«دانشجویانی که ترک تحصیل را بر ماندن در دانشگاه ترجیح می دهند»

لیه مشکلات دانشگاه‌هاي كوهدشت در جانمايي نامناسب ریشه دارد. پراكندگي دانشگاه‌ها در سطح شهرستان مشكلات زيادي را به همراه داشته و دارد و اگر فكري براي ساخت يك مجتمع دانشگاهي و گرد هم آمدن دانشگاه‌ها نشود در آينده‌اي نه‌چندان دور هر كدام از واحدهاي دانشگاهي يكي پس از ديگري با خطر تعطيلي مواجه مي‌شوند.

به گزارش لرستان خبر به نقل از  آسوبان، توسعه نیافتگی دانشگاه‌ها و كمبود امكانات آموزشي معضلی است که گریبان‌گیر دانشگاه‌هاي كوهدشت شده است. سياسي‌كاري و غفلت مسئولين شهرمان و عدم رعايت عدالت از جانب مسئولين استاني دست به دست هم داده‌اند تا كلاس‌هاي درس دانشگاهي كوهدشت خالي از دانشجو باشد و از طرفي نيز اساتيد با تجربه به شهرهاي ديگر مهاجرت نمايند.

 

توسعه كمي و كيفي دانشگاه‌ها يكي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي توسعه يافتگي  محسوب  مي‌شود و اين در حالي است كه سومين شهر استان از لحاظ زيرساخت‌ها و امكانات آموزشي و تعداد دانشجويان در وضعيت «زرد» به سر مي‌برد و در رده‌بندي استاني در مكان ششم قرار دارد. آن‌چه از وضعيت موجود به‌دست مي‌آيد مشخص است كه شهرمان حتي با شهرهاي استان فاصله چشم‌گيري دارد تا چه رسد به فاصله‌اي كه با سطح كشوري دارد.

 

انتقادهاي بيش از حد از دانشگاه‌هاي شهرستان از سوی مردم و به‌خصوص دانشجویان ما را بر آن داشت تا گذری بر وضعيت دانشگاه‌هاي شهرمان داشته باشیم. آن‌چه در ادامه مي‌خوانيد شرح مختصري از مشكلات كلان واحدها و مراكز دانشگاهي كوهدشت است.

 

دانشگاه

 

جانمايي نامناسب و پراكندگي دانشگاه‌ها

 

به جرأت مي‌توان ادعا كرد كه کلیه مشکلات دانشگاه‌هاي كوهدشت در جانمايي نامناسب ریشه دارد. پراكندگي دانشگاه‌ها در سطح شهرستان مشكلات زيادي را به همراه داشته و دارد و اگر فكري براي ساخت يك مجتمع دانشگاهي و گرد هم آمدن دانشگاه‌ها نشود در آينده‌اي نه‌چندان دور هر كدام از واحدهاي دانشگاهي يكي پس از ديگري با خطر تعطيلي  مواجه مي‌شوند.

 

در كجاي ايران شما سراغ داريد كه واحدهاي دانشگاهي اين طور پراكنده و به دور از امكانات اوليه هم‌چون آب، برق، تلفن و گاز ساخته شوند؟! به راستي چرا با وجود اين همه زمين هموار در مسير ورودي و خروجي شهر مسئولين دانشگاهي ما به سراغ اراضي داراي معرض و به‌دور از امكانات اوليه رفته‌اند؟ آيا كسي هست كه جواب اين مردم را بدهد؟

 

آيا مسئولين كه اين همه فرصت‌سوزي كرده‌اند مورد بازخواست قرار مي‌گيرند؟ آيا دادگاهي وجود دارد كه افرادي كه اين خسارت‌هاي ميلياردي بر اين مردم مظلوم تحميل كرده‌اند بازخواست نمايد؟ آيا مي‌دانيد در كشورهاي خارجي اگر بعد از ده‌ها سال معلوم شود كه يك نفر به علت قصور پزشك جان خود را از دست داده باشد آن پزشك به دادگاه احضار مي‌شود؟

 

اساتیدی که فرار را بر قرار ترجیح دادند

 

عامل دیگری که از آن می توان در وضعیت نامناسب دانشگاه های کوهدشت اشاره کرد؛ مهاجرت اساتید صاحب نام به شهرهای دیگر است. این مهاجرت دلایل متعددی دارد که پرداختن به آن در حوصله این موضوع نمی گنجد. مهم ترین دلیل مهاجرت اساتید از کوهدشت به شهرهای دیگر سیاسی کاری در حوزه علم و دانش است. سیاسی کاری هم چون ویروس خطرناکی آینده دانشگاه های ما را به خطر انداخته و اگر دلسوزان نظام دست به کار نشوند در آینده دانشجویانی فارغ التحصیل می شوند که سطح علمی آموخته های شان پایین خواهد بود.

 

البته در بین اساتیدی که الان در دانشگاه های کوهدشت تدریس می کنند؛ افراد زیادی وجود دارد که علیرغم داشتن سواد و توان علمی همه ی فرصت های رشد خود و خانواده را فدای آینده جوانان این شهر کرده اند و قرار را بر فرار ترجیح داده اند. این ایثار ستودنی است و به یقین باید دانست تضمین آینده شهرستان در گروه وجود چنین افرادی در تمام عرصه ها می باشد.

 

دانشگاه

فقدان امکانات مناسب در کلاس های درس دانشگاههای کوهدشت

 

دیگر عاملی که می توان از آن به عنوان یکی از علل توسعه نیافتگی دانشگاه های کوهدشت نام برد؛ امکانات محدود و فضای نامناسب کلاس درس دانشگاه های کوهدشت است. نبود امکانات روز تدریس در واحد های دانشگاهی متناسب با تعداد دانشجویان عاملی است که به سطح علمی دانشجویان در دانشگاه ها لطمه جدی وارد می کند.

 

در بیشتر کلاس های درسی واحد های دانشگاهی کوهدشت مشاهده می شود که محل های تدریس از حداقل های یک کلاس درس بی بهره اند. صندلی های نامناسب، نور ناکافی، تهویه های نامناسب، موجود نبودن پروژکتور در کلاس های درس و موارد بسیار زیاد دیگری باعث می شود که کلاس های درس از استاندارد های روز دنیا به دور باشند.

 

کمبود و متنوع نبودن رشته های دانشگاهی 

 

نگاهی به رشته های موجود و در حال تدریس در دانشگاه های کوهدشت این مسئله را نشان می دهد که دانشگاه های ما از ضعف تنوع در رشته های دانشگاهی رنج می برند. تعداد رشته های دانشگاهی محدود و عدم وجود تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاهی ما باعث شده خیل جوانان با استعداد  روانه شهرهای دیگر شوند.

 

دانشگاه

مسئولین شهرستان کوهدشت باید جلوی سوء استفاده مسئولین مرکز استان در رابطه با جذب دانشجویان کوهدشتی را بگیرند. مسئولین دانشگاه های مرکز استان به این مهم دست یافته اند که اگر رشته های جدید در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانشگاه های کوهدشت تصویب شود مرکز استان با مشکل کمبود دانشجو مواجه خواهد شد. مسئولین ما باید با فراهم کردن زیرساخت های آموزشی مسئولین استانی را توجیه کنند تا به امید خدا جامعه دانشگاهی کوهدشت به ظرفیت ها و شایستگی های خود دست یابد.

 

از مسئولان انتظار می رود به اين موضوع توجه اي جدی داشته باشند. اميدواريم مسئولان آن طور كه در اسلام آمده است خود را از مردم جدا ندانند و در راستای تحقق هر چه بهتر خواسته ها و نياز هاي شهرمان تلاش بکنند، چرا كه شهرمان از نظر  علمی دارای ظرفیت های زیادی است.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات