معاون مرکز سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

لرستان خبر: معاون مرکز سلامت، محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: محصولات لبنی سنتی آزمایش شده 47.6 درصد نامطلوب و محصولات لبنی صنعتی نیز 33 درصد نامطلوب بوده اند.

لرستان خبر، ˈسید رضا غلامیˈ روز سه شنبه در نخستین نشست منطقه ای تب مالت 12 استان کشور در خرم آباد، گفت: نتایج حاصله از بررسی کارشناسی محصولات صنعتی لبنی 10 استان کشور، نشاندهنده عدم مطلبوبیت این محصولات در درجات مختلف است. این نتایج براساس آزمایشات علمی و بررسی های کارشناسی دانشگاههای علوم پزشکی 10 استان کشور، بدست آمده است.
 

وی با بیان اینکه این اقدام در ایام نوروز سال جاری انجام شده، اظهار کرد: نتایج حاصله از نمونه برداری این محصولات لبنی، بیانگر این نکته است که بسیاری از محصولات لبنی سنتی دارای میزان آلودگی تا 100 درصد و محصولات لبنی صنعتی نیز به طور کامل و 100 درصد، بهداشتی و سالم نیستند.
 

وی تصریح کرد: در این خصوص بیش از 47 درصد از بستنی های سنتی و 10 درصد از بستی های صنعتی، غیربهداشتی و ناسالم تشیخص داده شده اند.
 

وی افزود: دقت نظر در کنترل بهداشتی و نظارت مستمر در خصوص تولید محصولات لبنی، از اهیمت ویژه ای برخوردار است که باید در این راستا با استفاده از تجهیزات و امکانات مناسب بهداشت محیطی، گندزدایی محیط به صورت مستمر انجام شود.
 

غلامی با تاکید بر مستندسازی، ارائه گزارش های مستمر و اقدامات به موقع و اصولی در حوزه بهداشت محیط، گفت: قطع حلقه انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است.
 

به گفته وی، هماهنگی بین بخشی و ارتقای سطح عملکرد کارشناسان بهداشت محیط از موثرترین عوامل در راستای پیشگیری از ابتلا و شیوع تب مالت است که دراین زمینه همگرایی و هماهنگی دستگاههای مرتبط از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و شبکه دامپزشکی بسیار مهم و موثر است.
 

وی، مهمترین راه های انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان را تنفس، خوراکی، خراش و آسیب های پوستی و مخاطی عنوان کرد و اظهار داشت: نخستین اقدام در راستای پیشگیری از تب مالت، ایجاد هماهنگی میان کارشناسان بهداشت محیط و انجام اقدامات مشترک دستگاههای ذیربط است.
 

در این نشست دو روزه که با حضور نمایندگان استانداری ها و ادارات کل دامپزشکی 12 استان کشور برگزار می شود، موضوع آنالیز شیوع بیماری تب مالت و ارایه راههای پیشگیری از این بیماری، مطرح خواهد شد.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات