یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: بخشی از نیازهای ارتباطی در خانواده تامین می شود و در خانواده های امروزی ارتباطات عاطفی به حداقل رسیده است و افزایش ارتباطات عاطفی افراد موجب کاهش گرایش به شبکه های اجتماعی می شود.

به گزارش افکارنیوز، افسانه وکیلی دراین باره تصریح کرد: خانواده ها به لحاظ شکلی محدودتر شده اند. خانواده ها از حالت گستردگی به هسته ای تغییر شکل یافته اند و تعداد فرزندانشان کمتر شده است.

وی افزود: یکی از دلایل عمده سست شدن پایه های خانواده این است که افراد وقت کمتری را در کنار هم می گذرانند و کوچک شدن خانواده ها از یک سو و تلاش برای تامین هزینه های خانواده و امرار معاش از سوی دیگر منجر به کاهش ارتباط اعضای خانواده بخصوص روابط عاطفی آنها شده است، بطوریکه در فضای کنونی هر کدام از اعضای خانواده به دنبال کارهای شخصی خود هستند و زمان مشخصی برای در کنار هم بودن و برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند.

این مشاور خانواده دوری اعضای خانواده نسبت به هم و تامین نشدن نیازهای عاطفی و ارتباطی افراد را در این شرایط امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در چنین شرایطی فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی که بین جوانان و دیگر اقشار رواج یافته اند، جایگزینی برای تامین نیازعاطفی و ارتباطی افراد می شوند.

وی تاکید کرد: تقویت و استحکام نهاد خانواده و اینکه افراد وقت بیشتری را با هم بگذرانند، جلوی احساس تنهایی و انزوای فردی را می گیرد و نیازهای افراد را در محیط خانواده تامین می کند. در این شرایط افراد می توانند از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی استفاده ای درست داشته باشند و به جای جایگزین کردن فضایی برای نیازهای عاطفی خود، کارکردهای متناسب با تکنولوژی روز جهان را از اینترنت و شبکه های اجتماعی مطالبه کنند.

وکیلی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی از این منظر باعث وسعت ارتباطات می شوند که بسیار خوب است. البته باید توجه داشت که افرادی که در این شبکه ها با هم ارتباط برقرار می کنند هیچ شناختی نسبت به یکدیگر ندارند و ممکن است اطلاعاتی که رد و بدل می شود، صادقانه نباشد.

وی با تاکید بر اینکه مشاجره افراد در محیط خانواده و دیگر فضاها یکی از مشکلاتی است که به دلیل عدم برقراری ارتباط صحیح با دیگران اتفاق می افتد، گفت: در فضای مجازی معمولا مشاجره و درگیری وجود ندارد. افراد بدون هیچ شناخت و سابقه ای نسبت به هم، با پرداختن به صحبت های کلیشه ای، احساس می کنند که طرف مقابل با آنها همدلی و همدردی می کند و هیچ جبهه و مقاومتی را در وی نمی بینند و این یکی از دلایلی است که افراد در فضای مجازی احساس آرامش بیشتری داشته و به این فضا گرایش دارند.

وکیلی افزود: استفاده از این شبکه ها، عطشی است که در بین جوانان وجود دارد و اگر به درستی هدایت نشود، ممکن است به بیراهه رود. آموزه های دینی و آموزش جوانان از سوی خانواده و دیگر نهادهای آموزشی و اجتماعی موجب کنترل و کاهش آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می شوند. با آموزش صحیح، جوانان ما چارچوب های استفاده از این فضاها را خواهند شناخت و از آنها به درستی بهره برداری خواهند کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات