«مردم روستاهای سلسله شب‌ها با پالتو می‌خوابند»

یش از 10 سال از گازرسانی شهرستان سلسله می‌گذرد اما برخی از روستاها باوجود اینکه کمتر از سه کیلومتر با مرکز این شهرستان فاصله‌دارند هنوز از نعمت گاز محروم هستند و در سرما و مشکلات تهیه نفت شرایط سختی را می‌گذرانند.

به گزارش لرستان خبر، بیش از 10 سال از گازرسانی شهرستان سلسله می‌گذرد اما برخی از روستاها باوجود اینکه کمتر از سه کیلومتر با مرکز این شهرستان فاصله‌دارند هنوز از نعمت گاز محروم هستند و در سرما و مشکلات تهیه نفت شرایط سختی را می‌گذرانند.

 

سرمای این منطقه از لرستان که تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد با نبود گاز و کمبود نفت زندگی مردم را با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو کرده است.

 

‌آزیتا امیری یکی از اهالی روستای حسین‎آباد امیر  اظهار داشت: روستای حسین‌آباد امیر با دارا بودن حدود 20 خانوار از نعمت گاز بی‎بهره است.

 

وی افزود: امسال از شروع فصل سرما تاکنون حدود 500 هزار تومان برای خرید نفت هزینه کرده اما متأسفانه گرمای خاصی را احساس نکردیم.

 

امیری عنوان کرد: به خاطر سرمای شدید شب‎ها را با پالتو و جوراب می‌خوابیم. البته خانواده‎هایی که فرزند کوچک دارند با مشکلات بیشتری مانند مریضی سرماخوردگی دائم کودکان خود مواجه هستند.

 

 

سرمای شدید وسایل روستائیان سلسله را خراب کرد

 

وی بیان کرد: به دلیل کمبود نفت، مجبور به سکونت در یک اتاق هستیم و سایر فضای ساختمان از شروع فصل سرما تا پایان آن بدون استفاده می‌ماند و از طرفی  سرما  سبب خساراتی  ازجمله، زنگ‌زدگی بسیاری از وسایل برقی، در و پنجره‌ها شده است.

 

حمزه نادر زاده عضو شورای روستای رحیم‌آباد  اظهار داشت: در روستای رحیم‌آباد بیش از 30 خانوار زندگی می‎کند و فاصله این روستا تا شهر سلسله  3 کیلومتر است و بااینکه بیش از 10 سال از گازرسانی این شهرستان می‎گذرد ولی تاکنون از نعمت گاز بی‌نصیب بوده‌ایم.

 

هزینه خرید یک بشکه نفت به 80 هزار تومان رسید

 

وی افزود: شرکت نفت ماهیانه یک بشکه نفت کوپنی برای روستائیان اعلام می‎کند و این بشکه برای مصرف 10 روز کافی است و برای 20 روز باقیمانده نفت را به‌صورت آزاد تهیه می‌کنیم. از طرفی نفت آزاد قبل از شروع سرما با احتساب هزینه حمل‎و‎نقل، بشکه‎ای 60 هزار تومان هزینه داشت و اکنون‌که اوج سرماست باید برای هر بشکه مبلغ 80 هزار تومان پرداخت کنیم.

 

نادر زاده عنوان کرد: از اول فصل سرما تاکنون حدود 20 بشکه نفت مصرف کرده‎ایم بااین‌وجود فضای خانه‎ آن‎طور که باید گرم نمی‌شود و جدا از مشکلات خرید نفت، مصرف گاز مایع برای آبگرمان و اجاق‌گاز هم ماهیانه حدود 100 هزار تومان هزینه می‌شود و تقریباً هر چهار روز یک کپسول مصرف می‌شود که  برای پر کردن آن‌هم باید مبلغ شش هزار و 500 تومان پرداخت شود.

 

 

کوپن‌هایی که در انتظار نفت باطل شد

 

وی بیان کرد: متأسفانه شرکت نفت روستایی هم در رساندن نفت کوپنی به دست مردم کوتاهی می‎کند و سهمیه آن‎ها را به‌صورت آزاد به روستاهای سخت ‎گذر می‎فروشد و بیشتر وقت‎ها کوپن‎های روستائیان بدون اینکه نفتی دریافت کرده باشند باطل می‌شود.

 

عنایت امیری دهیار روستای حسین‎آباد امیر نیز در این‌باره اظهار داشت: بیش از 9 روستا در شمال شهرستان سلسله وجود دارد که به دلیل نزدیکی به کوه‎های گرین در فصل زمستان سرمای زیادی را متحمل می‌شوند.

 

بسیاری از روستاهای سلسله از نعمت گاز بی‌بهره‌اند

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 10 سال از گازرسانی شهرستان سلسله می‎گذرد، افزود: هنوز بسیاری از روستاها از نعمت گاز بی‎بهره هستند و اکثر خانواده‎های ساکن این روستاها به خاطر سرما در اتاق‎های سه در چهار به سر می‎برند و از تمامی فضای خانه استفاده نمی‌کنند.

 

دهیار روستای حسین‎آباد امیر با اشاره به اینکه شرکت نفت ماهیانه یک بشکه نفت اعلام می‎کند، عنوان کرد: این‌یک بشکه فقط مصرف یک هفته بخاری‎های نفتی است و مابقی روزها باید نفت آزاد را بشکه‎ای 80 هزار تومان تهیه کنیم.

 

 

سهمیه نفت کوپنی در روستاهای سلسله آزاد فروخته می‌شود

 

وی بیان کرد: نفت موجود به شکل کوپنی توزیع نمی‌شود و آن را به‌صورت آزاد می‌فروشند که برای رفع این مشکل پیگیری‎های زیادی انجام‌شده است.

 

امیری تصریح کرد: امسال مسئولان مربوطه و بخشدار مرکزی قول گازرسانی به این روستاها را داده‎اند که امیدواریم هرچه زودتر این وعده مسئولان اجرایی شود و مردم این روستاها نیز از نعمت گاز بهره‎مند شوند.

 

‌140 روستای سلسله در انتظار گازرسانی هستند

 

ابراهیم کاکولوند بخشدار مرکزی سلسله اظهار داشت: از مجموع 265 روستای شهرستان سلسله در بخش مرکزی 125 روستا گازرسانی شده‎ است.

 

وی افزود: باید زمینه مناسب را برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان فراهم کنیم؛ زیرا نبود امکانات کافی سبب مهاجرت آنان به شهر می‌شود و مشکلاتی را در زمینه تولید کشور ایجاد می‌کند.

 

بخشدار مرکزی سلسله، عنوان کرد: روستاهای منطقه شمال سلسله (که‌مان) به دلیل ارتفاع بالاتر از سطح دریا، زمستان سردتری را تجربه می‎کنند و باوجود به اینکه روستاهای این منطقه در طرح گازرسانی به دانشگاه پیام نور شهرستان قرار دارند، گازرسانی نشده‌اند.

 

 

 

داشتن طرح هادی یکی از شرایط لازم برای گازرسانی به روستاها  است

 

وی بابیان اینکه مشکلات زیادی برای گازرسانی این روستاها وجود دارد، بیان کرد: مسیر عبور گاز در این حوزه، از قبرستان و روستای دارای بافت فشرده امیر می‏‎گذرد و معبر اصلی عبور گاز در سطح شهر الشتر برای این روستاها، در میدان عاشورا قرار دارد که از سوی ساکنان روستای امیر و شهرداری الشتر مخالفت هایی برای گازرسانی به این روستاها شده است.

 

کاکولوند خاطرنشان کرد: با پیگیری‎های انجام‌شده این مشکلات مرتفع و تا قبل از نوروز گاز وارد ایستگاه فشار دانشگاه پیام نور می‌شود که پیش‌بینی‌شده تا سال 94 تمامی روستاهایی که تا چهار کیلومتر بالاتر از دانشگاه پیام نور هستند از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

 

وی گفت: با اشاره به اینکه یکی از شرایط لازم برای گازرسانی به روستاها داشتن طرح هادی است، عنوان کرد: مشکل اصلی عدم گازرسانی به روستاهای حوزه هنام، اجرا نشدن طرح هادی در این روستاها است.

 

سال 94 بخشی از روستاهای حوزه پرسگ گازرسانی می‌شود

 

بخشدار مرکزی سلسله تصریح کرد: برای اجرای طرح هادی پیگیری‌هایی انجام‌شده که مبلغ 10 میلیون ‎تومان خودیاری از این روستاها اخذ و به‌حساب بنیاد مسکن واریزشده که در این راستا برای سال 94  تا حوزه پِِرسگ قول گازرسانی داده‌شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه روستاهای دهستان بسطام از شهرستان سلسله 20 کیلومتر فاصله‌دارند، افزود: به دلیل مسافت طولانی این روستاها از مرکز شهر، گازرسانی به این مناطق باید از طریق خط انتقال خرم‎آباد انجام شود.

 

کاکولوند اظهار داشت: تاکنون خط انتقال گاز تا روستای دولتشاهی از (توابع بخش مرکزی خرم‎آباد) انجام‌شده که با پیگیری‎های مسئولان، انتظار می‎رود گازرسانی به این روستاها تا سال 94 و 95 انجام شود.

 

وی با اشاره به روستاهای حوزه آب ‎باریک و وابسته بودن این روستاها به بخش فیروزآباد، افزود: با توجه به اینکه در مسیر انتقال گاز به این روستاها، کارخانه‎ها و شرکت‎های زیادی وجود دارد و شرکت گاز استان برای پرداخت هزینه به این کارخانه‎ها مشکل دارد.

 

گازرسانی روستاهای آب باریک سلسله درگرو اعتبار‌ است

 

بخشدار مرکزی سلسله عنوان کرد: کار گازرسانی روستاهای حوزه آب باریک  در سال 94 منوط به تأمین اعتبار جهت اجرای پروژه مذکوراست.

 

وی بیان کرد: به دلیل وجود معارضان در مناطق روستایی و عشایری با میانجی‌گری بخشداری نسبت به سهولت در اجرای پروژه اقدام شده است و خوشبختانه با همکاری ریش‌سفیدان در روستاها، هیچ خانه‎ای در بخش مرکزی از نعمت گاز بی‎نصیب نمانده است.

 

غلامرضا سلیمانی فرماندار سلسله نیز گفت: شهرستان سلسله از دو بخش مرکزی و فیروزآباد و 265 روستا تشکیل‌شده که از این تعداد بیش از  80 روستا در مناطق جنگل نشین سکونت دارند.

 

 

63درصد شهرستان سلسله گازرسانی شده است

 

وی با اشاره به اینکه بخش فیروزآباد و مرکزی به‌طور کامل گازرسانی شده افزود: 154 روستا از نعمت گاز بهره‌مند هستند و می‎توان گفت که 63 درصد شهرستان سلسله گازرسانی شده و بر اساس آمار، این شهرستان در زمینه گازرسانی از میانگین کشوری جلوتر است.

 

فرماندار سلسله عنوان کرد: از جمله عواملی که روند گازرسانی به این روستاها را مختل کرده، پراکندگی روستاها در نقاط دورافتاده و وجود معارضان محلی در برخی مناطق است.



وی بیان کرد: با هماهنگی و رایزنی‎های انجام‌شده مشکلات معارضان تا حدودی حل‌وفصل و مراحل گازرسانی به این روستاها در حال انجام است.

 

در روستاهای جنگلی سلسله آب گرمان خورشیدی نصب می‌شود

 

سلیمانی تصریح کرد: اداره کل منابع ‎طبیعی نیز در راستای جلوگیری از قطع درختان، تخریب مناطق جنگلی و ترویج حفاظت از این عرصه‎ها، سیاستی را در پیش‌گرفته که مطابق آن به‌زودی اقدام به نصب آبگرمان های خورشیدی و احداث ایستگاه توزیع کپسول مایع در روستاهای مناطق جنگل نشین می‌کند.

 

وی اظهار داشت: در روستاهای فاقد گاز توزیع نفت سفید در دستور کار است و خوشبختانه ازلحاظ تأمین منابع انرژی مشکلی در شهرستان سلسله وجود ندارد.

 

فرماندار سلسله گفت: با توجه به برنامه‎ریزی‎های انجام‌شده و بودجه‎ سال آینده امیدواریم گازرسانی به تمام این روستاهای فاقد گاز و مراکز تولیدی در سال 94 اجرا شود.

 

حجت‎الله خدایی ‎سوری نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد چشمگیری در امکانات روستاها بوده‎ایم که ازجمله آن‎ها بهره‎مندی روستائیان از نعمت گاز بوده است.

 

شهرداری و معارضان محلی سبب کند شدن سیر گازرسانی شده‌اند



وی افزود: از جمله مشکلاتی که سبب کند شدن سیر گازرسانی به برخی روستاها شده می‎توان به وجود معارضان محلی، شهرداری و دور بودن از خطوط لوله اصلی گاز اشاره کرد ولی بااین‌حال شهرستان سلسله در زمینه گازرسانی به روستاها از ضریب کشوری، بالاتر است.

 

نماینده سلسله و دلفان عنوان کرد: دولت در دو سال گذشته  بودجه‎ای برای گازرسانی تخصیص نداده اما با توجه به بودجه سال 94 امیدواریم روند گازرسانی به روستاها از شتاب بیشتری برخوردار شود.منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • عمارنامه

    با سلام و احترام؛
    مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
    http://www.ammarname.ir/node/102375
    ما را از بروزرسانی خود آگاه
    و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
    موفق و پیروز باشید .
    http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
    یا علی

نظرات