گزارش لرستان خبر از مشکلات مسکن مهر/

ساخته شدن در مسیر سیلاب، جانمایی نامناسب، سازه‌های غیراستاندارد، نبود آسانسور، نماکاری نامناسب و... از جمله نواقص و مشکلات مسکن مهر پلدختر است.

به گزارش لرستان خبر، در حالی که مردم در بیشتر شهرهای کشور شاهد افتتاح و بهره‌برداری از مسکن مهر هستند در استان لرستان این پروژه‌ها بیشتر از آنکه موجب خوشحالی مردم و صاحبان آنها شوند، موجب نگرانی هستند، هر چند که هنوز این واحدها آماده تحویل نیستند، اما به دلایل عدم رعایت اصول استانداردهای ساخت در این واحدها گویا کسی حاضر به سکونت در این خانه‌ها نیست.

 

 

مسکن مهر پلدختر فاقد کیفیت، اصول علمی و کارشناسی است در حالی که مسکن مهر پلدختر بر روی مسیل است که این واحدها در شهرستان دورود بر روی خاک با روانگرایی بالا و مسکن مهر خرم‌آباد بر روی زمین فاقد شرایط فنی لازم است و همه نشان از بی‌توجهی به اصول علمی و کارشناسی است.

 

شهرستان پلدختر نخستین شهرستان استان لرستان است که عملیات اجرایی مسکن مهر در آن آغاز شده، ولی متاسفانه تاکنون این پروژه تکمیل نشده است.

 

طرح مسکن مهر پلدختر 624 واحد است که از این تعداد 128 واحد مربوط به مددجویان بهزیستی است و تاکنون به ازای هر واحد 250 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

 

پیشرفت فیزیکی پروژه مسکن مهر شهرستان پلدختر 65 تا 70 درصد است و اگر مردم نسبت به تکمیل سهم آورده خود اقدام کنند، تا قبل از شروع سال جدید 200 واحد تحویل متقاضیان می‌شود.

 

یکی از مشکلات اولیه‌ای که مسکن مهر پلدختر با آن مواجه بود، مشکل مکان در نظر گرفته شده و قرار داشتن آن در مسیر سیلاب است.

 

*مسکن مهر پلدختر در مسیر سیلاب ساخته شده است

 

زینب جودکی کارشناس زمین‌شناسی با بیان اینکه حوضه آبریز بالا دست مسکن مهر از نظر زمین‌شناسی متشکل از تپه ماهورهای سازند گچساران است که به علت ریزدانه بودن نفوذناپذیری و شیب تند تپه‌ها، روان آب زیادی تولید می‌کند و از طرف دیگر به علت گرد بودن شکل حوضه آن نقطه تمرکز روان آب‌ها کوتاه است و این ویژگی‌ها سبب می‌شود، تا همه روان آب‌های سطحی در موقع بارندگی در یک زمان در نقطه خروجی سایت مسکن مهر به هم برسند و ایجاد سیلاب‌های طبیعی کنند.

 

وی افزود: از قدیم سیلاب این حوضه به سمت رودخانه کشکان بوده است و در سال‌های نه چندان دور توسط مالکین اراضی همجوار تسطیح و تبدیل به زمین مسکونی شده و مسکن مهر در واقع بر روی مسیل اصلی منطقه کوی بسیجیان (تنگ علی) که به صورت مصنوعی مدفون شده، احداث شده است، لذا این ناحیه هر ساله در فصل زمستان و بهار با آبگرفتگی و مشکل سیلاب‌های فصلی مواجه است.

 

این کارشناس یکی از مشکلات شهر پلدختر ورود روان آب‌های سطحی از ارتفاعات شمال و شمال شرقی در فصول بارندگی به داخل خیابان‌ها و معابر شهر می‌داند و گفت: شهر پلدختر به علت اجرای طرح هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی هرساله با مشکل سیلاب و آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر مواجه است و محله‌های موسوم به کوی تنگ علی و کوی شهرداری شرایط ویژه‌ای دارند.

 

*آسانسور برای معلولان در این پروژه فراموش شده است

 

فخرالدین مرادی‌کیا  کارشناس عمران که مدتی به عنوان ناظر در این پروژه فعالیت کرده در خصوص مشکلات پروژه مسکن مهر شهرستان پلدختر اظهار داشت: مکان احداث این پروژه از شهر فاصله زیادی دارد و عملا برای انجام خدمات شهری در این منطقه دولت باید متحمل هزینه‌های زیادی شود، این درصورتی بود که اگر از ابتدا نظارت دقیق و مطالعات کارشناسی انجام می‌گرفت، در شهرستان مناطق متعددی برای احداث پروژه مسکن مهر وجود داشت.

 

وی با اشاره به اینکه تعدادی از این واحدهای مسکن مهر ویژه معلولان هستند، اظهار داشت: متاسفانه دست‌اندرکاران طرح بدون توجه به اینکه این واحدها افراد معلول و کهنسال از آن استفاده می‌کنند، مهمترین قسمت پروژه یعنی «آسانسور» را فراموش کرده‌اند.

 

این کارشناس عمران گفت: به علت همین انتقادات و اشکالات به جا بود که پس از مدتی فعالیت عذر ما را در این پروژه خواستند.

 

*نماکاری مسکن مهر پلدختر متفاوت از همه

 

برخی از صاحبان این منازل مسکونی با انتقاد شدید از کیفیت و مصالح به کار برده شده در مسکن مهر پلدختر اظهار داشت: مسکن مهر پروژه‌ای ناقص‌الخلقه است و از پی تا مراحل پایان مشکلات فراوانی دارد.

 

آنان افزودند: متاسفانه در حالی برخی این واحدها آماده تکمیل و کارهای پایانی روی آنها انجام می‌شود که پیمانکار به جای استفاده از سنگ و یا سرامیک برای نماکاری ساختمان‌ها از سیمان استفاده و آن را ماست مالی می‌کند.

 

این صاحبان منازل مسکونی مهر اضافه کردند: در حالی که همه واحدهای مسکن مهر دیگر شهرها از سنگ و سرامیک برای نماکاری استفاده می‌کنند، معلوم نیست چرا مسئولان اجازه استفاده از سیمان که عملی منسوخ شده است، در مسکن مهر پلدختر را داده‌اند.

 

*مسکن مهر پلدختر مجموعه‌ای کامل از مشکلات است

 

استاندار لرستان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در پلدختر با انتقاد از وضعیت مسکن مهر این شهرستان افزود: متاسفانه بنیان، جانمایی و نوع سازه در مسکن مهر پلدختر قابل قبول نیست.

 

هوشنگ بازوند افزود: باتوجه به اینکه ساختمان‌های مسکن مهر پلدختر در چهار طبقه ساخته شده، ولی فاقد آسانسور هستند که این خلاف برنامه ملی ساختمان‌سازی است.

 

هوشنگ بازوند با تاکید بر اینکه پروژه مسکن مهر شهرستان پلدختر مجموعه‌ای از مشکلات است، افزود: این مشکلات باعث شده که متقاضی پس از چند سال دیگر رغبتی برای سکونت در این منازل نداشته باشد که معاونت عمرانی استانداری ظرف 10 روز برنامه‌ای برای رفع مشکلات این پروژه تهیه کند.

 

وی اظهار داشت: حدود 160 میلیارد ریال از سرمایه استان در این شهرستان به زیرخاک رفته است.

 

*******************

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات