یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد گفت: اغلب جوانان پرتحرک، کنجکاو و جستجوگر به مواد مخدر صنعتی روی می آورند و مواد مخدر سنتی مانند تریاک برایشان جذابیتی ندارد.

به گزارش افکارنیوز ، محمد علی ناجی نیا با بیان اینکه اعتیاد یکی از زیر شاخه های بیماری رفتاری است، معتقد است: سن اعتیاد به ۱۷ و ۱۸ سال رسیده است و معمولا جوانان به سمت مواد مخدر صنعتی رفته اند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه مواد مخدر جدید اثرات عمیق تری بر سیستم عصبی مغز دارند و خطرناک تر هستند، تصریح کرد: تریاک که ماده مخدر سنتی به شمار می آید حداقل در سال اول مصرف موجب توهم زایی نمی شود اما افرادی که برای اولین بار شیشه مصرف می کنند دو تا سه روز بیدار هستند و می توانند تمرکز کنند یا بهتر درس بخواند و به دلیل تاثیرات مثبت و سریع، این مخدر مورد استقبال جوانان قرار گرفته است.

مخدرهای سنتی جذابیتی برای جوانان ندارد


ناجی نیا با اشاره به مصرف مواد مخدر در برخی میهمانی های نوجوانانه اضافه کرد: مصرف مخدرهای صنعتی مانند قرص های اکستازی نیاز به ابزار خاصی ندارد و راحتی استفاده از مواد مخدر صنعتی می تواند یکی از انگیزه های جوانان برای مصرف باشد.

وی با بیان اینکه زنان از دیگر اقشار مهم جامعه هستند که در معرض اعتیاد به مواد مخدر صنعتی قرار دارند، افزود: کاهش سن گرایش به مصرف مواد مخدر و افزایش شمار مصرف کنندگان زن از دیگر نگرانی های جامعه است و متاسفانه مواد مخدر صنعتی مانند شیشه توسط این قشر با دلایلی هم چون تناسب اندام، افزایش میل جنسی و کاهش استرس مصرف می شود.

این پژوهشگر و درمان گر اعتیاد بیان کرد: رانندگان ماشین های سنگین، نگهبان ها و افرادی که اغلب باید شب را بیدار بمانند بیشتر به مواد مخدر به ویژه مخدر صنعتی روی می آورند.

ناجی نیا با ابراز تاسف از پایین بودن سطح آگاهی خانواده ها در رابطه با حالت های افراد پس از مصرف مواد مخدر، اظهار کرد: بیشتر والدین از رفتارهایی که ممکن است به دلیل مصرف شیشه، اکستازی و یا هر ماده مخدر دیگر در فرد مصرف کنند ایجاد کند آگاه نیستند و به سادگی از رفتارهای عجیب فرزندانشان می گذرند.

پیشگیری های بهزیستی استاندارد نیست


وی پیشگیری های بهزیستی در رابطه با اعتیاد را در حد استاندارد ندانست و گفت: نحوه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی از فضای استاندارد جهانی دور است، چرا که فاکتور مهمی مانند مدیریت استرس و مدیریت هیجانات در دنیا وجود دارد و این آموزش ها از مقطع ابتدایی شروع می شود. یکی از ریز فاکتورهای مهم در اعتیاد، قدرت نه گفتن است که این استانداردها در آموزش های پیشگیرانه کشور رعایت نمی شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه جامعه ایران در حال گذار است و از فرهنگ سنتی به مدرن خیز برداشته است، افزود: در گذشته و فرهنگ سنتی، استرس وجود نداشته است و به همین خاطر افراد مدیریت استرس را بلد نبودند و به فرزندان این مهارت را آموزش نداده اند.

وی با اشاره به اینکه در هر جامعه در حال گذار، اعتیاد، افزایش و سن بلوغ کاهش پیدا می کند، خاطرنشان کرد: افزایش استرس در چنین جوامعی وجود دارد. متاسفانه بیشتر افراد قادر به مدیریت استرس نیستند و برای رهایی از تنش ها به مخدرها گرایش پیدا می کنند.

ناج افزود: تقریبا در تمام دنیا همان گونه که اعتیاد در قشر بی سواد و کم درآمد هرجامعه ای وجود دارد، در قشر پر درآمد و تحصیل کرده نیز شیوع پیدا کرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات