مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: هزینه تأمین هر واحد خون نادر ۵ میلیون تومان است. پزشکان باید با مدیریت خون بیمار جلوی این هزینه ها را بگیرند اما شاخص های ما در بخش انتقال خون بیمارستانی و انتقال خون خودی فاجعه آمیز و در حد صفر است.

به گزارش افکارنیوز، علی اکبر پورفتح الله پیش از ظهر امروز در مراسم روز ملی خون های نادر که در ساختمان انتقال خون تهران برگزار شد گفت: امروزه به جایی رسیده ایم که ۱۵۰ لیتر پلاسما را در بهترین سایت های کشورهای اروپایی به دارو تبدیل کرده و به کشور وارد می کنیم که ارزش افزوده و صرفه جویی ارزی آن ۵۰ میلیارد تومان است و در واقع با این کار بیش از دو سوم اعتبار تخصیصی به سازمان انتقال خون را باز می گردانیم.

وی با اشاره به برقراری بالاترین جایگاه امنیت و سلامت خون در کشور گفت: امروزه از رگ دهنده تا رگ گیرنده فرایندهای مربوط به انتقال خون با بهترین کیفیت در حال انجام است که یک بخشی به چرخه انتقال خون و یک بخش دیگر مربوط به بخش انتقال خون بیمارستانی است اما نباید فراموش کرد که این دو به موازات یکدیگر رشد نکرده اند.

پورفتح الله تصریح کرد: شاخص های ما در بخش بیمارستانی فاجعه آمیز است امروزه در کشورهای پیشرفته بخشی از خون را از انتقال خون خودی تأمین می کنند در حالی که شاخص انتقال خون خودی در ایران صفر است. این رقم در کشورهای پیشرفته حدود ۱۰ درصد است و متأسفانه بیمارستان های ما به دنبال این روش انتقال خون نیستند و در کشور ما اولین گزینه انتقال خون از دیگران است.

رئیس سازمان انتقال خون استفاده از روش های طب بدون انتقال خون را یکی از روش های نوین در دنیا مطرح کرد و افزود: از طرف دیگر جمع آوری خون حین عمل و استفاده برای خود بیمار پس از تصفیه و فیلتر شدن همین خون می تواند در کاهش مصرف خون دیگران بسیار مؤثر باشد.

پورفتح الله گفت: اگر پزشکان قبل از جراحی آنمی، کم خونی و فقر آهن بیمار را با یک آزمایش ساده ارزیابی کرده و درمان کنند شاید در بسیاری از جراحی ها نیاز به خون نباشد.

وی با بیان اینکه، تهیه، نگهداری و انتقال هر واحد خون نادر بسیار هزینه بر است خاطرنشان کرد: هر واحد خون نادر حدود ۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد و پزشکان ما باید یاد بگیرند که با مدیریت درمان بیماری که خون نادر دارد بدون مصرف خون یا با مصرف خون خود بیمار او را درمان کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با انتقاد از سیستم برخی بیمارستان ها گفت: باید بیمارستان ها امکان اتوترانسفیوژن را داشته باشند اما متأسفانه شاهدیم که هنوز برخی از بیمارستان ها دستگاه های گرم کننده برای خون و تزریق آن را ندارند و هنوز در فقر انتقال خون در بیمارستانها به سر می بریم.

پورفتح الله گفت: ۲۰ سال پیش در کتاب ها می نوشتند که طب انتقال خون به توسعه جراحی ها کمک می کند و ادبیات استفاده از خون حین جراحی به جراحان ما سرایت کرده که همان را به دانشجویان پزشکی انتقال می دهند تا جایی که الان جراح می گوید تا ۴،۵ واحد خون در اتاق عمل نباشد جراحی را شروع نمی کنیم.

وی به حساسیت تأمین خون های نادر اشاره کرد و گفت: باید بانک قوی از خون های نادر داشته باشیم تا ضمن نگاه به روش های نوین بتوانیم در صورت نیاز خون و فرآورده های خونی را در اختیار بیماران دارای خون نادر قرار دهیم.

به گزارش فارس، امسال برای نخستین بار روز ۲۱ دی به عنوان روز ملی خون های نادر نامگذاری شد. خون نادر به خونی اطلاق می شود که نمونه آن در بین ۵ تا ۱۰ هزار نمونه جمعیتی مشاهده نشود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات