سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بهره هوشی کودکانی که در اطراف فرودگاه مهرآباد زندگی می کند کمتر از سایر کودکان شهر است.

به گزارش افکارنیوز، حشمت الله بسطامی روز چهارشنبه در نشست بررسی آلودگی هوا که در برج میلاد برگزار شد اظهار داشت: بهره هوشی کودکانی که در محدوده فرودگاه مهرآباد زندگی می کنند کمتر از سایر کودکان شهر است. ضمن اینکه نوزادانی که در این منطقه به دنیا می آیند دارای وزن کمتری هستند. میزان تحصیلات در میان اهالی این منطقه بسیار کمتر از سایر مناطق است.

وی ادامه داد: باید از وزارت بهداشت پرسید چرا آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اعلام نمی شود، ما نمی خواهیم سیاه نمایی کنیم، نمی توانیم سرمایه های ملی به خاطر آلودگی هوا از دست دهیم، امروز عزت الله انتظامی به خاطر آلودگی هوا در بستر بیماری است. جمشید مشایخی به شمال کشور سفر کرده است و رضا کیانیان نیز ۸ سال است به خاطر آلودگی دچار مشکل تنفسی شده است.

به گفته سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران هیچکسی قصد سیاه نمایی ندارد و هوای شهر امروز خاکستری است اما روزی می آید که این هوا سیاه شود.

وی با اشاره به میزان آلودگی خودروها تاکید کرد: میزان آلودگی خودروهای فرسوده ۱.۷ گرم در هر یک کیلومتر است این در حالی است که خودروی پیکان ۴۰ گرم در کیلومتر آلودگی ایجاد می کند.

بر اساس آخرین تحقیقات خودروهای فرسوده ۲۰ برابر سایر خودروها آلودگی ایجاد می کنند.

به گفته بسطامی، کشورهای پیشرفته با بودجه و برنامه مشخص توانستند آلودگی هوا را برطرف کنند. شهر مکزیکوسیتی ۱۲ سال قبل همانند ما اعلام آلودگی کرد اما امروز هوای این شهر پاک است. در کشور ما با اولین بارش بهاری آلودگی تمام و شش ماه بعد دوباره به فکر آلودگی می افتیم. متاسفانه ما امروز آلودگی هوا را از تهران به شهرهای دیگر صادر کرده ایم.

وی افزود: آلودگی هوا عزم ملی می خواهد و علاوه بر مسئولان شهروندان نیز باید مطالبات شان را در این زمینه افزایش دهند. مردم باید سهم نفس کشیدنشان را بخواهند و این موضوع نباید تقابل تلقی شود.

سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه کیفیت گازوئیل در کشور ما بسیار پایین است تاکید کرد: کیفیت گازوئیل باید حدود ppm۵۰ باشد اما در گازوئیل تولید داخل ppm۸۰۰۰ ست. بهتر است اگر نمی توانیم محصولی با کیفیت تولید کنیم برای حفظ جان مردم این محصول را از خارج وارد کنیم.

وی ادامه داد: در شهری زندگی می کنیم که هوا قابل تنفس نیست و اگر بگوییم این هوا قابل تنفس است به مردم ظلم کرده ایم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات