مرگ 2 کودک در یکماه در پلدختر

اینکه در بیمارستان های همه دنیا علیرغم تلاش پزشکان وقوع مرگ مقوله ای است که در پیشرفته ترین و به روزترین مراکز درمانی هم اتفاق می افتد جای هیچ گونه بحثی ندارد اما مرگ 2 کودک پلدختری در ماه گذشته به اعتراف مسئولین مربوطه برخی کمبودها باعث مرگ این دو عزیز شده است.

به گزارش لرستان خبر، خبر مرگ پسر بچه پلدختری به علت مشکلات درمانی این شهرستان در چند روز قبل دومین خبری از این نوع است که ماه آبان به تیتر اصلی رسانه ها تبدیل شد که ناشی از مشکلات فراوان زیرساختی درمانی این شهرستان است که نیاز است مسئولین امر به صورت جدی برای حل این معضل به فکر چاره باشند.

البته این دو اتفاق تنها اتفاقات جدی شهرستان پلدختر در حوزه درمان نیست و قبل از این هم در فواصل مختلف خبرهای تلخ منتشر می شد که در گزارش زیر به شرح مختصر این دو واقعه برای روشن شدن وضعیت می پردازیم.

در این گزارش قصد شناسایی مظنونین و مقصران وقوع این دو اتفاق وجود ندارد و بحث روی کمبودهای درمانی شهرستان پلدختر با جمعیت حدود 80 هزارنفری است.

 

مرگ یعقوب 3 ساله بر اثر عقرب زدگی

 

یعقوب پاپی کودک سه ساله پلدختری بود که در هفتم آبان ماه  بر اثر عقرب گزیدگی توسط والدینش راهی بیمارستان امام خمینی(ره) پلدختر می شود اما متاسفانه تنها بیمارستان شهرستان پلدختر فاقد سم  عقرب زدگی است و برای نجات جان یعقوب سه ساله ناچار به اعزام این کودک به خرم آباد می شوند که پس از اعزام علیرغم سعی  پزشکان در بیمارستان تامین اجتماعی خرم آباد یعقوب تسلیم مرگ می شود.

 

نکته جالب اینجاست که سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر هم این مشکل را تایید کرده و می گوید: موضوع نبود سرم عقرب را در شهریور و مهر ماه به دانشگاه علوم پزشکی استان منعکس کردیم و حدود یک ماه است که شهرستان پلدختر با کمبود پادزهر عقرب گزیدگی مواجه است.

 

البته مسئولان امر در پاسخ به افکار عمومی جوابیه ای بر روی سایت دانشگاه علوم پزشکی لرستان منتشر کردند که "گزش عقرب در ناحيه خطرناک سر و گردن رخ داده بود كه ميزان مسموميت حاصله و شدت ضايعات وارده را به مراتب افزايش داده  و همين امر نيز سبب وخامت حال كودك مذکور شده است.".

 

اما این مسئولان هیچگاه پاسخ ندادند که با توجه به کوهستانی بودن منطقه کمبود پادزهر عقرب زدگی در این شهرستان چگونه توجیه پذیر است.

 

امام جمعه پلدختر هم در جممع خبرنگاران به مرگ این کودک اشاره کرده و گفت: با اشاره به وضعیت آب وهوایی پلدختر و اینکه سالانه در شهرستان صدها مورد عقرب گزیدگی رخ می‌دهد شهرستانی که این همه عقرب گزیدگی در آن رخ می‌دهد و وضعیت آب و هوایی خاص دارد، نباید بدون پاد زهر به امان خدا رها شود.

حجت‌الاسلام علی محمد لروند افزود: مردم پلدختر از خبرهایی که از وضعیت بهداشت و درمان پلدختر به گوششان می‌رسد، نگران هستند و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به این نگرانی‌ها پاسخگو باشند.

      635505161001527290

عدم تشخیص درست پزشک و مرگ کودک 15 ماهه

 

پس از ماجرای تاسف‌انگیز مرگ یعقوب سه ساله بر اثر نیش عقرب مرگ کودکی دیگر بر اثر عدم تشخیص پزشک معالج و کمبود امکانات پزشکی در بیمارستان پلدختر خبرساز شد که باعث ناراحتی مردم در کم توجهی مسئولان در رفع مشکلات درمانی این شهرستان شد.

 

حسین میر کودک 15 ماه پلدختری چهارشنبه 21 آبان ماه سال جاری با مشاهده بی‌اشتهایی توسط خانواده به بیمارستان پلدختر برده می شود و پس از انجام معاینات توسط پزشک متخصص بستری می شود.

بعد از گذشت دو روز از بستری شدن حسین میر والدین این کودک 15 ماهه شاهد وخیم تر شدن حال فرزند خود می شوند و پس از اعتراض به مسئولان بیمارستان وی را به اهواز اعزام کردند اما این کودک هم پس از چند ساعت با وجود تلاش های فراوان جان باخت.

 

مهندس کرموند سرپرست بهداشت و درمان پلدختر در توضیح این ماجرا گفت: این کودک 15 ماهه به خاطر بیماری مادرزایی و مشکل کیسه صفرا نیاز به عمل جراحی داشت که به بیمارستان اهواز اعزام شد.

این در حالی است که گفته های غفاری از مسئولان روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با صحبت های کرموند اختلاف دارد و ایشان مشکلات قلبی را علت بیماری این کودک 15 ماهه بیان می کند.

اینکه در بیمارستان های همه دنیا علیرغم تلاش پزشکان وقوع مرگ مقوله ای است که در پیشرفته ترین و به روزترین مراکز درمانی هم اتفاق می افتد جای هیچ گونه بحثی ندارد اما در دو واقعه بالا که توضیح داده شد به اعتراف مسئولین مربوطه برخی کمبودها باعث مرگ این دو عزیز شده است.

                             حسین میر

عدم امکانات کافی تنها بیمارستان پلدختر

 

بيمارستان امام خمینی(ره) شهرستان پلدختر در سال 1389 با حدود 5 هزار متر زير بنا راه اندازي گرديد، و در حال حاضر با 64 تخت در حال فعاليت مي باشد اما این بیمارستان دارای مشکلات و کمبودهای عدیده ای است که این نواقص باعث می شود که بسیاری از شهروندان پلدختری برای درمان ناچار به سفر به دیگر شهرستان های همجوار شوند.

 

فرماندار پلدختر در این رابطه می گوید: در شهرستان پلدختر مشکلات درمانی زیادی وجود دارد که برخی از این مشکلات همچون کمبود سرم عقرب گزیدگی، کمبود پزشک متخصص و امکانات و تجهیزات پزشکی، عدم وجود فضای مناسب، کمبود نیروی متخصص، فرسودگی خانه‌های بهداشت را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاون پشتیبانی این دانشگاه در لرستان مطرح کرده و خواستار رفع این نواقص شده ایم.

 

قدرت‌الله ترابی‌نژاد ادامه می دهد: شهرستان پلدختر در مسیر جاده ترانزیتی شمال - جنوب قرار دارد و به دلیل مجاورت با شهرستان رومشکان و دره شهر تنها بیمارستان این شهرستان پاسخگوی مراجعان و اهالی شهرهای همجوار است که باید نسبت به تامین امکانات لازم در این زمینه اقدام شود.

                      81057364-5520861

حل مشکلات درمانی شهرستان پلدختر همت تمامی مسئولین استان را می طلبد و مدیران رده بالای استان همچون استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید پاسخگوی به حق این مطالبه مردمی باشند.

 

در این میان  شاید وظیفه دکتر علی کاییدی با توجه به اینکه عضویت ایشان در  کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیش از سایر مسئولان باشد .

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات