«خانم ابتکار! حفظ گونه جانوری مهم تر است یا جان انسان ها؟»

بارش ریزگردها در 4 روز گذشته استان لرستان را با مشکل مواجه کرده و بارش روز گذشته تاحدودی از غلظت آلودگی هوا کاست.

به گزارش لرستان خبر، در 10 روز گذشته استان های جنوبی و غربی کشور با پدیده گردوغبار مواجه شده اند که به طور معمول ورود این پدیده در این موقع از فصل کم سابقه بوده است.

 

ریزگردها استان خوزستان را در حالت بحرانی فرو برده به طوریکه آلودگی هوا 70 برابر حد مجاز اعلام شده است و قدرت دید در بعضی از مناطق این استان به کمتر از 20 متر هم رسیده است.

 

استان لرستان نیز از چهار روز پیش میزبان مهمان ناخوانده ای به نام ریزگردها شده است که زندگی مردم را از حالت طبیعی خارج کرده که اوج این وضعیت در شهرستان پلدختر است.

 

قطعی 40 ساعته برق در پلدختر

 

قطعی مکرر برق و آب، ضرر رسیدن به بخش کشاورزی و محیط‌زیست، مشکلات ریوی و تنفسی تنها بخشی از این مشکلات است که در چند روز گذشته مردم استان لرستان و به‌ویژه شهرستان پلدختر با آن مواجه بودند.

 

شدت آلودگی هوابر اثر گردوغبار و ریز گردها تا حد 31 برابر حد مجاز و نقطه بحرانی هم رسید و شعاع دید در پاره‌ای از اوقات به کمتر از 200 متر هم می‌رسید که با بارش باران مقداری از این بحران کاسته شد و نفس کشیدن را راحت کرده است.

 

در شهرستان پلدپختر میزان آلودگی به نقطه بحران رسید و سبب قطعی 50 ساعته برق مردم شد که بعضی از مناطق شهرستان به ویژه روستاها هنوز دچار قطعی برق هستند.

 

 

شدت آلودگی و خطرات ناشی از آن به حدی بود که شامگاه پنجشنبه جلسه ستاد بحران لرستان با حضور استاندار لرستان تشکیل شد تا به این مشکل و مشکلات آینده ریز گردها و راهکارهای مقابله با آن بپردازند.

 

دریاچیه ارومیه تبدیل به کانون ریزگرد  کشور می شود

 

رضا آریایی مدیر کل بحران لرستان در مورد قطعی برق در سه استان لرستان، ایلام و خوزستان بیان کرد: بعد از حضور ریز گردها، یک‌لایه رسوبی بر روی سیستم انتقال برق نشسته بود و بارش باران بر روی این لایه رسوبی سبب قطع برق در سه استان کشور شد.

 

 

وی با اشاره به کانون اصلی گردوغبار در ایران افزود: تنها 10 درصد گردوغبار موجود کانون شکل‌گیری آن ایران است و نزدیک به 90 درصد در خارج از مرزهای کشور شکل می‌گیرد.

 

 

آریایی بیان کرد: هم‌اکنون در لرستان کانون گردوغبار نداریم که آن‌هم به دلیل پوشش سبز استان است اما درجایی مثل دریاچه ارومیه، اگر احیا نشود می‌تواند یکی از کانون‌های گردوغبار برای سال‌های آینده باشد.

 

در لرستان کانون گرد و غبار وجود ندارد

 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان در مورد راهکارهای موجود برای مقابله با پدیده گردوغبار در لرستان اظهار داشت: چند ترفند برای این موضوع در لرستان می‌توان به کاربرد که یکی از این بحث‌ها مسئله آموزش همگانی است که صداوسیما باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

 

وی افزود: ترفند دیگر این است که ما باید زندگی در کنار چنین پدیده‌هایی را یاد بگیریم و البته باید پوشش گیاهی استان نیز حفظ شود تا از اثرات این پدیده‌ها کمتر در معرض خطر باشیم.

 

 

مدیرکل ستاد بحران لرستان ادامه داد: هم‌اکنون روند تخریب گیاهان و درختان در لرستان بیش از احیاست که در این زمینه و در جهت فرهنگ‌سازی نقش صداوسیما بسیار پررنگ است.

 

 

آلودگی هوا نسبت به سال های قبل در لرستان افزایش یافته است؛ 125 روز آلودگی در سال 93

 

وی در مورد آلودگی هوا در شهرستان پلدختر افزود: میزان آلودگی هوا در استان به 31 برابر حد نرمال و مجاز رسید که البته چند ساعت بیشتر ادامه نداشت و با بارش باران این میزان تا حد بسیار زیادی کاهش یافت.

 

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست لرستان در مورد پدیده گردوغبار لرستان اظهار داشت: در سال 89، 90 روز هوای آلوده داشته‌ایم که این میزان به ترتیب در سال‌های 90، 71 روز، 91، 51 روز، 92، 92 روز بوده و در سال 93 تاکنون 125 روز آلوده داشته‌ایم که البته روزهای آلوده و بحرانی آن 9 روز بوده است.

 

 

از سال 91 تاکنون جلسه‌ای برای گردوغبار در لرستان تشکیل نشده است

 

وی در مورد تشکیل نشدن جلسات کارگروه گردوغبار و ذرات آلاینده ادامه داد: کارگروهی در دولت قبل و در سال 88 تشکیل‌شده بود که از سال 91 تاکنون جلسات آن دیگر تشکیل نشده است که اگر استاندار لرستان تشخیص دهند این جلسه دوباره تشکیل شود.

 

 

این جلسه در حالی ادامه و پایان یافت که هیچ خروجی و مصوبه ای برای مقابله با ریزگردها نداشت و مسولان فقط دل خوش کرده اند به باران که با ریزگردها مقابله کند.

 

گردوغبار پدیده ای است که امروز استان های غربی با آن مواجه هستند اما متاسفانه سازمان محیط زیست کشور که رئیس آن یعنی خانم ابتکار لقب «قهرمان زمین» را یدک می کشد سکوت کرده و حتی حاضر نشده سفری به غرب کشور  داشته باشد و از نزدیک با درد مردم آشنا شود.

 

خانم ابتکار! حفظ گونه جانوری مهم تر است یا جان انسان ها

 

یکی  از نشانه‌های عدم برنامه‌ریزی مسئولان محیط زیست شاید اولویت‌بندی اشتباه در پرداختن به برنامه‌های کلان باشد؛ به عبارت دیگر هرچند تلاش جدی این سازمان برای حفظ گونه‌های جانوری در خطر انقراض قابل تقدیر است اما آیا اهمیت این گونه‌ها بیشتر از حفظ و احیای تالاب‌های در خطر خشک شدن است؟

 

این در حالی است که وضعیت امروز خوزستان، ایلام و لرستان و دیگر شهرهایی که با ریزگرد روبه رو هستند، سرنوشت آینده دریاچه ارومیه و البته با ابعاد بزرگ‌تر خواهد بود. فراموش نباید کرد که بخش قابل توجهی از بحرانی که امروز به وجود آمده ناشی از خشک شدن تالاب‌ها است و قطعاً بحرانی که در آینده با خشک شدن دریاچه ارومیه به وجود می‌آید بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از وضعیت خوزستان خواهد بود.

 

همین امر، ضرورت پرداختن به بحث دریاچه ارومیه را غیرقابل انکار می‌کند اما وقتی تلاش‌ها و برنامه‌ها و ادعاها در خصوص موضوعی کوچک‌تر از دریاچه ارومیه به نتیجه نرسیده است، می‌توان امیدوار بود که تلاش‌ها برای نجات دریاچه ارومیه نیز موفق باشد؟!

 

انتهای پیام/

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • عمارنامه

    با سلام و احترام؛
    مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/98397
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

نظرات