نامزدی دورانی طلایی برای شناخت زوجین از یکدیگر است، به طوری که برای استحکام بنای زندگی باید زوجین قبل از ازدواج شناخت بهتری از یکدیگر کسب کنند.

به گزارش افکارنیوز ، آرامش تنها چیزی است که اندک کسانی آن را دارند و بی شمار کسانی هستند که به دنبال آن شب و روز می دوند.

برای کسب آرامش از بین هزار راه زندگی تنها یک راه وجود دارد، ولی عده­ ای راه های منتهی به هندوستان را نیز امتحان می کنند.

در بزرگراه زندگی همچنان که با سرعت برای فرار از تنش های روزمره و کسب آرامش می گذری، اگر با کاهش سرعت، دقت افزایش یابد فلش جهت نمایی را می بینی که بر روی آن نوشته" با احتیاط برانید، آرامش در نزدیکی شماست" . زمانی که می­ خواهی انتخاب کنی، احساس می­ کنی که بدون گذراندن وقت و کمک دیگران احتمال شکست را خواهی داشت. اکنون زمان انتخاب درست و به دست آوردن آرامش است، اکنون دیگر باید با توکل بر خدا نیمه گمشده خود را پیدا کرد و اولین قدم برای رسیدن به آرامش نامتناهی را برداشت.

این آرامش چیزی جز ازدواج نیست و برای ازدواج موفق باید در دوران نامزدی شناخت کافی از طرف خود کسب کرد.

نامزدی یکی از حساس ترین دوران زندگی زوجین است و زوجینی که این دوران را به خوبی سپری کرده اند، از آن به عنوان بهترین دوران زندگی خود یاد می کنند.

زهرا احمدی، یک دانشجوی بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، منطقه خراسان جنوبی، گفت: نامزدی راهی برای شناخت بیشتر طرف مقابل است، ولی در این دوران باید جوانان حد و مرزها را رعایت کنند.

احمدی گفت: مدت زمان دوران نامزدی بستگی به شرایط طرفین دارد و اگر دو طرف کاملا غریبه باشند، باید چند ماه را نامزد باشند.

وی اظهار کرد: دوران نامزدی باید با نظارت خانواده ­ها باشد، زیرا در غیر این صورت امکان دارد مشکلات زیادی بوجود آید.

نامزدی راهی برای جلوگیری از طلاق


حجت الاسلام سید حسن سیدی مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه بیرجند دوران نامزدی را لازمه شناخت دختر و پسر با یکدیگر دانست و گفت: در این دوران دختر و پسر در راستای شناخت برای ازدواج با حفظ موازین شرعی حق صحبت کردن، مسافرت کردن را دارند.

وی با اشاره به اینکه دوران نامزدی باید با نظارت خانواده ­ها و در چارچوب شرعی باشد، افزود: در این دوران باید از مسائلی که زن و شوهر محرم دارند، اجتناب شود.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه بیرجند عدم شناخت زوجین با یکدیگر را دلیل طلاق­ های امروزه دانست و اظهار کرد: ازدواج امروزه با سال­ های گذشته بسیار متفاوت است.

سیدی با اشاره به اینکه افراد درون فامیل یا آشنا نیازی به دوران نامزدی نیست، افزود: شناخت در دوران نامزدی نهایت در یک ماه حاصل می ­شود.

وی تصریح کرد: دوران نامزدی افرادی که از مناطق گوناگون هستند، برای شناخت بیشتر باید کمی طولانی تر باشد.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه بیرجند، سوء استفاده ­های دوران نامزدی را دلیل نامزدی طولانی دانست و خاطر نشان کرد: دختران باید نسبت به این قضیه حساس تر باشند.

راز شخصیت شریک آینده زندگی خود را در دوران نامزدی کشف کنید


بهناز ذال، کارشناس ارشد روانشناسی نیز در گفت و گو با ایسنا، ایجاد فرصتی برای ملاقات­ های متعدد، رفت و آمد های خانوادگی، کمک به تصمیم گیری عاقلانه و آگاهانه و حمایت از انتخاب نهایی فرزندان را از جمله کمک های والدین در دوران نامزدی عنوان کرد.

ذال گفت: دوران نامزدی به دلیل اینکه تاثیر بسزایی بر مهم ترین تصمیم زندگی افراد دارد، حساس ترین دوران برای زوجین به شمار می ­رود.

وی ادامه داد: در دوران نامزدی افراد باید دقت، حساسیت و هوشیاری بالایی را برای تصمیم گیری قطعی داشته باشند.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه زوجین در این دوران به دلیل عدم تعهد نسبت به یکدیگر و قرارگیری در موقعیت عاطفی جدید دوران خوشایندی را تجربه می­ کنند، تصریح کرد: زوجین به دلیل عدم وجود تعارضات دوران عقد و ازدواج در دوران نامزدی، در این دوران بدون مشکل باهم ارتباط برقرار می­ کنند.

ذال به گسترش جوامع و پیچیدگی روابط اشاره کرد و افزود: دروان نامزدی باعث شناخت بیشتر افراد از یکدیگر و تصمیمی گیری بهتر در امر ازدواج می­ شود.

وی عدم توجه به ویژگی ­های منفی و علائم هشدار دهنده طرف مقابل، چشم پوشی از ارزش­ ها و باور های درست خود، تسلیم در برابر خواسته­ های جنسی طرف مقابل خود را از جمله اشتباهات دوران نامزدی عنوان و تصریح کرد: این مشکلات باعث وجود مشکلاتی در زندگی زوجین می شود.

آشنایی در دوران نامزدی به افراد در یادگیری مهارت های ارتباطی کمک می کند


این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه فرایند آشنایی در دوران نامزدی به افراد در یادگیری مهارت های ارتباطی کمک می کند، تصریح کرد: این دوران بهترین موقعیت برای محک زدن معیارهای افراد برای ازدواج و انتخاب همسر، شناخت ویژگی­ های شخصیتی خودشان، همچنین انتخاب منطقی و عاقلانه و در نهایت ازدواجی آگاهانه است.

وی با بیان اینکه در این دوران افراد در موقعیت ­های مختلف همدیگر را ملاقات کنند، تصریح کرد: خانواده ها نیز باید در این دوران با همدیگر رفت و آمد کنند و نوع رابطه با خانواده نیز مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی یکی از بهترین شیوه ها برای شناخت فرد را مشاهده نحوه تعامل وی با خانواده عنوان کرد و افزود: نحوه برخورد فرد با اعضای خانواده و پدر و مادر، شاخصی از رفتار آینده ی او در یک ارتباط صمیمانه است.

دورن نامزدی دوران وابستگی زوجین نیست


حسین امینی، کارشناس ارشد روانشناسی نیز به ایسنا گفت: برای ازدواج موفق باید سه مرحله آشنایی، نامزدی و عقد را پشت سر گذاشت.

امینی ادامه داد: در دوران آشنایی، فرد باید بر اساس شناخت خود از زندگی و آینده نگری و تصمیم برای انتخاب همسر و شریک زندگی به دنبال کسب اطلاعات لازم و کافی باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: فرد در این دوران باید از خانواده همسر، جایگاه وی در خانواده و خصوصیات شخصی اش اطلاعاتی را کسب کند.

امینی اطلاعات خانوادگی، تحقیق و تفحص در محل کار، زندگی، تحصیل و استفاده از راهنمایی های مشاور را از جمله منابع اطلاعاتی برای آشنایی بهتر در دوران آشنایی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: برای تصمیم گیری بهتر برای ازدواج در این دوران نباید هیچ گونه وابستگی بین طرفین به وجود آید.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: دوران آشنایی باید حداقل سه ماه و حداکثر ۴ یا ۵ ماه باشد و در این دوران نباید هیچ گونه وابستگی به وجود آید و هر لحظه آماده شنیدن پاسخ منفی یا مثبت باشد.

امینی گفت: دوران نامزدی زوجین به موجب یک قرارداد به توافق می رسند که در آینده با یکدیگر ازدواج کنند.

وی با اشاره به اینکه در دوران نامزدی افراد به قدر کافی با یکدیگر آشنا می ­شوند، تصریح کرد: نامزدی با حضور چند نفر و خانواده های طرفین شروع و تا زمان عقد رسمی ادامه دارد.

این کارشناس ارشد روانشناسی تعهد، قرارداد اجتماعی و نظارت اجتماعی والدین بر فرایند نامزدی را از جمله تفاوت های دوران نامزدی و دوران آشنایی عنوان کرد و افزود: زوجین در دوران نامزدی نسبت به ازدواج آینده خود متعهد می شوند.

امینی آشنایی بیشتر خانواده ها، فامیل و دوستان، آمادگی برای زندگی مشترک، آشنایی عمیق زوجین با یکدیگر، پذیرش نامزد به عنوان همسر آینده، قطعیت در تصمیم گیری برای انتخاب همسر و قبول تعهد برای زندگی مشترک را از اهمیت دوران نامزدی عنوان کرد و گفت: قبل از عقد دوران نامزدی برای استحکام زندگی زوجین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تعجیل در ازدواج، ترس از جدایی، ترس از سوء استفاده جنسی، تاکید بر ازدواج به هر قیمتی، تاکید بر تقدیر و سرنوشت، ترس از خطا و اشتباه، ترس از دست دادن فرصت ­ها، ترس از عدم قطعیت و نگرانی از پشیمانی طرف مقابل را از دلایل ترس و دوری از گذراندن دوران نامزدی عنوان کرد.

افراط و تفریط در دوران نامزدی، عاملی در شکل گیری مشکلات پس از ازدواج


این کارشناس ارشد روانشناسی مدت زمان دوران نامزدی را وابسته به شرایط خانوادگی، میزان ارتباطات افراد و شرایط فردی زوجین دانست و تصریح کرد: در صورتی که زوجین در مسافتی دورتر از یکدیگر باشند، طولانی شدن دوران نامزدی مشکلی را پیش نخواهد آورد.

امینی افراط و تفریط در دوران نامزدی، وجود انتظارات بیش از حد طرفین از یکدیگر و عدم رعایت حد و مرزها را از مشکلات دوران نامزدی عنوان کرد و افزود: افراط و تفریط در دوران نامزدی باعث دلسردی و وجود مشکلات بعد از ازدواج می ­شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه حدود ارتباطات در دوران نامزدی باید در حد شناخت، تعیین اهداف و برنامه های آینده زندگی زوجین باشد، اظهار کرد: وجود ارتباطات جسمی و جنسی برزندگی مشترک زوجین اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت.

امینی خاطرنشان کرد: آگاه سازی، نظارت و حمایت در دوران نامزدی از نقش­ های والدین در این دوران است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات