رئیس شبکه هپاتیت کشور، از کاهش شیوع بیماری هپاتیت در جامعه خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر سید موید علویان رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد روز چهارشنبه در جمع مدیران سازمان انتقال خون ایران، عملکرد دقیق و مسئولانه این سازمان را سبب کاهش شیوع ابتلا به هپاتیت در جامعه عنوان کرد.

وی گفت: یکی از عوامل موثر در کاهش بار بیماری هپاتیت در کشور، سازمان انتقال خون ایران است و این نشانه مسئولیت پذیری سازمان در قبال سلامت جامعه است.

علویان، هپاتیت B را شایعترین بیماری مزمن کبدی دنیا دانست و افزود: ما قبل از انقلاب جزو مناطق با شیوع بالای این بیماری بودیم ولی اکنون در زمره کشورهایی که شیوع پایینی دارند رده بندی می شویم.

رئیس شبکه هپاتیت کشور، بیشترین شیوع این نوع بیماری را در کشور در اثر انتقال از مادر به نوزاد دانست و گفت: این نوع ابتلا در ۹۰ درصد موارد شیوع دیده می شود.

وی این نکته را متذکر شد که از گرفتن سابقه زردی بیمار نمی توان پی به احتمال آلودگی فرد برد، زیرا چنانکه گفته شد اکثر موارد انتقال ویروس از مادر به فرزند است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد توصیه کرد: بهتر است در مصاحبه ها به سابقه بیماری اعضای خانواده فرد دقت بیشتری شود.

علویان گفت: با توجه به اینکه آمار ابتلا به هپاتیت در میان بانوان کمتر از آقایان است می توان برای تضمین سلامت خون فرهنگ سازی اهدای خون را در بانوان گسترش دهیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات