گزارش لرستان خبر از تغییر کاربری یکی از زیباترین مناطق لرستان /

لرستان خبر: منطقه ونایی یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین منطقه لرستان و بروجرد است که این روزها به مکانی برای قلیان کشیدن جوانان تبدیل شده است.

 

به گزارش لرستان خبر، در نگاه اول وقتی وارد محدوده خوش آب و هوای ونایی در شهرستان بروجرد می‌شوید، فکر می‌کنید، همه برای تفریح و استشمام هوای پاک به آنجا آمده‌اند اما اگر عمیق‌تر به اطراف بنگری، متوجه می‌شوید افرادی که به اینجا آمده‌اند، معنای واقعی تفریح را گم کرده‌اند و در میان فضای سرسبز، خنک، بوی کباب و انواع آلو و آلوچه به دنبال تفریح دیگری هستند.

hkomzo9yopewmo4ac3ts

منطقه ونایی یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین منطقه لرستان و بروجرد است اما مانند دیگر مناطق شهری با آلودگی‌های انسانی دست به گریبان است.

 

شاید چند سال پیش بهانه ورود جوانان به این منطقه خوش آب و هوا خرید خیارشور، لبنیات و خوردن کباب بود اما امروز این‌گونه نیست و اکنون قلیان دلیل حضور جوانان در این مکان است.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که بر خلاف باورهای افراد قدیمی که قلیان را بدون ضرر می‌دانند، دود ناشی از قلیان مواد سمی زیادی دارد که عامل اصلی بروز بیماری سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی شناخته شده است.

 

متاسفانه امروزه می‌بینیم که قلیان در میان جوانان و حتی نوجوانان محبوبیت کاذبی پیدا کرده است.

 

زهرا امیری کارشناس بهداشت در این زمینه گفت: کشیدن قلیان یکی از عواملی است که به انتقال بیماری‌های عفونی نظیر سل و هپاتیت منجر می‌شود و علت آن استفاده مشترک از قلیان در بین افراد است.

13930302000010_PhotoL

امیری افزود: مصرف قلیان یکی از معضلات جامعه است چراکه به طور فزآینده‌ای در بین نوجوانان و جوانان گسترش یافته و مضرات آن دور از نظر نگه داشته شده است.

 

وی ادامه داد: بر خلاف اعتقاد عامه مردم، مصرف قلیان 10 برابر بیشتر از سیگار اعتیاد‌آور است؛ خاصیت اعتیادآوری نیکوتین قلیان هم 10 برابر هروئین است، به همین دلیل مصرف قلیان به هیچ وجه تفریح نیست و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

 

این کارشناس بهداشت گفت: تصور عامه بر این است که چون دود قلیان از داخل آب عبور می‌کند، ضرر کمتری دارد اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد کسانی که قلیان می‌کشند در مقایسه با سیگاری‌ها نیکوتین بیشتری را به بدن خود راه می‌دهند چراکه حجم بیشتری از دود وارد بدن آن‌ها می‌شود.

 

امیری تصریح کرد: به دنبال کشیدن قلیان، نیکوتین و کوتینین ادرار، پلاسمای خون و بزاق دهان را بالا می‌رود.

 

این کارشناس بهداشت در ادامه اظهار کرد: منواکسیدکربن، نیکوتین، قیر و فلزات سنگین که در دود قلیان وجود دارد تاثیرات مخرب جبران‌ناپذیری بر سلامت انسان دارد.

 

امیری تصریح کرد: مصرف قلیان در اماکن سربسته مثل سفره‌ خانه‌های سنتی یا قهوه خانه‌ها عوارض آن را دوچندان می‌کند و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: گرچه قلیان به دفعات کمتر نسبت به سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به اندازه سیگار برای بدن مضر است.

13930302000013_PhotoL

الهام عباسی کارشناس مسائل فرهنگی گفت: گرچه در سال‌های گذشته بیشتر افراد مسن به کشیدن قلیان گرایش داشتند اما طرفداران اصلی امروز قلیان جوانان و نوجوانان هستند.

 

عباسی افزود: متاسفانه در برخی از محیط‌های تفریحی شاهد مصرف خانوادگی قلیان هستیم که با از بین رفتن قبح این کار و طبیعی شدن آن میان والدین و فرزندان، افراد به دفعات بیشتر به کشیدن قلیان روی می‌آورند و این خود سبب بروز وابستگی به قلیان می‌شود.

 

وی ادامه داد: روی آوردن به یک عادت مضر مانند قلیان کشیدن ناشی از خلاهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

 

 

این کارشناس معتقد است: تا زمانی که بسترهای لازم برای بهبود سبک زندگی و تفریح نوجوانان و جوانان فراهم نباشد، نمی‌توان به کاهش مصرف قلیان امیدوار بود.

 

عباسی گفت: متاسفانه دلیل روی آوردن بسیاری از نوجوانان و جوانان لرستانی به قلیان، نداشتن پول برای انجام تفریحات یا ورزش‌های تقریباً پرهزینه است.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات