تقارن فاطمیه و نوروز؛

امسال شهادت حضرت زهرا(س) در روز 4 فروردین واقع شده و به تبع آن ایام آغازین سال 1394 با اوج عزاداری شیعیان در غم شهادت حضرت فاطمه(س) است.

به گزارش لرستان خبر، کمتر از یک‌ماه تا پایان سال 1393 و فرارسیدن سال جدید باقی مانده است و معمولا در این ایام شهرداری‌های مختلف  کشور خود را آماده برای استقبال از سال جدید و برنامه‌های آغاز سال نو می کنند.

 

مساله‌ای که در یکی دو سال اخیر  فرارسیدن سال جدید را نسبت به سال‌های قبل متمایز کرده تقابل آن با فاطمیه و ایام حزن و اندوه دخت گرامی پیامبر اکرم(ص) است.

 

امسال شهادت حضرت زهرا(س) در روز 4 فروردین واقع شده و به تبع آن ایام آغازین سال 1394 با اوج عزاداری شیعیان در غم شهادت حضرت فاطمه(س) است.

 

متاسفانه در سال‌های قبل شهرداری‌های مختلف استان لرستان هیچ‌گونه برنامه خاصی برای این ایام نداشتند و در حالی که این زمان بهترین فرصت برای شناسایی هرچه بهتر سیره زندگی بانوی دو عالم بود این فرصت نه تنها به راحتی از بین رفت بلکه در برخی شهرداری‌های استان بی‌سلیقگی های غیر قابل بخششی هم در این زمینه صورت گرفت این در حالی بود که بسیاری از شهرداری‌های سایر استان‌ها از مدت‌ها قبل از فرارسیدن ایام نوروزی برنامه‌های جالب و زیبایی تدارک دیده شد که در تقابل این دو ایام مسافران و شهروندان به خوبی بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

 

 

استان لرستان در ایام نوروز از جمله استان‌هایی است که مسافران بسیار زیادی را پذیرا است و در نوروز 1393 تعداد کل مسافرانی که در شب در لرستان اقامت داشته اند از مرز ۴۵۰ هزار نفر گذشت و این تنها آماری است که مختص مسافرانی است که در هتلها و مراکز اسکان مستقر شده‌اند پس نباید از این ظرفیت خوب برای شناسایی فرهنگ والای مردمان این یار گذشت.

 

 

مردم این استان نشان داده‌اند که در حفظ شان و حریم اهل بیت(ع) بسیار کوشا بوده و بارها نشان داده‌اند که به هیچ بهانه‌ای حاضر نیستند ذره‌ای از این اظهار اردات کوتاه بیایند و در سال‌های قبل در ایام نوروز مشاهده می شد که علیرغم کوتاهی برخی مسئولان جوانان این دیار خود دست به کار شده و جور برخی مسئولان را کشیدند.

 

برای امسال هم نیاز است شهرداری‌های مختلف استان با برنامه هایی متناسب با این ایام وظیفه خود را به درستی انجام دهند که در این راستا انجام دادن برنامه های زیر می‌تواند مفید باشد.

 

تقارن فاطمیه و نوروز

 

 

1-برگزاری جلسات مشورت و هم اندیشی با فعالان فرهنگی، مسئولان هیئات مذهبی فعال، موسسات و کانون‌های فرهنگی خودجوش و... و استفاده از نظرات و توان بالای اجرایی آنها.

 

2-از جمله برنامه‌هایی که همواره در سال‌های مختلف توسط شهرداری ها انجام می‌شود تهیه نقشه گردشگری و راهنمای راههاست که می توان در کنار این نقشه‌ها بروشورهای با محتوای فاطمی در مورد زندگی حضرت‌زهرا(س) و علی الخصوص ویژگی های خضرت در تربیت فرزند، سبک زندگی، ولایت مداری، حجاب  و ... تهیه و در بین مسافران توزیع شود.

 

3-برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی متناسب با ایام فاطمیه که با استفاده از المانهای زیبا در شناسایی ویژگی های حضرت موثر باشد. لازم به ذکر است که سال قبل نمایشگاهی تحت عنوان یاس نبوی در پارک شریعتی خرم آباد برگزار شد که مورد استقبال بسار زیاد شهروندان خرم آبادی و مسافران نوروزی واقع گردید که نیاز  است که این گونه کارها اجرا و تقویت شود .

 

4-هرساله در خرم آباد برنامه تئاتر خیابانی در محل اسکان نوروزی برگزار می شد که در این برنامه ها با استفاده از هنرمندان لرستانی برنامه‌های شاد و مفرح اجرا می شد که می توان در این مکان‌ها تئاترها و نمایش‌های در مورد زندگی حضرت زهرا(س) اجرا نمود که اتفاقا در سطح استان گروه‌های نمایشی بسیار قوی وجود دارد که کارهای جالبی مانند برنامه سفیر آفتاب در استان لرستان انجام داد‌ه‌اند.

 

5-برپایی ایستگاه‌های صلواتی پذیرایی در مکان‌های مختلف شهرهای استان که با تزیین کردن این ایستگاه‌ها و پخش نوحه‌های مذهبی، بروشور و ... فضایی معنوی در سطح شهر ایجاد نمایند.

 

6-  با توجه به اینکه در سراسر شهرستان‌های استان لرستان مرقد مطهر امامزادگای وجود دارد که مورد توجه ارادتمندان این حضرات هستند برگزاری مناسب مراسم تحویل متناسب با حال و هوای ایام فاطمیه می‌تواند مفید باشد. مسئله‌ای که در سال‌های قبل در حرم مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و بسیاری دیگر از حرمین مطهر به خوبی اجرا می‌شد و مورد توجه هم قرار می‌گرفت و با توجه به اینکه بسیاری از امامزادگان در استان لرستان در مسیر مسافران نوروزی قرار دارند در این مکان ها می توان این برنامه‌ها را در چند روزی از ایام فاطمیه که در روزهای ابتدایی سال قرار دارد انجام داد و با دعوت از مداحان و مرثیه سرایان استان و برگزاری برنامه‌هایی فضای معنوی را ایجاد کرد.

 

7-در ایام فاطمیه اغلب هیئات مذهبی استان لرستان برنامه های مرثیه‌خوانی و مدیحه‌ثرایی خود را برگزار می‌کنند که شهرداری‌های استان می‌توانند جهت استفاده مسافران نوروزی برنامه های این هیئات شامل ساعت برگزاری، محل برگزاری، نام سخنران و ... را در بنرهایی در سطح شهر و به ویژه ورودی‌های شهرها نصب کنند.

 

فاطمیه و نوروز

 

8-شهرداری‌ها می توانند در فرصت باقی‌مانده تا شروع فاطمیه و آغاز سفرهای نوروزی اقدام به جمع‌آوری نوحه های مداحان استان خصوصا مداحی های با نوحه‌های لری کرده و در قالب لوح فشرده در اختیار مسافران قرار دهند.

 

9-نصب بنرهای مختلف در سطح شهر و مسیرهای ورودی متناسب با ایام فاطمیه که در این بنرها به عنوان مثال می توان به احادیث و روایاتی در مورد زندگی حضرت زهرا(س) پرداخت و به نوعی سبک زندگی فاطمی را رواج داد.

 

10-برگزاری مراسم عزاداری در میادین اصلی شهر که به عنوان مثال در شهر خرم‌آباد چندسالی است که جوانان شهر در دو میدان امام حسین(ع) و 22 بهمن مراسم بسیار خوبی برگزار می کنند که نیز است ضمن تقویت این گونه مراسمات، در سایر میادین اصلی این برنامه را برگزار نمود.

 

11-برگزاری نماز جماعت در پارکها و مکان‌های اصلی اسکان در شهرستان‌های مختلف

 

12-فضاسازی مناسب شهرهای مختلف که می توان با توجه به تقابل ایام نوروز و فاطمیه با علاوه بر پارچه های سیاه از پارچه های مذهبی سبز، قرمز و ... استفاده کرد.

 

13-برپایی غرفه های فروش محصولات فرهنگی شامک کتاب، لوح فشرده، پارچه های مذهبی و سایر اقلام فرهنگی متناسب با این ایام در قسمت‌های مختلف شهر

 

 

14-هرساله توسط برخی شهرداری های استان مسابقات فرهنگی برای شهروندان و مسافران نوروزی برگزار می شود و جوایزی برای برندگان در نظر گرفته می شود که می توان امسال این مسابقات را با توجه به تقابل فاطمیه و نوروز برگزار نمود و سعی شود سوالات در مورد شخصیت و سیره زندگی حضرت زهرا(س) مطرح شود.

 

انتهای پیام/

 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سعید ایمانی فرد

    قویتر از این انتظار کار هست

  • عمارنامه

    با سلام و احترام؛
    مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/99985
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

نظرات