مدیر گروه کودکان و مراقبتهای ویژه نوزادان دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، بیماری" کاوازاکی" را التهاب عروق سیستمیک خواند و گفت: این بیماری اغلب در کودکان زیر ۵ سال بروز می کند و معمولا ۶ تا ۸ هفته طول می کشد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر مریم رسولی افزود: این بیماری علت شناخته شده ای ندارد اما مشخص است این بیماری به دنبال یک عفونت ویروسی اخیر در کودکان بروز می کند.

وی با اشاره به وجود سه فاز حاد، تحت حاد و نقاهت در این بیماری، ادامه داد: در فاز نخست تب بالا علامت ثابت بیماری است اما علائم دیگر می تواند شامل لنفادنوپاتی اغلب در ناحیه غدد لنفاوی گردن، زبان توت فرنگی (به علت اختلالات در مخاط لب و دهان) و نیز علائم ترک خوردگی لب ها باشد.

این دکترای تخصصی پرستاری، قرمزی و تورم کف دست و پا و سپس بروز راش های قرمز رنگ در کودکان را از دیگر علائم این بیماری برشمرد و افزود: کونژکتیویتی بی درد (التهاب ملتحمه چشم) و درگیری عروق کرونر از علائم این فاز است.

وی با بیان اینکه در فاز تحت حاد اغلب تب کاهش می یابد گفت: پوسته ریزی نوک انگشتان دست و پا از علائم شایع در این فاز است و در فاز نقاهت بیماری رو به بهبود است.

وی ادامه داد: با تشخیص زودهنگام، درمان تزریق تک دوز IVIG است که مشکلات عروق کرونری و طول دوره بیماری را کاهش می دهد.

مدیر گروه کودکان و مراقبتهای ویژه نوزادان دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی با بیان اینکه استفاده از آسپیرین درمان دیگری غیر از تزریق IVIG است، افزود: پرستاران باید پس از ترخیص بیمار آموزش هایی را برای والدین کودک داشته باشد.

رسولی با تاکید بر ضرورت Fallow Up بیماری پس از ترخیص گفت: از این رو باید زمان ویزیت بعدی مشخص شود. بیقراری کودک ممکن است تا ۲ ماه ادامه داشته باشد و احتمال عود این بیماری هم وجود دارد.

وی با اشاره بر ضرورت رعایت نکاتی در استفاده از آسپیرین افزود: فرد مراقبت کننده از کودک باید متوجه علائم و نشانه های مسمومیت با آسپیرین باشد. وزوزگوش (از مهمترین عوارض) ، سردرد، سرگیجه و گیجی از دیگر علائم است. البته کودک به علت استفاده از آسپیرین و رقیق شدن خون می تواند بر اثر کوچکترین ضربه به خونمردگی دچار شود که این موارد باید به والدین آموزش داده شود.

این دکترای تخصصی پرستاری گفت: آسپیرین تجمع پلاکتی را مهار می کند از این رو مصرف کننده در معرض خونمردگی است.

وی افزود: چنانچه کودک به آبله مرغان، آنفلوآنزا و یا هر بیماری ویروسی دیگری مبتلا است، باید به پزشک مراجعه کند، چون مصرف همزمان آسپیرین با این دسته از بیماری ها با خطر ابتلاء به سندرم ری همراه است.

رسولی یادآور شد: کودکانی که IVGI دریافت کرده اند نباید تا ۱۱ ماه واکسن MMR (واکسنهای ویروسی) دریافت کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات