گزارش لرستان خبر از بیماری بیمارستانهایی باقدمت 100 ساله/

شهرستان بروجرد با جمعیت 400 هزار نفری از دارا بودن یک بیمارستان مجهز محروم است و دو بیمارستان ان با قدمتی 100 ساله توان پاسخگویی به بیماران خود را ندارند.

 

به گزارش لرستان خبر، سالهاست که از مشکلات و فرسودگی و ناکارآمدی بیمارستانهای شهری با جمعیت حدود 400 هزار نفر سخن گفته می شود که مسئولان نیز آن را تایید می کنند ولی مردم محتاج استفاده از خدمات آنها هستند.

 

 

دو بیمارستان دولتی امام خمینی (ره) و شهید چمران شهر بروجرد که قدمتی بالغ بر 100 سال دارند و زلزله سال 85 را نیز پشت سر گذاشته و از این حادثه نیز آسیب هایی دیده اند.

 

این دو بیمارستان 102 و 53 ساله همچنان علیرغم فرسودگی مسئولیت سنگین تامین سلامت مردم را در بروجرد بر دوش می کشند.

 

جور این فرسودگی و بار سنگینی که بر دوش بیماستان ها نهاده شده دامن گیر بیماران و مردمی می شود که از سرناچاری، چاره ای جر پناه آوردن به همین بیمارستان ها را ندارند.

 

این بیمارستان ها علاوه بر فرسودگی و به تبع همین مشکل قابلیت مجهز شدن به تجهیزات مدرن پزشکی را ندارند و حتی از نظر تامین تخت فعال مورد نیاز نیز با مشکل مواجه هستند.

 

علاوه بر این ، بیمارستان های بروجرد دیگر قابلیت اینکه تخت های بیمارستانی جدیدی به انها اضافه شود را ندارند و بیماران در چنین شرایطی به صورت اضطراری و با فوریتی که بستگی به بیماری و علت مراجعه شان دارد به ناچار در بخش اورژانس بستری می شوند.

 

بیمارستان های این شهرستان مجهز به دستگاه ها و تجهیزاتی ضروری از جمله مجهز به دستگاه ˈام آر آیˈ نیستند و چنانچه بیماری هر چند با شرایط سخت نیاز به ام آر آی داشته باشد باید در خارج از بیمارستان اقدام کند.

 

بخش های اورژانس این بیمارستان ها هم زمانی که تخت هایش برای بیمارانی نیازمند به بستری مورد استفاده قرارمی گیرند باعث سرگردانی و معطل شدن و سرگردانی بیماران بد حالی می شود که نیاز به خدماتی فوری و اورژانسی سرپایی هستند.

 

البته چنین مشکلات و معضلاتی در روزهای تعطیل چندین و چند برابر هم می شود.

 

بیمارستان هایی با این قدمت به هیج وجه از لحاظ فیزیکی و سازه ای نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

 

تجهیزات پزشکی با پیشرفت های علمی به روز مورد تغییر و تحول قرار می گیرند که با توجه به مشکلات فیزیکی و فرسودگی این بیمارستان ها قابلیت مجهز شدن به تجهیزات روز پزشکی در این بیمارستان ها وجود ندارد.

 

این درحالی است که بیمارستان ایت الله بروجردی این شهر از زمان شروع ساخت آن در سال 86 تاکنون نتوانسته است که به چرخه بهداشت و درمان این شهرستان اضافه شود. طی سال های اخیر علیرغم قول های مساعد و پیش بینی هایی که در خصوص اولویت دادن به ساخت این بیمارستان داده شده اما این بیمارستان حتی از نظر فیزیکی در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

این بیمارستان نیمه کاره که کلنگش شش سال قبل به امید رفع مشکلات مردم در حوزه درمان به زمین زده شده طی این سال ها به مناسبت های مختلف مورد بازدید مقامات و مسئولان کشوری و استانی قرار است.

 

 

اما حالا مدتی است که از زمان وعده داده شده هم می گذرد ؛ گفته می شود تنها از نظر فیزیکی و نه بیشتر؛ این بیمارستان خیلی خوشبینانه 50 درصد پیشرفت داشته است و چنانچه با این روند به ادامه ساخت پرداخته شود با توجه به تغییراتی که در نرخ ارز طی این چند سال صورت گرفته است سالیان سال طول خواهد کشید تا این بیمارستان وارد در چرخه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد شود.

 

برای رساندن این بیمارستان به چرخه بهداشت و درمان و با توجه به گران شدن نرخ ارز و تامین بسیاری از تجهیزات پزشکی مورد نیاز باید با منابع مالی و بودجه چندین برابر و سرعت عملی حدود سه برابر به روند ادامه ساخت این بیمارستان پرداخت.

 

با وارد شدن این بیمارستان به چرخه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد تا حدود زیادی می توان مشکلات دست و پا گیری که بیمارستان های این شهرستان با آن مواجه هستند را کاهش داد.

 

مجموعا در دو بیمارستان دولتی این شهرستان بین 300 تا 330 تخت فعال وجود دارد که این مقدار نمی تواند تامین کننده نیاز بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان ها باشد و بخش ها و اتاق های این بیمارستان حتی قابلیت اینکه تختی به آنها اضافه شود را نیز ندارند.

 

در هر حال هر کدام از ما به عنوان شهروندانی که در این شهر زندگی می کنیم چه بخواهیم و چه نخواهیم گذرمان به این بیمارستان می افتد و ناچار می شویم با همین امکانات اندک پزشکی و بیمارستانی موجود، دردمان را تسکین دهیم.

 

باید به حال بیمارستان هایی که خود را به زور سر پا نگه داشته اند فکری کرد برای بسیاری از ساکنین همین شهرستان 400 هزار نفری توان جسمی و مالی رفتن به شهرها و استان های همجواز و یا توان راهی شدن به پایتخت برای درمان دردشان وجود ندارند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات