مصائب کارگران ساختمانی لرستان؛

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان گفت: با ساماندهی کارگران ساختمانی میادین شهر، کارت شناسایی برای آن‌ها صادر می‌شود تا جنبه حقوقی داشته باشد.

به گزارش لرستان خبر ، از کنار برخی میدان های شهر خرم آباد که عبور می کنی جمعی از کارگرانی را می بینی که به امید کسب روزی در سطح خیابان پراکنده شده اند و چشمشان به راه است تا کسی از راه برسد و به آنها پیشنهاد کار بدهد.

 

این کارگران صبح زود از خانه بیرون می آیند تا به میدان بروند، در فصل سرما در گوشه ای از خیابان کنار هم  دور آتشی که روشن کرده اند جمع می شوند و منتظر می مانند اما این انتظار ممکن است تمام روز هم طول بکشد و گاهی انتظار بی نتیجه می شود و آنها نگران هستند که دست خالی به خانه برگردند و شرمنده خانواده شان باشند.

 

 این کارگران روز مزد روزگارشان را به سختی می گذرانند و هیچ گونه حقوق و بیمه ای ندارند و در فصل زمستان که حجم ساخت و سازهای ساختمانی کمتر می شود کار آنها هم کم می شود حتی ممکن است چند روز را بیکار باشند ولی همچنان به امید کسب درآمد، صبح زود در میان میدان به انتظار می ایستند.

 

در بین این کارگران افراد مسن با دست های پینه بسته ای به چشم می خورد که دیگر توانایی کار کردن ندارند اما برای تأمین مخارج خانواده مجبورند همچنان کار کنند.

 

-3969

 

برای شنیدن دغدغه های این کارگران به میدان آزادی شهر خرم آباد رفتیم، آقای عباسی، مردی میانسال درباره وضعیت کاری خود گفت: صبح زود به میدان می آییم و منتظر می مانیم تا کسی برای کار بیاید، تعداد کارگران زیاد است و ماشینی که می آید کارگران همه به سمتش می روند اما تنها یک کارگر نیاز دارد.

وی افزود: بعضی اوقات تا عصر اینجا می مانیم اما کسی برای کار نمی آید و آن روز هیچ درآمدی نداریم.

 

آقای "ح"  یکی دیگر از کارگران ساختمانی است که درمورد مشکلات خود بیان کرد: متأسفانه کار ما روز مزد است و هیچ گونه بیمه ای نداریم و اگر مشکلی برایمان به وجود بیاید، خانواده های ما هیچ در آمدی ندارند و تهیه مخارج زندگی سخت است.

 

 وی تصریح کرد: به خاطر تأمین نیازهای خانواده مجبورم در این سرما منتظر باشم تا کاری پیدا شود چرا که چند دانش آموز دارم و باید نیازهایشان را تأمین کنم و شرمنده زن و بچه ام نشوم. 

 

 

مسئولان باید در جهت ساماندهی این قشر زحمت کش جامعه تدابیری بیندیشند و مکان و شرایط خوبی برایشان مهیا شود.

 

 در گفت و گویی که در این زمینه با رئیس شورای شهر خرم آباد داشتیم، وی اظهار داشت: در پیگیری ها و جلساتی که با اداره کار و امور اجتماعی برگزار شد، کارگروهی جهت ساماندهی، تعیین جایگاه  و بیمه کارگران تشکیل شد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه باید جایگاه و فضای مشخصی برای کارگران توسط شهرداری تعیین شود، اما هنوز مصوباتی لحاظ نشده است.

 

 مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان عنوان کرد: عدم ساماندهی کارگران ساختمانی شهر خرم‌آباد به جهت اینکه ساختار، سازمان و متولی ندارند و دور میادین شهر پراکنده‌اند، یکی از مشکلات اصلی است.

 

                     209712

 

وی تصریح کرد: در راستای ساماندهی کارگران ساختمانی شهر خرم‌آباد به طور مداوم پیگری‌هایی انجام‌ شد و در مذاکراتی که با شورای شهر داشتیم به نتایج خوبی رسیدیم.

 

 آشتاب بیان کرد: برای این ساماندهی باید صورت جلسه‌ای تنظیم و به فرماندار خرم‌آباد ابلاغ شود بنابراین با تأیید فرماندار، در راستای این امر سه فضا در نظر گرفته می‌شود.

 

 وی خاطر نشان کرد: با همکاری انجمن صنفی کارگران، این موضوع سازماندهی و بانک اطلاعاتی کارگران تهیه می‌شود.

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان گفت: با وجود اینکه اجرای بحث بیمه کارگران ساختمانی، حمایت بسیار خوب دولت از این قشر است اما متأسفانه به دلیل اینکه نظارت خوبی وجود ندارد، افراد غیرمرتبط از این بیمه استفاده می‌کنند.

 

 وی افزود: با ساماندهی کارگران ساختمانی میادین شهر، کارت شناسایی برای آن‌ها صادر می‌شود تا جنبه حقوقی داشته باشد.

 

 آشتاب با بیان اینکه مسائل آموزشی، درمانی و بهداشتی کارگران در قالب ساماندهی کارگران ساختمانی قابل‌اجرا است، افزود: کار ساماندهی کارگران ساختمانی در شهرستان الیگودرز و دلفان اجرا شده است، بنابراین در صورتی که شهرداری خرم‌آباد مکان را فراهم کند، این مکان ها را تجهیز می کنیم.

 

 خجسته پور، فرماندار خرم آباد در این زمینه اظهار داشت: طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفته و یک کارگروه ویژه تشکیل شده است و طرح اولیه آن را به شهرداری داده ایم تا از اماکن خود مکانی را برای این کار در نظر بگیرد.

 

 وی افزود: این کار جزء مبلمان شهری محسوب می شود و شهرداری باید مکانی را لحاظ کند تا کارگران در آنجا مستقر شوند تا کسانی که  به کارگر نیاز دارند به این مکان ها مراجعه کنند.

 

 فرماندار خرم آباد عنوان کرد: کارگران اگر در مکان مشخصی باشند، قابل شناسایی هستند و در این صورت راحت تر می توان بحث بیمه ساختمانی را برایشان لحاظ کرد.

گزارش از فاطمه بیرانوند

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات