منافع شخص مانع راه اندازی سالن پیش سرد

در حالی که شهرهای بسیار کوچک با جمعیت 25 تا 30 هزار نفری در برخی استان های کشور از سالن پیش سرد برخوردارند، متاسفانه خرم آباد مرکز استان لرستان با جمعیتی حدود 500 هزار از عدم راه اندازی سالن پیش سرد لاشه به شدت رنج می‌برد.

به گزارش لرستان خبر ، امنيت، سلامت و آموزش سه ضلع مثلث توسعه و پيشرفت كشورها هستند، عدم اجراي صحيح و دقيق هر يك از اين اضلاع، ديگر ضلع‌ها را تحت تاثير خود قرار خواهد داد.

 

البته بي‌توجهي به آن نيز موجب مي‌گردد قطار توسعه و پيشرفت از ريل خارج گردد. جاده‌ي سلامت، جاده‌اي دراز با چشم‌اندازي پر از نشاط، پويايي و سرزندگي‌ست، حاصل این جاده طول عمر زياد انسان‌ها است.

 

در سبد  غذايي مردم، به ویژه زاگرس نشينان و علی‌الخصوص مردم لرستان گوشت قرمز جايگاه ويژه‌اي دارد. شايد ضرب المثل مهمان نوازي مردم لرستان با كباب که زبانزد ایرانیان است از همين مصرف بيش از اندازه گوشت قرمز نشات گرفته باشد.

 

ايمني مواد غذايي يعني اينكه مردم از سلامت و بهداشتي بودن مواد غذايي كه مصرف مي‌كنند كاملا آگاه باشند زيرا هر گونه آلودگي در مواد غذايي مي‌تواند موجب آلودگي ميكروبي، انگلي و يا شيميايي آن مواد شود و سلامت فرد و سپس جامعه را به خطر بیاندازد.

 

بررسي‌ها نشان مي‌دهد با گسترش تكنولوژي و افزايش انواع افزودني‌ها‌ي آفت كش، آنتي بيوتيك و هورمونها در توليد مواد غذايي موجب آلودگي مواد و بروز بيماري‌هاي مادرزادي، مسموميت ها و انواع سرطان‌ها و به ويژه بيماري‌هاي كودكان مي‌شود.

 

اجرای طرح ملی پیش سرد لاشه های دام در سلامت جامعه‌ی انسانی حائز اهمیت است. برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های تب کنگو و تب مالت، نگهداری گوشت استحصالی در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت ضرورت دارد. بیماری‌های مشترک بین دام و انسان یک تهدید جدی است و سرایت این بیماری‌ها بر بهداشت عمومی ‌جامعه اثر مستقیم خواهد گذاشت.

 

کم توجهی به آن نیز خسارت‌های جبران ناپذیر جانی و مالی زیادی بر جامعه وارد می‌سازد. فقط با 24 ساعت نگهداری لاشه ی دام پس از ذبح در سالن پیش سرد از عرضه ی دام های ناقل بیماری جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

از آنجا که استان لرستان دارای تعداد قابل توجهی دام است یک استان دام پرور است، و اصولاً شیوه ی نگهداری اکثر دامها روستایی و عشایری است، بطوری که تشخیص بیماری‌های دام زنده و فعال بسیار سخت است، اما با روش صنعتی و پس از کشتار دام با 24 ساعت نگهداری در سالن پیش سرد، بیماری‌های احتمالی دام در لاشه مشخص خواهد شد .

 

در حالی که شهرهای بسیار کوچک با جمعیت 25 تا 30 هزار نفری استان‌های اصفهان و خراسان از سالن پیش سرد و کشتارگاه‌های صنعتی برخوردارند، متاسفانه خرم آباد مرکز استان لرستان با جمعیتی حدود 500 هزار نفر و با داشتن کشتارگاه صنعتی، علیرغم آماده بودن تجهیزات و دستگاه‌ها از عدم راه اندازی سالن پیش سرد لاشه به شدت رنج می‌برد .

 

البته اشخاصی یا قدرت هایی هستند که مانع راه اندازی این سالن می‌شوند زیرا در صورت افتتاح و بهره برداری از آن ممکن است دچار خسارت شوند ولی در عوض سلامت مردم در مصرف گوشت قرمز 100 درصد تضمین خواهد شد.

 

مردم خرم آباد باید راه اندازی سالن پیش سرد کشتارگاه صنعتی را از مطالبات خود قلمداد نمایند. زیرا ضمانت 100 درصدی سلامت لاشه دام پس از کشتار فقط با 24 ساعت نگهداری در این سالن و بازدید دامپزشکان پس از آن مشخص خواهد شد.

 

این مطالبه اساسی، حق قانونی و از دست رفته‌ای است که همه ی مسوولین از جمله ائمه جمعه سراسر استان، مدیران اجرایی، مداحان، اهالی رسانه (مطبوعات، خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و رسانه ملی) می‌بایست مردم را با این خواسته‌ی بر حق خود آشنا نمایند.

 

با راه‌اندازی سالن پیش سرد به قیمت هر کیلو گوشت مبلغی بین 250 تا 300 تومان اضافه می‌شود البته این در حالی است که بعضی قصابی‌ها در قبال گوشت به اصطلاح مرغوب به ازای هر کیلو چند هزار تومان بر قیمت گوشت می‌افزایند.

 

مردم عزیز و شریف بدانند سلامت گوشت و عاری بودن آن از هر گونه بیماری بسیار مهم است زیرا با سلامت روح و جسم آنها و حتی نسل های آینده ارتباط مستقیم دارد، لذا توصیه می‌شود از گوشت سالم و مرغوب استفاده نمایند.

 

با احترام به صنف قصاب و قصابان زحمت کشی که شبانه روز تلاش می‌کنند تا گوشت سالم و مرغوب را تحویل مشتریان بدهند، انتظار می‌رود آنها نیز در راه اندازی سالن پیش سرد مدیریت کشتارگاه و مسوولین استان را یاری و کمک نمایند تا به یکی از آرزوهای دیرینه شهروندان خرم آبادی جامه‌ی عمل پوشانده شود.

نویسنده: محمد فیضی سرپرست روزنامه قدس لرستان

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات