رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور از نجات ۱۸۶۶ نفر از مسمومیت گاز مونواکسید کربن خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، محمد تقی طالبیان اظهار داشت: تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی ۵۶۳ نفر از مسمومین را در محل درمان کردند همچنین پس از ارائه خدمات پزشکی اولیه به افرادی که دچار گازگرفتگی شده بودند، ۱۳۰۳ نفر را برای دریافت مراقبت های بیشتر به بیمارستان منتقل کردند.

افزود: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله های بخاری ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می شود.

وی از نشانه های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ اشاره کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور افزود: اولین و مهم ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کنید. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

طالبیان درخصوص پخش گاز در محیط توصیه کرد: بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی تان بگیرید تا دچار گازگرفتگی نشوید، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید. تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی ای به فرد گاز گرفته ندهید؛ چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب دیده ها کمک کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات