«زیرساخت های فرسوده لرستان»

به دنبال بارش باران طی دو روز گذشته در لرستان شاهد خسارت جدی در بخشهای مختلف بودیم تا مدیرکل مدیریت بحران لرستان از جمع بندی خسارات ظرف ۷۲ ساعت آینده خبر دهد.

به گزارش لرستان خبر، رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان با تایید خسارات بارشهای صورت گرفته در استان گفت: به دنبال این بارندگی های شاهد طغیان مسیل ها و آبراهه های فصلی بودیم که این امر نیز موجب خسارت جدی به بخشهای مختلف شد.

 

وی با بیان اینکه گزارشهای اولیه از وضعیت خسارات در حال جمع آوری بوده و در این زمینه مکاتباتی نیز با تهران صورت گرفته است افزود: همچنین در این راستا کمیته های تعیین خسارات شهرستانهای مختلف استان با محوریت فرمانداران در حال برآورد خسارات هستند.

 

مهلت ۷۲ ساعته برای جمع بندی خسارات

 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به ارسال نامه ای به فرمانداری ها برای جمع بندی خسارات ادامه داد: در این نامه مقرر شده ظرف مدت زمان ۷۲ ساعت خسارات وارد شده بر اثر بارشهای اخیر جمع بندی شود.

 

آریایی به گزارشهای اولیه در زمینه خسارات وارد شده اشاره کرد و گفت: به دنبال بارشهای اخیر خساراتی به تصفیه خانه آب الیگودرز و شبکه فاضلاب شهرستان نورآباد وارد شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین معابر شهری در بروجرد بر اثر بارشها خسارات زیادی دیده اند.

 

خسارات به پلهای روستایی و تاسیسات شهری

 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به تخریب برخی از پلهای روستایی در خرم آباد به دنبال بارندگی های دو روز گذشته یادآور شد: محورهای ارتباطی روستایی در شهرستانهای ازنا و الشتر نیز خسارت دیدند.

 

آریایی با یادآوری اینکه خسارات بارندگی در بخشهای مختلف گزارش شده است عنوان کرد: در زمینه خسارات به واحدهای مسکونی روشتایی فرمانداران در حال بررسی هستند.

 

۱۱۰ میلی متر باران در دورود بارید

 

وی با بیان اینکه پیک بارندگی های چند روز گذشته در شهرستان دورود گزارش شده است افزود: در این شهرستان طی ۴۸ ساعت گذشته ۱۱۰ میلی متر باران باریده است.

 

 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان همچنین رتبه بعدی بارشها را مربوط به شهرستان بروجرد با ۹۶ میلی متر بارندگی دانست و یادآور شد: همچنین در رتبه بعدی شهرستان ازنا با ۷۷ میلی متر بارندگی قرار دارد.

 

آریایی با بیان اینکه کمترین بارشها در شهرستان پلدختر با هفت میلی متر بارندگی گزارش شده است گفت: مقرر شده هر آنچه خسارات در بخش های مختلف اعم از پروژه های عمرانی، شریان های ارتباطی، تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی روستایی رخ داده توسط فرمانداران گزارش شود.

 

نامه نگاری استاندار در زمینه خسارات طغیان مسیل ها

 

وی افزود: پس از احصا خسارات و جمع بندی در این زمینه در قالب نامه ای با امضای استاندار لرستان مراتب به مسئولان امر در تهران منعکس خواهد شد.

 

مدیرکل مدیریت بحران لرستان همچنین با اشاره به خسارات سیلاب به عشایر کوچ رو خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ گونه تلفات جانی بر اثر طغیان مسیل ها طی بارشهای اخیر گزارش نشده است.

 

آریایی ادامه داد: با توجه به خسارت بارشها به برخی خانوارهای عشایری کوچ رو هلال احمر در زمینه امداد رسانی و توزیع اقلام مورد نیاز اقدامات لازم را انجام داد.

 

سرزمینی مستعد سیلاب و غفلت مسئولان

 

بنابراین گزارش لرستان سرزمینی کوهستانی با شیب متوسط حدود ۱۱ درصد بوده و به لحاظ شرایط آب و هوایی و وجود بارش های شدید و سیل آسا، گسترش سازنده های زمین شناسی ریزدانه و نفوذ ناپذیر، ویژگیهای خاکشناسی و همچنین دخل و تصرف های انسانی در حوضه های آبخیز آن به صورت تغییر کاربریهای غیراصولی در بستر و حریم رودخانه ها، برداشت های بی رویه مصالح رودخانه ای و تخریب پوشش گیاهی، یکی از نقاط سیل خیز کشور با پتانسیل بالاست.

 

به رغم استعداد بالا استان در وقوع سیلاب شاهد کم توجهی به مباحث پیشگیرانه در این حوزه، اجرای پروژه های فاقد مطالعه و کارشناسی، غفلت از توجه به پدیده سیل در روند ساخت و سازها، عدم ساماندهی اصولی و درست رودخانه ها و ... هستیم به طوریکه با بارش ۴۸ ساعته در سطح استان این میزان خسارات بر جای مانده است.منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات