بزرگترین پروژه تاریخ لرستان در بلاتکلیفی؛

وقتی استاندار سابق لرستان برخی از عرصه های بام شهر خرم آباد را افتتاح کرد امید زیادی برای تکمیل کامل تمام فازهای عمرانی بزرگترین و مجهزترین مجتمع تفریحی غرب کشور به وجود آمد اما هم اکنون بعد از گذشت بیش از 4 سال از کلنگ زنی مجتمع، عرصه های مجموعه حال خوشی ندارند.

به گزارش لرستان خبر ، شهر خرم آباد از زمانی که در سال 1306 در تقسیمات جغرافیایی نام شهر به آن اطلاق شد و شهرداری برای آن تاسیس گردید، به ندرت پروژه های عمرانی بزرگ را به خود دیده است و جزء محدود طرح های تفریحی همچون پارک و دریاچه کیو، دیگر شاهد احداث هیچ مجموعه چند منظور اعم از تفریحی، علمی و تحقیقاتی نبوده است.

 

دکتر دهمرده برای پاسخ به نیازهایی عدیده و متنوع خدماتی در شهر خرم آباد کلنگ احداث بام شهر خرم آباد را زد و با توجه به اینکه ایشان سابقه احداث چنین مجموعه ای را در شهر زابل داشت، چنین به نظر می آمد احداث این مجموعه برای مدیران ارشد لرستان آسان است.

 

 

 

ابتدای اجرایی فازهای پروژه، کارها به خوبی پیش رفت و با همکاری دستگاه های مسئول در استان و شهر، به سرعت روند اجرای عرصه های مجموعه به پیش رفت و به آرامی خرم آباد شاهد تکمیل یک پروژه نامتعارف و جذاب بود.

 

بام لرستان

 

کار احداث این مجموعه تا جایی پیش رفت که 400 هکتار از سایت 800 هکتاری، درختکاری شد و زیر ساخت هایی مانند چاه های آب ایستگاه های تامین فشار آب، نهالستان بزرگ مجموعه، نمازخانه، باغ وحش با تنوع مناسبی از پرندگان و حیوانات، آماده استقبال از بازدید کنندگان شده و بعد از آن مدرن ترین رصد خانه خاورمیانه با فضاهای مختلف کار خود را شروع کرد.

 

 

 

اما حال بعد از گذشت 4 سال از شروع اجرای این طرح عظیم، و صرف هزینه 200 میلیارد تومانی، وخداحافظی تیم مدیریتی سابق استان، و گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت تدبیر و امید، قسمت هایی از سایت مجتمع نیمه کاره رها شده است و بعضی از ساختمان های مجموعه همانند هتل، رستوران، سالن آمفی تئاتر و پارک آبی یا کار چندانی در آن صورت نگرفته و یا طرح، نیمه کاره رها شده است.

 

بام لرستان

 

اما سوال این است چرا این طرح عظیم با چنین هزینه سرسام آور و کارکردهای کم نظیری به حال خود رها شده است؟

 

 

 

معاون عمرانی سابق استاندار و به کل تیم مدیریتی فعلی استانداری لرستان معتقد است این طرح با چنین هزینه ای دارای هیچ پشتوانه علمی و پژوهشی نیست، بنابراین دولت در این پروژه در حال حاضر قصد مداخله جدیدی ندارد و حداکثر کاری که می تواند انجام دهد حفظ وضع موجود مجموعه است.

 

 

 

شگفت آور است که چنین سخنانی در مورد کارشناسی نبودن این مجموعه مطرح می شود و از طرفی مسئولان استان در هر همایش، کنفرانس و میزگزد کشوری و بین المللی که در شهر خرم آباد برگزار می شود پز این مجموعه را به مهمانان و مدعوین و مسئولان کشوری و خارجی می دهند و در چارت برگزاری همایش، سفر به عرصه های بام شهر خرم آباد به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر گنجانده می شود.

 

بام لرستان

 

این در حالی است که تمام عرصه های موجود در بام شهر خرم آباد ساخته و یا تکمیل نشده است و به طور کلی دولت جدید دخالت مستقیمی در این مجموعه نکرده است و تنها بعضی اوقات تعدادی از انجمن های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست تعدادی درخت در سایت های ویژه درختکاری مجتمع می کارند.

 

 

 

یکی از باغبان های فعال در مجموعه معتقد است بعضی از عرصه های ارزشمند مجتمع مانند بانک ژن گیاهی که حاوی مجموعه ای ارزشمند از گیاهان و درختان است در حال نابودی است.

 

بام لرستان

 

تیم مدیریتی جدید در لرستان معتقد است که چنین کاری باید دارای طرح مطالعاتی و امکان سنجی قوی باشد، و بنا به نظر استانداری لرستان مشاوری برای این مجموعه در نطر گرفته شده، اما متاسفانه بعد از گذشت نزدیک به 5 ماه، کار مشاوره هنوز ادامه دارد!

 

 

 

متاسفانه استانداری لرستان معتقد به حفظ وضع موجود است اما شواهد نشان از آن دارد که در این زمینه نیز توفیقی حاصل نشده و به طور نمونه بانک ژن گیاهی بام شهر در حال نابودی است.

 


حسین معتمدی

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    این دولت بجای بیان عملکرد خود فقط این را مدانند که دولت قبل را تخریب کنند دراوج بی انصافی

  • ali

    باسلام
    از استاندار محترم استدعا داریم مجتمع تفریحی بام خرم آباد را نه تنها رها نکند بلکه با سرعت بیشتر و با امکانات متنوع در اسرع وقت به اتمام برساند
    با سپاس

  • لرستانی

    زمانی ک خرم آباد شهر بوده شهرهای اطراف کوره دهات بودن...از بی عرضگی مسولان..اونا شهر شدن ما همچنان درجا میزنیم..پروژه زیرگذر بهارستان چیشد..چرا شهرو شهردار بی عرضه وقت نابود کرد

  • مهران

    فقط میتونم بگم واسه این مسئولین متاسفم

  • ناشناس

    دولت نباید به فکر خواسته خودش باشد باید به خواسته های مردم توجه کند اگه این بام در تهران بود تا حالا یکی از قطبهای گردشگریی سراسر جهان می شد متاسفانه فلک زده خرم اباد

نظرات