وزیر علوم گفت: ۵۶ هیئت را به دانشگاه ها اعزام کردیم که گزارش های آن در حال پردازش است.

به گزارش افکارنیوز ، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه تقدیر از برگزیدگان و نخبگان کشور در پاسخ به سوال تسنیم درباره گزارش هیئت ۳ نفره وزارت علوم به دانشگاه ها و نتیجه آن، گفت: این گزارش هنوز نیامده و من هنوز آن را مشاهده نکردم و انشاءالله بزودی بررسی می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم در خصوص اعزام هیئت سه نفره جدید به دانشگاه های دیگر، گفت: ما ۵۶ هیئت را به دانشگاه ها اعزام کردیم که گزارش های آن در حال پردازش است.

فرجی دانا در خصوص حمایت از نخبگان، گفت: با معاونت علمی رئیس جمهور بررسی هایی را انجام داده و بررسی کردیم تا نخبگان را به کشور بازگردانیم و البته الگوی چین نیز در این زمینه بررسی شده است و امیدواریم با برنامه ریزی ها تلاش کنیم تا مسیر بازگشت این نخبگان فراهم شود و رفتن آنها کمتر شود.

وزیر علوم ادامه داد: باید از نخبگان خارج از کشور استفاده کنیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. همچنین کارآفرینان و بخش های صنعتی نیز باید برنامه داشته باشند و از آنها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ابراز گلایه نخبگان خارج از کشور از کمبود امکانات پژوهشی در ایران در کنار علاقمندی آنها برای بازگشت به ایران، گفت: تحریم های ظالمانه کاستی هایی را در کشور ما ایجاد کرده است، به خصوص امکاناتی که از خارج از کشور فراهم می شود اما با تلاش محققان تا حد زیادی با این کمبودها غلبه شده و ما آزمایشگاه درجه یک جهانی در کشور داریم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دوستان خارج از کشور ما از بیرون وقتی به توانمندی های داخل نگاه می کنند این توانمندی ها را کمتر می بینند و وقتی به داخل می آیند و از نزدیک بررسی می کنند، تعجب می کنند و آزمایشگاه ها و امکانات ما در حد خوبی است.

وی افزود: امیدواریم اطلاع رسانی بیشتر شود و سیاه نمایی که از طریق وسایل ارتباط جمعی خارج از کشور درباره ایران می شود جای خود را به شفافیت دهد و آنها نیز بتوانند توانمندی های ما را به خوبی ببیند.

فرجی دانا درباره حمایت از نخبگان، گفت: بنیاد ملی نخبگان مجموعه وظایفی را در قبال المپیادی ها دارد و برخی از آنها مانند شرایط ایجاد شده در خصوص ادامه تحصیل و استفاده از استعدادهای درخشان برعهده وزیر علوم است و البته مجموعه امکاناتی را برای آنها پیش بینی کردیم که طرح سربازی که ۳ ماه خود را درگیر یک پروژه می کنند از جمله آنهاست ولی باید در زمینه ارتقای امکانات و امتیازات کوشش کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه هر چه نخبگان ما بیشتر دلگرم شوند چه در داخل کشور ادامه تحصیل دهند در کشور استعدادهای آنها در کشور ظهور و بروز می کند، گفت: اگر هم مسیر خارج از کشور را در پیش گرفتند با دلگرمی به کشور باز می گردند.

فرجی دانا در زمینه اشتغال نخبگان، گفت: این مسئله منوط به رشد اقتصادی است و اینکه بتوانیم اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان را در کشور فعال کنیم و به مجموعه فاکتورها و پیوست هایی نیاز دارد و از گفتن ها نیز عمل طولانی لازم دارد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی مستحکم و مستمر برای توسعه اقتصاد کشور و وارد کردن علم و فناوری نیاز است و این مسئله به اقتصاد دانش بنیان احتیاج دارد تا عزیزان ما مشکل اشتغال نداشته باشند.

فرجی دانا تاکید کرد: خواهش ما از این عزیزان این است که کارآفرین باشند و به جای اینکه دنبال شغل بگردند خود آنها از ظرفیتی که دارند استفاده کنند.

وی در پایان در زمینه آزمون دکترا، گفت: برای ارتقای کیفیت آزمون دکترا برنامه داریم زیرا در این بخش کمبود ظرفیت داریم و این ظرفیت را باید به کسانی دهیم که امکان موفقیت آنها بیشتر از بقیه است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات