لرستان خبر گزارش می دهد

وسعت زیاد و کمبود نیرو و امکانات در لرستان سبب شده است که آتش سوزی درختان ارزشمند بلوط در اواخر فصل بهار و فصل تابستان به یک رویه ثابت در پایتخت طبیعت ایران تبدیل شود

 

به گزارش لرستان خبر، آتش سوزی درختان بلوط در اواخر فصل بهار و فصل تابستان به یک رویه ثابت در جنگل های بلوط در استان لرستان تبدیل شده  و این در حالی است که مساحت درختان بلوط استان 1میلیون و 200 هزارهکتار است و از این نظر بعد از استان فارس بیشترین مساحت درختان بلوط زاگرس در استان لرستان قرار دارند.

 

 

لرستان با ذخیره بیش از 1 میلیونی درختان بلوط، نیازمند امکانات حداقلی برای حفاظت و نگه داری از این گنج طبیعی و ذخیره استراتژیک ژنتیکی است، اما گویا ارزش و جایگاه گونه نادر بلوط هنوز برای مردم و مسئولان لرستان شناخته شده نیست.

 

 

موضوع حمایت از درختان بلوط زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانید بر طبق نظر نهادها و موئسسات بین المللی ارزش هر درخت بلوط برای اکوسیستم دنیا برابر با 200 هزار دلار یعنی بیش از 600 میلیون تومان است و این در حالی است هر ساله شاهد از بین رفتن هزاران هکتار از درخت و درختچه های بلوط در عرصه های محیط زیست لرستان بر اثر ریزگردها و آتش سوزی هستیم و حتی گونه نادر جنگل های ایران و جهان قربانی سوداگران، برای تهیه چند گونی ذغال چند ده هزار تومانی می شود.

 

بلوط

 

واقعیت این است که کنترل پدیده ریزگرد ها خارج از اراده موجود در مرزهای ایران است اما پدیده آتش سوزی های مکرر جنگل های لرستان، موضوعی است که حتی با اراده ای در حد تقسیمات استانی نیز قابل حل است.

 

 

 طبق اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است  و البته بعضی معتقدند که میزان آتش سوزی های جنگل های بلوط استان بسیار بیشتر از آمار موجود است.

 

بلوط

 

متاسفانه سریال آتش سوزی های لرستان ادامه دارد و در آخرین مورد عصر جمعه گذشته 150 هکتار از بلوط های منطقه ویسیان قربانی شعله های آتش شد.

 

سوالی که در آتش سوزی های وقت و بی وقت جنگل های لرستان مطرح می شود این است که علت این حادثه در طبیعت استان چیست، همه می دانیم که طبیعت منطقه بسیار گردشگر پذیر است و بسیاری از حوادث آتش سوزی منتصب به طبیعت گردان است که تجربه حادثه در روزهای پر گردشگر سال نشان می دهد که این گزاره درست است.

 

بلوط

 

یکی دیگر از علت های آتش سوزی در جنگل های لرستان ایجاد آتش توسط کشاورزان برای از بین بردن کاه و کلش باقی مانده در زمین های زراعی است که با وجود نبود مرز خاصی بین مراتع و جنگل های لرستان و زمین های زراعی کشاورزان، این گزاره نیز درست می باشد.

 

اما موضوعی که در معادلات آتش سوزی بین مسئولان لرستان کمتر جایگاهی دارد این است که بر طبق استاندارد های موجود برای حفاظت از هر 5 هزار متر مربع جنگل های طبیعی به 1 نیروی انسانی تمام وقت نیاز است و این در حالی است که در جنگل های لرستان برای هر 65 هزار هکتار یک نیروی محافظت کننده وجود دارد و این نشان می دهد که ریشه اصلی مشکل آتش سوزی بلوطستان های لرستان کجاست.

 

بلوط

 

در کنار نبود نیرو در لرستان، نبود امکانات استاندارد مبارزه با آتش سوزی در جنگل های استان نیز وجود دارد، بسیاری از جنگل های موجود در مناطق با توپوگرافی و شیب فراوان قرار دارند که در صورت بروز حادثه رسیدن نیروها به منطقه با فاصله زمانی زیاد انجام می شود و جای دارد که یک هلی کوپتر آب پاش به طور دائم و برای حفاظت از عرصه های بلوط لرستان در منطقه حضور داشته باشد.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات