لرستان خبر: در آستانه‌ فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته‌ میراث فرهنگی، روز" گُلوَنی" با هدف ترویج و پاسداشت سربند باستانی" گُلوَنی" ۲۶ اردیبهشت‌ماه در مجموعه‌ی تاریخی قلعه‌ فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار می‌شود.

به گزارش لرستان خبر از خرم آباد، در آستانه‌ فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته‌ میراث فرهنگی ، روز "گُلوَنی" با هدف ترویج و پاسداشت سربند باستانی گُلوَنی در مجموعه‌ی تاریخی قلعه‌ فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار می‌شود.

در این مراسم که 26 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، علاوه بر اجرای موسیقی لُری و سخنرانی درباره حجاب "گُلوَنی" از برنامه‌های آینده‌ دبیرخانه‌ "گُلوَنی" رونمایی می شود.

در جشن "گُلوَنی"، دو نشان "گُلوَنی" اهدا می‌شود؛ یک نشان به‌عنوان نشان شرافت گُلوَنی به همسر یکی از جانبازان نیروی انتظامی اهدا می‌شود که سال‌هاست پرستاری این شهید زنده را عهده‌دار است و یک نشان به قدیمی‌ترین خیاط لباس‌های محلی لُری که هنوز به این شغل مشغول است.

آیت دولتشاه، داستان‌نویس خرم‌آبادی و از اعضای اتاق فکر دبیرخانه‌ی گُلوَنی  در آستانه‌ برگزاری جشن روز گُلوَنی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتخاب گُلوَنی، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای و این یک حرکت جاودانه است و نتایج آن نه فقط امروز، بلکه در نسل‌های بعدی هم دیده می شود.

وی افزود: تا دیروز کسی نمی‌دانست چه بر سر این روسری چندهزار ساله می آید، اما ثبت روزی به این نام، گرد و غبار را از روی افکار زدود و سبب شد، کسانی که از استفاده از این روسری اکراه داشتند، به هواداران پر و پا قرص آن تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: طبیعتا بطن جامعه وجاهت را از قشر نخبه‌تر می‌گیرد و استفاده‌ زنان برجسته در عرصه‌های مختلف از این روسری موجب موجه نشان دادن آن می‌شود و جرأت را در دل طبقه‌های پایین‌تر جامعه ایجاد می‌کند.

دولتشاه  گفت: همیشه اول باید نقاط قوت را شناسایی کرد و بعد جامعه فرهنگی بر تنش پوشاند مانند کاری که در رابطه با گُلوَنی انجام شد که با تفکر پایه‌ریزی بود و به همین دلیل، سریع فراگیر شد.

این عضو اتاق فکر دبیرخانه‌ی گُلوَنی با اشاره به اینکه لباس پوشیدن به‌دلیل شرایط و مد، پیوسته دستخوش تغییر است، اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت که ما هم مانند گذشتگان‌مان لباس بپوشیم؛ اما می‌توان به یک حداقلی راضی شد و با این دید به قضیه نگاه کنیم که بودن پوشش قدیمی با اندکی تغییر، بهتر است از نبودن و به فراموشی سپردن آن است.

وی بیان کرد: بزرگ‌ترین علت این بی‌مهری‌ها و کم‌توجهی‌ها، داشتن نگاه موزه‌ای به‌جای نگاه کاربردی است. در حالی که مسائل فرهنگی، کاربردی و روزمره هستند.

وی افزود: مثلا جاجیم لرستان، یکی از صنایع دستی زیباست که تا چند سال پیش فقط یک هنر دستی زیبا بود که نخ و بافت منحصربه‌فردی داشت اما به‌ تازگی به‌عنوان یک ماده‌ی اولیه به چرخه‌ اقتصادی وارد شده و از آن برای ساخت کیف و کفش یا پرده و روکش صندلی استفاده می‌شود.

گُلوَنی نوعی سربند مخصوص پوشش لر و لک است و به نوعی پارچه ابریشمی رنگین است  که ویژه سربند زنان جوان و دختران لُرستانی است گاهی مردان هم از آن به عنوان سربند استفاده می‌کنند و آن را دور کلاه نمدی می‌پیچند.

علاوه بر کاربرد گلونی به عنوان پوششی برای بانوان، در بخشی از تاریخ فرهنگ لرستان، مردان به ویژه لک زبان‌ها از گلونی به عنوان معرفی و نشان اصالت خود در جشن‌ها و یا در جنگ‌ها استفاده می‌کردن و بزرگان لرستن گُلوَنی را به عنوان تاج و افتخاری بر سر می‌دانسته‌اند که نماد ملی لرستان نیز است.

این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به طور کلی گفته می شود که سربند و دستار "پوششی با سه هزار سال قدمت" است و از زمان مادها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان ایران‌زمین استفاده می‌شد.

روز 26 اردیبهشت به عنوان روز روسری لُری نام‌گذاری شده و قرار است هر ساله در بهار و تا 26 اردیبهشت دختران لُر با به سر کردن روسری لُری، این پوشش اصیل و زیبا را را به دیگران معرفى کنند.

 انتهای پیام/ ق

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات