مسئولان مردم «دوره چگنی» را ببینند

شهرستان «دوره چگنی» باوجود جمعیت ۴۳ هزارنفری از داشتن بیمارستان، درمانگاه مجهز و پزشک متخصص محروم است.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان دوره چگنی دارای سه بخش، شش دهستان، 202 روستا و دو شهر ویسیان و سراب دوره است که پس از 80 سال بخش بودن در اواخر سال 86 از خرم‌آباد جدا و به‌عنوان یک شهر تازه تأسیس معرفی شد.

شهرستان دوره چگنی با وسعت 1628 کیلومترمربع 7.5 درصد مساحت کل استان را به خود اختصاص داده و بیش از 43 هزار نفر جمعیت دارد که 92 درصد ساکن در روستا هستند و هشت درصد دیگر از جمعیت این شهرستان در دونقطه شهری ویسیان و سراب دوره ساکن هستند.

 

‌این شهرستان با توجه به اینکه حدود هفت سال است از «بخش» خارج‌شده اما از لحاظ امکانات شهری و توسعه عمرانی نیاز به کارهای زیر بنایی زیادی دارد.

 

«دوره چگنی» فاقد مرکز درمانی با تجهیزات مناسب و بیمارستان است

شهرستان دوره چنگی فاقد مرکز درمانی با تجهیزات مناسب و بیمارستان است و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات زیادی برای مردم به‌ویژه در فصل زمستان شده است.

 

جوزایی یکی از اهالی شهرستان چگنی  در گفت و گو با لرستان خبر گفت: این شهرستان دارای امکانات بهداشت و درمان بسیار ضعیف و نامناسب است و فقط یک مکان به اسم درمانگاه دارد که بدون تجهیزات و امکانات کافی است که حتی یک تزریقاتچی خانم هم ندارد.

 

139309251057418824303153.jpg

 

وی بیان کرد: این درمانگاه فقط یک پزشک عمومی و یک ماما دارد که اگر مریضی داشته باشیم باید به شهر خرم‌آباد منتقل شود و با این مسافت و ایمن نبودن جاده‌ها که روزانه تصادف رخ می‌دهد کاری خطرناک است.

 

مردم «دوره چگنی» از پزشک متخصص و تزریقاتچی خانم محروم هستند

مریم یکی دیگر از شهروندان گفت: درمانگاه شهرستان از کوچک‌ترین امکانات نیز محروم است و اگر خدای‌ نکرده مشکلی خاص برای فردی بیاید باید به خرم‌آباد منتقل شود.

 

وی با گله‌مندی از کم‌توجه‌ی مسئولان لرستان به شهرستان دوره چنگی گفت: اگر خانم بارداری در شب وضع حملش سر برسد یا کسی دچار تصادف شدید شود چه کسی باید جوابگو باشد.

 

شهروند دوره چگنی گفت: در حادثه سیل رخ‌داده شده در مهرماه امسال اگر بیمارستان بود دیگر نیاز نبود که دانش آموزان به خرم‌آباد منتقل شوند و آن اتفاقات رخ دهد. مسئولان بهداشت و درمان استان تا کی می‌خواهند سکوت کنند.

 

139309251058486824303163.jpg

 

مسئولان مشکلات بهداشت و درمان مردم را ببینند

 

‌حجت‌الاسلام حسین زاده امام‌جمعه شهرستان دوره چگنی در گفت و گو با لرستان خبر اظهار داشت: متأسفانه شهرستان چنگی از نظر امکانات بهداشتی و درمانی در سطح بسیار پایینی قرار دارد که حتی یک تزریقاتچی خانم در اینجا وجود ندارد.

 

وی با انتقاد از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان دوره چگنی بیان کرد: این منطقه از لحاظ امکانات و رسیدگی در حد بسیار نامطلوبی قرار دارند که واقعاً این کمبود امکانات حق مردم این منطقه نیست.

 

حسین زاده، شهرستان چنگی را محروم از امکانات بهداشت و درمان دانست و بیان کرد: در این شهرستان نیروی انسانی و تجهیزات بسیار کم است و از نظر درمان در کمبود شدید به سر می‌برند و این مسئله همت مسئولان را می‌طلبد که به مشکلات این شهرستان رسیدگی کنند.

 

نورالدین درمنان فرماندار شهرستان دوره چنگی در گفت و گو با لرستان خبر با اشاره به مشکلات درمانی شهرستان دوره چنگی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان دوره چنگی مربوط به بخش درمان در این شهرستان است که با کمبودهایی مواجه است.

139309251056509474303143.jpg

 

مرکز درمان «دوره چگنی» برای انتقال بیماران به مرکز استان راننده ندارد

 

وی با اشاره به کمبود پزشک در دوره چنگی افزود: شهرستان تازه تأسیس دوره چنگی ازنظر امکانات بهداشتی و درمانی در سطح پایینی قرار دارد و با کمبود شدید پزشک و ساختمان برای درمانگاه مواجه است که با توجه به تازه تأسیس بودن این شهرستان باید امر بهداشت و درمان در آن موردتوجه قرار بگیرد.

 

درمنان از اعزام بیماران به مرکز استان به خاطر نبود پزشک متخصص خبر داد و بیان کرد: بیماران شهرستان دوره چگنی برای ویزیت توسط پزشکان باید زمان زیادی را در صف نوبت‌دهی منتظر بمانند و پس از معاینه بیماران بیشتر این بیماران برای انجام مراحل درمان به شهرستان خرم‌آباد اعزام می‌شوند.

 

وی عنوان کرد: در صورت بروز حادثه تصادف فرد مصدوم باید به دلیل کمبود امکانات در شهرستان دوره چنگی به شهر خرم‌آباد اعزام شود که این خود مشکلاتی را برای مصدوم ایجاد می‌کند.

 

فرماندار شهرستان دوره چنگی نبود راننده در حوزه درمان را از دیگر مشکلات این بخش دانست و خاطرنشان کرد: از جمله مشکلات دیگر شهرستان دوره چنگی در بخش بهداشت و درمان نبود راننده برای اعزام بیماران به مراکز درمانی شهرستان خرم‌آباد است.

 

 

139309251055584844303133.jpg

مردم «دوره چگنی» از طرح تحول نظام سلامت محروم هستند

درمنان با اشاره به شیوه بهره‌مندی مردم دوره چنگی از طرح نظام سلامت تصریح کرد: شاید یکی از اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی که در دولت تدبیر وامید انجام گرفت تحول نظام سلامت باشد که این بیشتر در سطح بیمارستان‌ها مشخص است اما شهرستان‌هایی مثل چنگی که بیمارستان ندارند برای استفاده از مراکز درمانی باید مسیر طولانی را طی کنند تا از مراکز شهرستان‌هایی که این امکانات رادارند استفاده کنند.

 

وی با اشاره به نیاز این شهرستان به حضور پزشک متخصص گفت: حضور پزشک متخصص در شهرستان دوره چنگی واقعاً لازم است بنابراین امکانات متناسب با پزشک متخصص باید باشد و زمانی که پزشک متخصص حضور پیدا می‌کند یعنی بستر برای سایر امکانات مهیا است.

 

ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چنگی در مجلس در مورد مشکلات بهداشت و درمان شهرستان دوره چنگی اظهار داشت: این شهرستان از نظر سطح‌بندی شرایط بیمارستان ندارد ولی ما پیگیر هستیم تا یک مرکز درمانی در این شهرستان راه‌اندازی و تجهیز شود.

 

وی افزود: درمانگاهی با همان مدل توانمندسازی که توان بستری کردن داشته باشد و بتواند کارهای اولیه مریض را انجام دهد تا به بیمارستان اعزام شود باید ایجاد شود و اگر این درمانگاه تجهیز شود تا آخر سال یا حدود شش ماه آینده مشکل بهداشت و درمان تا حدودی برطرف می‌شود.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات