاجعه است که به دلیل فرسودگی شبکه رخ می دهد و باید برای آن فکری کنیم.

مرتضی طلایی نیز گفت: ما برای ایجاد شبکه معابر آمادگی همکاری ۱۰۰ درصد با وزارت نیرو را داریم.

غلامرضا انصاری گفت: برنامه وزارت برای استفاده از انرژی های پاک چیست؟

احمد حکیمی پور گفت: آیا وزارت نیرو برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری برنامه ای دارد؟

مسعود سلطانی فر گفت: اگر پول تصفیه آب شرب (هر متر مکعب هزار تومان) را به صورت یارانه به کارخانجات تولید آب معدنی بدهیم تا آب بسته بندی به یک پنجم قیمت برای مردم تولید کنند، در راستای سلامت مردم اقدام کرده ایم.

محمد حقانی گفت: الگوی مصرف آب ما، دو برابر سرانه آسیاست. وزارت نیرو چه فکری برای اصلاح این وضعیت دارد؟ در خیابان ها کوچکترین اقدامی در جهت اجرای انشعاب فاضلاب نشده، در حالی که به مردم گفته بودند به محض انجام تست، انشعاب شما وصل می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات