لرستان خبر گزارش می دهد

نبود بیمارستان، زایشگاه، آمبولانس و تجهیزات پزشکی در «بیرانشهر»، سبب شده بیماران برای درمان خود به مرکز استان مراجعه کنند که در طول سال‌های اخیر چند نفر به خاطر دیر رسیدن به بیمارستان درگذشتند.

به گزارش لرستان خبر،  از بیرانشهر، وقتی اسم «شهر» می‌آید ذهن به سمت پیشرفت، توسعه و آبادانی می‌رود اما این قاعده تاحدودی شهرهای استان لرستان را شامل نمی‌شود.

 

‌شهر «بیرانشهر» در استان لرستان بیش از 75 سال سابقه بخشداری دارد و  حدود 13 سال است که نام شهر را یدک می‌کشد اما از توسعه وعمران سهمی نداشته است و سال‌ها است که در غفلت مسئولان در اوج محرومیت است.

 

«بیرانشهر» با 13 هزار جمعیت در 40 کیلومتری شهرستان خرم‌آباد(مرکز لرستان) قرار دارد و از جنوب به خرم‌آباد و از شمال به بروجرد وصل می‌شود و بیشتر مردم این منطقه "لک زبان" هستند.

 

نام «بیرانشهر» در گذشته چغلوندی بود اما در دی ماه 90 با تصویب هیئت وزیران نام این شهر از چغلوندی به بیرانشهر و نام بخش چغلوندی به بخش بیرانوند تغییر کرد.

 

بیماران به خاطر نبود پزشک متخصص به مرکز استان می‌روند

 

«بیرانشهر» در بخش‌های مختلف از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که حوزه خدمات بهداشت و درمان یکی از از آن بخش‌ها است  که متاسفانه بعداز گذشت 13سال از تاسیس این شهر هنوز بیمارستان ندارد و مردم این منطقه با مشکلات جدی مواجه هستند و مرکز درمان این منطقه با داشتن سه پزشک عمومی جوابگوی مراجعه کنندگان نیست و بیماران در صورت نیاز به پزشک متخصص مجبور هستند راهی شهرستان خرم‌آباد شوند.

 

نبود زایشگاه در «بیرانشهر» گواه برمحرومیت بخش درمان این شهر است وزنان باردار به هنگام وضع حمل در هرساعتی از شبانه روز باید خود را به شهر خرم‌آباد برسانند و این مشکل سبب رنج وسختی مردم این منطقه شده است.

 

مشکل دیگر این مرکز درمان بخش تزریقات است که خانم‌ها ناراضی هستند. چون این مرکز تزریقاتی خانم ندارد بنابراین لازم است مسئولان مربوطه قدم‌های جدی و اساسی برای این شهر بردارند و براساس فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با خدمات درمان مردم نباید غیر از مشکل بیماری درد دیگری داشته باشند.

                   139309031121173554146513

‌‌نبود تزریقات چی خانم برای بیماران زن مشکل ایجاد کرده است

 

خانم محمدنیا یکی از شهروندان بیرانشهری در مورد وضعیت و مشکلات درمانگاه بیران شهرگفت: متاسفانه این درمانگاه هیچ گونه پزشک متخصصی ندارد وبرای درمان مجبور هستیم به شهرستان خرم آباد برویم البته آنجا هم مشکل نوبت را داریم چون بیشتر پزشکان شیفت عصر مطب هستند و بعد از اینکه کارهایی پزشکی‌مان را انجام می‌دهیم با مشقت زیاد شبانه به بیرانشهر برمی‌گردیم.

 

وی افزایش هزینه‌های رفت و آمد، خطرات تصادفات جاده‌ای، دیر رسیدن بیمار به مرکز استان را از دیگر مشکلات نبود بیمارستان و پزشک تخصص در «بیرانشهر» دانست.

 

خانم پیرداده یکی از مراجعه کنندگان درمانگاه بیرانشهر از نبود تزریقاتی خانم در این مرکز گله‌مند بود و اظهار داشت: چون تزریقاتی خانم نداریم مامای درمانگاه مجبور است فقط در شیفت صبح در کنار کار خود تزریقات خانم‌ها را نیز انجام دهد و ما در شیفت بعدازظهر با مشکل مواجه هستیم.

                 139309031122259334146553

‌«بیرانشهر» زایشگاه و آمبولانس ندارد

 

خانم بیرانوند یکی دیگر از اهالی بیرانشهر بیان کرد: درمانگاه فقط پزشک عمومی دارد و چندین بارمجبور شده‌ام بچه‌ام را برای درمان به خرم‌آباد ببرم.

 

وی از نبود زایشگاه در بیرانشهر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بیران‌شهر زایشگاه ندارد و اگر کسی وضع حمل داشته باشد باید خود را به شهر برساند و مشکل دیگر آنجا است که اگر کسی به وسیله نقلیه دسترسی نداشته باشد اوضاع بدتر می‌شود چون این درمانگاه آمبولانس هم ندارد که او را به شهرخرم آباد برساند.

 

آقای بیرانوند از دیگر شهروندان بیرانشهر در مورد عدم تجهیزات ونداشتن پزشک متخصص درمانگاه گفت: خدمات این مرکز جواب گوی خیلی از بیماران نیست برای نمونه یکی ازاقوام چند وقت پیش تصادف کرد و از ناحیه سر صدمه دید متاسفانه چون به موقع به بیمارستان خرم آباد نرسید فوت کرد.

                        139309031123111894146563

مردم در انتظار وعده‌های مسئولان هستند

 

پیرداده مسئول پذیرش درمانگاه بیران شهر اظهار داشت: سه پزشک عمومی در دوشیفت صبح وعصر حضور دارند و به مردم خدمات ارائه می‌دهند اما گاهی ضروری می‌شود بیماران برای درمان به بیمارستان و پزشکان متخصص مربوطه مراجعه کنند بنابراین ماهیانه حدود 60 بیمار برای درمان به شهرستان خرم‌آباد ارجاء داده می‌شود.

 

سیروس بیرانوند بخشدار بیرانشهر نیز در رابطه با مشکلات درمانی مردم این منطقه اظهار داشت: متاسفانه در بحث درمان محرومیت زیاد است و درمانگاه پزشک متخصص ندارد و در این راستا درمانگاه نمی‌تواند به مردم خدمات رسانی کند بحث دیگر داروخانه بیران شهر است که شبانه‌روزی نیست و فقط در شیفت صبح بازاست و مردم اگر بعداظهر به دارویی نیاز داشته باشند با مشکل مواجه می‌شوند.

 

وی افزود: استاندار لرستان دو بار به بیرانشهر سفر کرده و از نزدیک با مشکلات شهر را دیده اند امیدواریم مسئولان با پیگیری مصوبات و مطالبات مردم در حوزه‌های عمران، زیرساخت‌ها به قول‌هایشان عمل کنند و گام موثری در جهت آبادانی این منطقه بردارند.

 

‌حجت‌الاسلام محمد نظری امام جمعه بیرانشهر در مورد مشکلات و محرومیت‌های بیرانشهر اظهار داشت: متاسفانه در این شهر با مشکلات جدی وکلانی روبه رو هستیم چون زیر ساخت‌های این شهر به هیچ‌عنوان مهیا نیست و در خیلی از کارها به ویژه در بحث درمان مردم با مشکلات بسیار جدی مواجه هستند.

                            139309031121502874146533

روستاهای بیرانشهر فاقد خانه بهداشت هستند

 

وی افزود: متاسفانه خدمات درمانگاه بیرانشهر در حد یک پزشک عمومی است و پزشک متخصص حضور ندارد و حتی تیم‌های پزشکی که از طرف بسیج جامعه پزشکی زحمت می‌کشند و به بیران‌شهر می‌آیند به صورت جدی و برنامه‌ریزی شده نیست و هر موقع که دلشان به رحم می‌آید سری به این منطقه می‌زنند.

 

نظری در مورد مشکلات درمان این شهر بیان کرد: در بیرانشهر محرومیت همچنان پا برجا است و درصورت اعزام  بیماران به شهر دیگر، درمانگاه این شهرحتی یک آمبولانس هم ندارد از طرفی دیگر تجهیزات آزمایشگاه بیرانشهر کافی نیست.

 

امام جمعه بیرانشهر از نبود دندانپزشک در بیرانشهر انتقاد کرده و عنوان کرد: مردم به دندانپزشک نیاز دارند عصب‌کشی دندان در این درمانگاه انجام نمی‌شود البته در رابطه با حضور دندانپزشک پیگیری‌هایی انجام شده است و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قول مساعد داده‌اند تا دندانپزشک به این منطقه فرستاده شود.

 

وی عنوان کرد: برخی از روستاهای منطقه بیرانشهر فاقد خانه بهداشت هستند و امیدواریم مسئولان درجهت رفع این مشکل قدم بردارند.

 

بخش خصوصی حاضر به فعالیت در بهداشت و درمان بیرانشهر نیست

 

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در بیرانشهر محرومیت خیلی زیاد است توقع داریم مسئولان از دریچه محرومیت به این منطقه نگاه کنند و یک نگاه محرومیت‌زدایی به این شهر داشته باشند.

 

عموزاده رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم آباد در مورد عدم وجود آمبولانس در مرکز بهداشت بیران شهر گفت: با پیگیری انجام شده یک دستگاه آمبولانس تا اوایل آذرماه امسال در درمانگاه بیران شهر مستقر می‌شود.

 

وی افزود: قبلا تزریقات بیرانشهر به بخش خصوصی واگذار شد تا در شیفت صبح وعصر کار تزریقات را انجام دهد ولی به دلیل رایگان شدن تعرفه‌ها بخش خصوصی از سال گذشته دیگر تمایلی به ادامه این فعالیت نشان نداد.

 

عموزاده بیان کرد: با توجه به نیاز درمانگاه بیرانشهر به پرستار پیگیری‌های انجام ومقرر شد در آذرماه امسال سه پرستار مرد و سه پرستار زن کارخود را دراین منطقه شروع می‌کنند.

 

در صورت نیاز خانه بهداشت روستایی احداث می‌شود

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: ویزیت رایگان توسط بسیج جامعه پزشکی انجام می‌شود و مقرر شده است تا عید 94 ویزیت رایگان را با همکاری بسیج جامعه پزشکی در بیران شهر انجام بدهیم.

 

وی در رابطه با ایجاد خانه بهداشت در روستاها تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت خانه برای هر هزار نفر نیاز است یک خانه بهداشت احداث شود بنابراین با توجه به جمعیت 13هزار نفری بیران شهر 13 خانه بهداشت در این منطقه مستقر شده است ولی برنامه هست تا بازنگری مجددی انجام گیرد و در صورت نیاز به خانه بهداشت اقدام و مجوز ساخت صادر می‌شود.

 

عموزاده در رابطه با ساعت کاری داروخانه بیران شهر گفت: بر اساس برنامه بیمه روستایی که اجرا شد مقرر شد پزشک، ماما و داروخانه  درمانگاه از صبح تاساعت 3 و نیم بعداظهر در درمانگاه خدمات داشته باشند و این به معنای آن نیست که بعداظهر دسترسی به دارو نیست.

 

‌وی افزود: درمانگاه بیرانشهر در سه قسمت است که نخست اورژانس است که گنجه‌های داروهای آن در اختیار پزشک است و بیمارانی اورژانسی و بیمارانی که در شیفت عصر مراجعه می کنند می‌توانند تهیه کنند و یکی دیگر داروهای ترالی اورژانس است که تعرفه دارد و سومین قسمت داروخانه است که براساس قراردادی که براساس برنامه وزارت خانه است از7 و نیم صبح تا 3 و نیم بعداظهر به مردم خدمات رسانی می کند.

گزارش از سکینه بیرانوند

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات