نمایندگان در گفت و گو با افکارنیوز:

درختان زیادی در شیراز زیر بار سنگین برف شکسته شد، برق در قسمت های زیادی از شهر قطع شد، تعطیلی کشتارگاه ها و پایین آمدن قیمت مرغ باعث ضرر هنگفت مرغداران شد، پرندگان کمیاب و گرانقیمت باغ پرندگان شیراز از سرما یخ زدند.

گروه اجتماعی -   بارش برف شدید طی روزهای اخیر در استان فارس به ویژه شهر شیراز مشکلات زیادی برای شهروندان آن به وجود آورد قطعی برق، آب، گاز و سیستم های گرمایشی و در پی آن سرمای شدید زندگی را برای شیرازی ها به شدت سخت کرد.

به گزارش افکارنیوز؛ با توجه به اینکه پیش بینی ها از احتمال بارش مجدد برف در این استان خبر می دهد لازم است پیش از بروز هر نوع مشکل دیگری که زندگی مردم شیراز را فلج کند مسئولان آمادگی لازم را در مواجهه با برف سنگین پیدا کنند. از اظهارات مسئولان این شهر پیداست نبود آمادگی لازم به عنوان بهانه اصلی بروز این مشکلات قلمداد می شود و بارش برف پس از ۱۸ سال را علت اصلی قطعی امکانات شهری می دانند این در حالی است که ستاد بحران استان برای این منظور تشکیل شده است و بودجه آن هم جهت مقابله با همین مشکلات احتمالی در نظر گرفته شده است.

نداشتن تدبیر لازم از سوی مدیران شهری شیراز با بارش این برف نمایان شد. در ابعاد وسیع تر بارش برف در شیراز موجب یخ زدگی تعداد زیادی از پرندگان باغ پرندگان شیراز هم شد. مکانی که از نظر زیست محیطی جزء مناطق بکر به حساب می آید اما با بی تدبیری موجب از بین رفتن گونه های نادری از پرندگان در این باغ شد. در نظر نگرفتن سیستم گرمایشی مناسب و قطع آن در زمان بارش برف موجب نابودی بیش از ۴۰ گونه از پرندگان شد.

وسایل گرمایشی شیراز با برق کار می کند
دستغیب نماینده مردم شیراز با انتقاد از آنچه در روزهای اخیر برای مردم شیراز در پی بارش برف پیش آمد به افکارنیوز گفت: پس از چند سال شاهد بارش برف در استان فارس هستیم که از این بابت خداوند را شاکریم و همه مردم شیراز از این موضوع خوشحال هستند اما متاسفانه مسئولان نتوانستند در پیش بینی برای بارش برف تمهیدات لازم در نظر بگیرند.

وی افزود: در نوبت اول بارش برف پس از بروز مشکلات زیاد برای شهروندان شیرازی مسئولان در دفعات بعد آمادگی بهتری داشتند چراکه تذکرات لازم داده شد. این نماینده ادامه داد: از جمله مشکلات به وجود آمده برای مردم شیراز پس از بارش برف سنگین شاهد قطعی آب و برق بودیم که علی رغم تلاش مسئولان و کارکنان اداره برق استان به دلیل وجود مشکلات در مبنا و اصل مدیریت کلان و ناهماهنگی با دستگاه های دیگر بوجود آمد.

وی افزود: با توجه به ساخت و سازهای جدید در شمال غرب و غرب شهر شیراز و تعبیه دستگاه های گرمایشی در این مناطق که با برق کار می کنند، قطعی برق موجب قطعی وسایل گرمایشی نیز شد و این سرما مشکلات را برای مردم دو چندان کرد. همچنین قطعی برق و وسایل گرمایشی به قطعی پمپ های آب که تامین کننده آب مورد نیاز شهروندان است شد و در نهایت با قطعی همه امکانات مواجه بودیم. دستغیب با بیان اینکه لازم است تغییرات اساسی در نگاه مدیران شیراز ایجاد شود و از تجربه سایر استان ها که با این بحران ها مواجه هستند استفاده شود افزود: آسیب پذیر بودن زیر ساخت ها و نداشتن آمادگی کافی در برخورد با این مشکلات عامل اصلی بروز این مشکل درشیراز بود.

وی افزود: در این بحران طبیعی شاهد شکسته شدن درختان زیادی در شهر بودیم که بخش اعظم فضای سبز شیراز را تشکیل می دهند بنابراین لازم است استفاده از نیروهای مردمی و بسیج در نگاه مدیران استان به وجود آید. وی با بیان اینکه مردم، نمایندگان مجلس، مدیران و مسئولان را در زمان بحران می خواهند تاکید کرد: در شرایط عادی که همه چیز خوب پیش می رود اما در شرایط بحران است که مردم انتظار دارند تمهیدات لازم توسط مسئولان صورت گیرد.

مسئولان شیراز خویشتن دار باشند
ذوالانوار نماینده دیگر شیراز در مجلس نیز در این رابطه به افکارنیوز گفت: بیش از ۱۲ سال بود که شیراز با چنین سرما و شرایط آب و هوایی مواجه نبود مسئولان شیراز باید کمی بیشتر خویشتن دار باشند و مشکلات را به راحتی در میان خود حل کنند و مانع نفوذ مشکلات در میان مردم شوند.

وی افزود: قطعی آب، برق و سیستم های گرمایشی شرایط سختی برای شهروندان شیرازی به وجود آورد که لازم است این موضوع تجربه ای برای مدیران شهری و سایر مسئولان شیراز باشد تا در آینده هنگام مواجهه با آن دچار سردرگمی و شوک نشوند.

گزارش از مرضیه محمدی
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات