وضعیت هوای لرستان قرمز شد؛

جدال غبار و باران در آسمان لرستان در حالی رخ می دهد که کیفیت هوای استان در وضعیت خطرناک قرار گرفته است تا خاک بازی آسمان استان موجب مشکلات جدی برای مردم شود.

به گزارش لرستان خبر، به دنبال ورود موج ریزگردها به آسمان استان لرستان طی روز گذشته کیفیت هوای استان پس از عبور از مرز ناسالم و خیلی ناسالم به وضعیت خطرناک رسیده است تا کارشناسان امر نسبت به تنفس در این هوا هشدار دهند.

 

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان ظهار داشت: در نخستین پایشی که صبح امروز سه شنبه حوالی ساعت ۹ صبح انجام گرفت کیفیت هوای استان خطرناک و میزان ذرات گرد و غبار موجود در هوا ۶.۵ برابر حد استاندارد اعلام شد.

 

وی استاندارد ذرات معلق ۲.۵ میکرون در هوا را ۴۰ میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد و بیان داشت: صبح امروز میزان ذرات معلق در هوای استان ۲۶۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده است.

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان یادآور شد: امروز۱۲۳امین روز آلوده استان لرستان است.

 

وی با اشاره به اینکه ذرات معلق در هوا اندازه های مختلفی از یک، ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند، افزود: ذرات ۱۰ میکرون را میتوان در هوا مشاهده کرد و خطری برای سلامتی انسان ندارند اما ذرات یک و ۲.۵ میکرون قابل مشاهده نبوده و خطرات متعددی برای سلامتی دارند.

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان یادآور شد: با توجه به وضعیت آلودگی هوای استان افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت‌های طولانی سنگین خارج از خانه اجتناب کرده و افراد دیگر نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

 

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای استان، از شهروندان لرستانی خواست در صورت عدم ضرورت از خروج از منزل و تردد کودکان و سالمندان در این هوای آلوده خودداری کنند و یادآور شد: در موارد ضروری تردد در هوای آزاد باید با رعایت الزامات بهداشتی و با استفاده از ماسک صورت گیرد.

 

 

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست لرستان نیز در مورد تاثیر بارشها بر روی وضعیت آلودگی هوا گفت: بارندگی ها در صورت استمرار می تواند آلودگی هوای استان و گرد و غبار را تعدیل کند.

 

سالاروند یادآور شد: با این حال بارندگی های پراکنده نمی تواند عاملی برای برطرف شدن کامل گرد و غبار موجود در هوای استان باشد چرا که به محض قطع بارشها ریزگردها دوباره در هوا جایگزین خواهند شد.

 

بنابراین گزارش استان لرستان سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده، سال ۸۹ را با ۹۰ روز، سال ۹۰ را با ۱۰۰ روز غبارآلود، سال ۹۱ را با ۹۰ روز و سال ۹۲ را با ۸۹ روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به طور متوسط هر سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای خود باشد.

 

این آمارها نشان می دهد که استمرار روند آلودگی هوا در استان لرستان در حال رقم زدن فاجعه ای است که تبعات آن را در بلندمدت خواهیم دید؛ فاجعه ای که زمینه افزایش مراجعات مردم به بیمارستان های استان را از هم اکنون فراهم آورده است.

 

این روند که دیگر به موضوعی عادی در زندگی لرستانیها تبدیل شده به نظر می رسد موضوعی هشدار دهنده برای آینده مردم این استان است، آینده ای که در آن به قربانیان این آلودگی هوا برخواهیم خورد.

 

 از سوی دیگر استمرار ماندگاری گرد و غبار در آسمان استان معضلی است که در میان استانهای درگیر با پدیده ریزگردها بیشتر در لرستان دیده می شود به طوریکه استمرار این پدیده گاه چندین روز خروج از خانه ها و تردد در فضای آزاد را مشکل ساز می کند.

 

به گفته مسئولان امر متأسفانه بر اساس بررسی‌های انجام شده، ماندگاری پدیده‌ گرد و غبار در لرستان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و لرستان در این زمینه در صدر استانهای درگیر قرار دارد و این امر به این معنی است که ورود موج های مختلف ریزگردها به آسمان استان گاه تا چند روز ماندگار بوده و به دلیل شرایط توپوگرافی استان این پدیده استمرار دارد.منبع: مهر

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات