مخترع لرستانی کوچک‌ترین ربات پرنده دنیا:

لرستان خبر: مخترع لرستانی کوچک‌ترین ربات پرنده دنیا گفت: ربات پرنده "مرسین" که کوچک‌ترین ربات پرنده دنیا است به‌زودی به مرحله انبوه‌سازی می‌رسد.

 به گزارش لرستان خبر، حسین یاری فر متولد سال 1374 در خرم‌آباد و دانشجوی ترم اول رشته مخابرات دانشگاه پیام نور لرستان است و به‌تازگی کوچک‌ترین ربات پرنده دنیا به‌نام "مرسین" را ساخته است.


وی دارای 12 اختراع است که 8 نمونه از طرح‌های وی تأییدیه علمی گرفته و در مرحله ثبت اختراع هستند.


یاری فر دارنده کسب مقام برتر در مسابقات مخترعین غرب ایران در سال 89، کسب رتبه برتر استان لرستان در سال 90، نفر هفتم مسابقات مهارت سبک رکین در اسفند سال 90، مقام اول در برنامه‌نویسی و رباتیک در مسابقات رباتیک مسیریاب ایران در اصفهان و مقام سوم مسابقات موش های هوشمند تبریز است.


از سازنده کوچک‌ترین ربات پرنده سوالاتی شده که در ذیل می بینیم:


سوال: آیا ربات پرنده مرسین نخستین اختراع شما بود؟


یاری فر: خیر. سال سوم راهنمایی یک فیلتر برای شرکت سیمان ساختم تا دودی که از شرکت سیمان بیرون می‌آید، به بهترین سیمان تبدیل شود.


سوال: چطور ایده ساخت ربات پرنده "مرسین" به ذهنتان رسید؟


یاری فر: یک فیلم دیدم که در سال 2012 دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا یک ربات کوادموتور ساختند که به اصطلاح کوچک‌ترین ربات دنیا است و دیدم چقدر آمریکا تبلیغ می‌کند این خبر فراگیر شود، تا حتی من که در خرم‌آباد هستم این خبر را بشنوم


خیلی برایم جالب بود که چرا من نتوانم روی این قضیه کارکنم، همین شد که تصمیم گرفتم این ربات را بسازم و یک رکورد جهانی را به ثبت برسانم و در جشنواره‌ای که برای اختراعات حرکتی در تهران برگزار شد، ربات "مرسین" به‌عنوان برگزیده ایران انتخاب شد.

sized_DSC_0174


سوال: ربات پرنده "مرسین" چه کاربردها و فایده‌هایی دارد؟


یاری فر: درجه آزادی آن نسبت به هلیکوپتر خیلی بیشتر است و شش درجه آزادی دارد که با حرکات فرعی می‌توان تا 11 درجه از آزادی آن استفاده کرد، این ربات کاربردهای مختلفی دارد، در روسیه برای جنگ و در فرانسه برای حمل‌ونقل انسان از آن استفاده می‌شود، شرکت آمازون که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرید اینترنتی است برای بیشتر سفارشات از این ربات استفاده می‌کند ولی بیشترین کاربردش فیلم‌برداری هوایی است.


سوال: برتری این ربات نسبت به رباتی که دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا ساختند چی هست؟


یاری فر: از نمونه آمریکایی کوچک‌تر است، تایم پرواز خیلی بیشتری دارد و صدای خیلی کمتری برای فیلم‌برداری دارد، مدل آمریکایی آن در سایز 9 در 9 سانتیمتر، هفت دقیقه زمان پرواز و 19 گرم ساخته‌شده است، ما روی این قضیه کارکردیم و توانستیم یک کوادموتور بسازیم که همان قابلیت‌های دانشگاه پنسیلوانیا را داشته باشد اما با شش در شش سانتیمتر یعنی سه سانتیمتر رکورد دانشگاه پنسیلوانیا را شکستیم و زمان پرواز آن 12 دقیقه است.


شعاع پروازی این ربات در جهات مختلف 100 متر است، حتی اگر بتوان یک برنامه اپیلیکیشن روی آن بنویسیم می‌توان به‌صورت یک گجد بر روی موبایل اندرویدی وارد بازار شود تا بتوان با موبایل این ربات را کنترل کرد.


سوال: این ربات چه قابلیت‌هایی دارد؟


یاری فر: قابلیت فیلم‌برداری، با دوربین هشت مگا پیکسل فیلم‌برداری و عکس‌برداری می‌کند و قابلیت این را دارد که در هوا فیلم‌برداری را قطع و عکس‌برداری کند.


سوال: هزینه ساخت این ربات چقدر بود؟


یاری فر: برنامه‌نویسی این ربات حدود یک سال طول کشید و برای ساخت نمونه اولیه آن 800 هزار تومان هزینه شد اما برای ساخت دوباره این ربات هزینه‌های بعدی کمتر می‌شود.

 

sized_DSC_0218


سوال: مهم‌ترین مشکل شما در ساخت این ربات چه بود؟


یاری‌فر: این تکنولوژی چند سال است که وارد ایران شده و یک علم  جدید است سختی کار اینجا بود که ازلحاظ علمی کسی در لرستان نداشتیم که در این زمینه کارکرده و بتواند به ما کمک کند، و برای ساخت این ربات کوچک 1500 خط برنامه‌نویسی شده که باید محاسبات انتگرال، مشتق و برنامه‌ریزی را در آن در نظر گرفت که مطمئناً کار خیلی سختی است.


سوال: ربات پرنده "مرسین" نمونه‌های خارجی دیگری دارد؟


یاری فر: مدل‌های مختلفی در شرکت‌های متفاوت زده می‌شود اما قابلیت‌های این ربات را نداشته و هزینه‌های خیلی بالایی هم دارد.


سوال: نخستین بار در کجا رونمایی شد؟


یاری فر: در نمایشگاه فن بازار کشوری که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد توسط پارک علم و فناوری رونمایی شد، در هفته پژوهش در نمایشگاه فن بازار تهران غرفه خیلی شلوغی داشتیم، نمونه اولیه‌ای را که ساختیم متأسفانه از ما ربودند و دوباره شروع به ساخت کردیم.


سوال: سازمان و یا گروهی هم شمارا در ساخت ربات پرنده حمایت کردند؟


یاری فر: برای ساخت این ربات پارک علم و فناوری حمایت خوبی کرد و مکانی رایگان و هزینه ساخت آن را در اختیار ما قراردادند و به‌زودی به مرحله انبوه‌سازی می‌رسد.


سوال: چه چیزی سبب شد که به سمت ساخت کوچک‌ترین ربات پرنده دنیا بروید؟


یاری فر: نخست که شروع کردم اطلاعات زیادی نداشتم، درواقع یک ایده خام و خیلی جالب بود و جالب‌تر اینکه ربات پرنده یک ورزش علمی است، بار اول به پرواز درآمدن ربات، استرس دارد اما دفعات بعدی یک تفریح می‌شود، خیلی برای خودم جالب بود که بتوانم این ربات را خیلی کوچک درست کنم و قابلیت فیلم‌برداری داشته باشد.


سوال: آیا اختراعات دیگری هم دارید؟


یاری‌فر: بله. شناسایی سرطان با استفاده از نانو فناوری، رفع پوکی استخوان با استفاده از نانو فناوری، ساخت فیلتر برای شرکت سیمان که تأییدیه علمی از پارک علم و فناوری و تأییدیه علمی از صنعت و معدن گرفته و قبل از این ربات، روی کوادموتورهای با مدل‌های بزرگتر کارکردیم که قابلیت فیلم برداری جی پی اس دارند.


سوال: اختراعاتتان به تولید انبوه رسیده‌اند؟


یاری فر: خیر، تولید انبوه نیاز به هزینه دارد و ما ساخت این ربات را به‌طور سفارشی انجام می‌دهیم اما باید به تولید انبوه برسد تا وارد بازار شود.

sized_DSC_0171
‌سوال: به‌جز فضای اختراع در زمینه‌های دیگری هم فعالیت دارید؟


یاری فر: سه سال است عضو شورای بسیج دانش‌آموزی ناحیه یک خرم‌آباد هستم و یک گروه رباتیک را تحت عنوان حلقه‌های صالحین به‌صورت علمی تشکیل دادیم و روی اختراعات بچه‌ها کار می‌کنیم، بچه‌های این گروه 10 نفر هستند و همه می‌توانند برنامه‌نویسی انجام دهند و مقام نخست کشوری دارند.


سوال: وضعیت نخبگان کشور را نسبت به سایر کشورها چطور می‌بینید؟


یاری فر: نخبگان ما توانایی بیشتری دارند  و نخبگان ایرانی در بحث نانو، رباتیک و مسابقات ایران جزء کشورهایی است که هرسال صاحب‌مقام بوده و مخترعینی دارد که اختراعاتشان تک است و در بسیاری از مسابقات، حائز کسب مقام هستند.


سوال: مهم‌ترین مشکل مخترعان و نخبگان در استان لرستان چی هست؟


یاری فر: برای تجاری‌سازی نیاز به حمایت است اما در استان لرستان زیاد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و باید برای تولید انبوه سرمایه‌گذارانی باشند تا بتوانند اختراعات را به مرحله تولید انبوه برسانند.


سوال: مخترعان و نخبگان در لرستان جایگاه مناسبی دارند؟


یاری فر: در جایگاهی که حقشان نیست، خیلی از مخترعین هستند که اختراعاتشان جهانی بوده و در مقام جهانی دارند اما هنوز اختراعاتشان به تولید انبوه نرسیده است.


‌سوال: به‌عنوان یک نخبه چه انتظاراتی از مسئولان دارید؟


یاری فر: انتظار داریم مسئولان در راستای تجاری‌سازی و تولید انبوه حمایت‌های خوبی داشته باشند.


سوال: برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند به سمت اختراع برود چه حرفی دارید؟


یاری فر: هرکسی می‌تواند نخبه باشد، نخست باید بدانیم چه کسی نخبه است پیام من به جوانان این است که در هر کار و زمینه‌ای که فکر می‌کنند، می‌توانند موفقیت کسب کنند و برای رسیدن به آن تلاش کنند، حتماً موفق می‌شوند.


منبع تسنیم انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • الهام

    سلام.لطفن مصاحبه تخصصی راجب اختراعات دیگر ایشون رو بزارید

  • حمید

    برای تولید اگر مایل هستید تماس بگیرید

نظرات