در سایه ضعف نظارت در مرکز استان

مرکز استان لرستان در کنار مشکلات بی شمار در همه عرصه ها و شئون زندگی عمومی، این روزها بیش از پیش شاهد چند نرخی بودن ارائه خدمات و عرضه کالا است که علاوه بر مختل کردن ساز و کار اقتصادی شهر، مردم را نیز دچار مشکلاتی کرده است.

به گزارش لرستان خبر ، مرکز استان لرستان در کنار مشکلات بی شمار در همه عرصه ها و شئون زندگی عمومی، این روزها بیش از پیش شاهد چند نرخی بودن ارائه خدمات و عرضه کالا است که علاوه بر مختل کردن ساز و کار اقتصادی شهر، مردم را نیز دچار مشکلاتی کرده است.

در دنیای امروز که احترام به حقوق مشتری نه تنها بندی اساسی و قانونی در سلسله مراتب عرضه و تقاضا، بلکه شعار کلیدی بسیاری از برندهای معتبر بین المللی است تا جایی که بر سر رضایت مندی مشتری در ساز و کار اقتصادی و تجاری دنیا رقابت است.

محصول با کیفیت و با دوام، ضمانت کالا، خدمات پس از فروش قیمت عادلانه، احترام به ذائقه مشتری، همگی استانداردهایی است که شرکت ها و موئسسات معتبر بین المللی برای جذب مشتری به کار می برند تا ضمن اینکه رضایت مندی خریداران جلب شود، اعتبار و تضمین سود شرکت، موئسسه، نهاد، کارخانه، کارگاه، مغازه و شغل نیز تضمین می شود

مرکز استان لرستان شهری است که بر خلاف بسیاری از شهرهای ایران و جهان، برای ارائه یک کالا و یک خدمت به عدد اعضای شاغل در آن زمینه شغلی، نرخ وجود دارد و شاید تنها کالایی که دارای قیمت ثابت بین کسبه فعال در خرم آباد، اجناس و یا محصولاتی است که از طریق دولت عرضه می شوند و یا دارای مانیتورنیگ قوی در سطح کشور هستند که طلا و مسکوکات از آن جمله است

لرستان در یک دهی گذشته در زمینه اشتغال، شاگرد آخر استان های کشور بوده است اما با همین سطح اشتغال و مشاغل موجود کم نیز، نظارت قوی وجود نداشته که مستمسک آن تنوع نرخ در سطح شهر است که گاهی این تنوع نرخ در حد نجومی است.

به عنوان نمونه کرایه های متغیر تاکسی های سطح شهر مردم را کلافه کرده است و هر راننده به دلخواه کرایه می گیرد

تنوع قیمت کالا و خدمات در خرم آباد، به کرایه تاکسی منحصر نمی شود و از کالاها و خدمات اساسی گرفته تا جزئی ترین محصولات و خدمات، تفاوت قیمت وجود دارد و گاه این اختلاف قیمت در حد فاحش است.

اما آیا به راستی چرا مردم مرکز یک استان باید شاهد چنین اختلاف قیمتی در همه عرصه ها باشند؟

 همان طور که گفته شد نظارت قوی و مستمر یکی از راه هایی است که می توان با اعمال آن وضعیت موجود را اصلاح کرد، و البته این یکی از راه هاست و تمام  راه حل نیست، پر واضح است که فرهنگ کار در خرم آباد ساری و جاری نیست و نرخ بالای بیکاری خود دلیل آن است.

زمانی فرهنگ کار در یک شهر وجود داشته باشد به زحمت می توان یک کالا و یا یک پیشه و خدمت را با تنوع نرخ دید که شهر یزد یکی از این نمونه هاست و جالب است که بدانید ارزش زیر ساخت هایی که دولت های مختلف برای استان یزد به وجود آورده اند به مراتب از استان لرستان کمتر است اما دید نافذ اقتصادی مردم یزد سبب شده است که این استان تبدیل به یکی از قطب های اقتصادی کشور شود و در کنار آن بیشتر خدمات و محصولات علاوه بر داشتن نرخ ثابت و یکدست دارای قیمت عادلانه نیز هستند.

بی شک کلید حل بسیاری از مشکلات لرستان در عرصه اقتصادی، بستگی به حاکم شدن فرهنگ کار دارد تا و زمانی که این موضوع رنگ واقعیت به خود نگیرد، شاهد برابر نبودن قیمت کالا و خدمات و یا نجومی بودن عرضه آن ها در سطح شهر هستیم و در این راه نقش نظارت نیز نباید نادیده گرفته شود.

سجاد علیرضایی

انتهای پیام/    

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناظر شرافتمند

    نظارت خوبه اما رسانه ها ضعیفن مصخوصن این وبلاگ تهی از محتوا
    قیمت ها گرون میشن چکارشون کنیم تورم جهانیس

نظرات