لرستان خبر گزارش می دهد؛

ساماندهی و بیمه کارگران ساختمانی در خرم‌آباد ماه‌ها است که به امید وعده‌های مسئولان درجا می‌زند.

به گزارش لرستان خبر، کارگران ساختمانی قشر زحمت‌کش و آسیب‌پذیر جامعه هستند که هر روز در پی لقمه نانی حلال برای خانواده‌شان روزگار می‌گذرانند و این در حالی است که این افراد هر روز در خطر حوادث ناشی از کار هستند و از هیچ‌گونه حمایت و بیمه‌ای برخوردار نیستند.

 

کارگران ساختمانی لرستان سالیان سال است در سطح میدان‌های شهر پراکنده‌اند و وضعیت نامعلومی از لحاظ  درآمد و بیمه دارند.

 

این قشر زحمت‌کش جامعه در طول روز ساعت‌ها به انتظار کسب روزی در خیابان‌ها می‌ایستند، بسیاری از آنان در سنین بالا با دست‌های پینه‌بسته و کمر خمیده جویای کار هستند تا بتواند از پس مخارج زندگی برآیند و سربار کسی نباشند.

 

ساخت‌وسازهای کم مزد در دستان پینه‌بسته کارگران ساختمانی

 

کارگران روزمزد روزگارشان به سختی می‌گذرد و هیچ‌گونه حقوق و بیمه‌ای ندارند، در فصل زمستان که حجم ساخت‌وسازهای ساختمانی کمتر می‌شود کار آن‌ها هم کم می‌شود حتی ممکن است چند روز را بیکار باشند.

 

 

این قشر زحمت‌کش جامعه از ارکان مهم ساخت‌و‌ساز به شمار می‌روند اما مورد غفلت واقع‌شده‌اند و سختی کار قامتشان را خم کرده است، بیش‌ترین آمار مرگ‌ومیرهای حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است درحالی‌که متأسفانه این افراد از هیچ‌گونه حمایتی برخوردار نیستند.

 

کارگران ساختمانی نه دارای شغل پایداری هستند و نه از امنیت شغلی لازمی برخوردارند، شاید بیمه کارگران ساختمانی تنها پشتوانه‌ای برای گذران زندگی آن دسته از کارگرانی باشد که از بد روزگار دچار حادثه می‌شود، پس می‌طلبد مسئولان جهت ساماندهی این قشر زحمت‌کش جامعه تدابیری بیاندیشند.

 

کریم نجفی یکی از کارگران ساختمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: به خاطر تأمین نیازهای خانواده صبح زود در سرما و گرمای تابستان به میدان می‌آیم به این امید که شب با دست پر به خانه برگردم تا شرمنده خانواده‌ام نباشم.

 

از ایستادن در سرما و گرما تا دلهره شرمندگی

 

وی افزود: مستأجر هستم و به جز کارگری هیچ درآمد برای همین بیشتر اوقات بیکارم و شرمنده زن و بچه‌ام می‌شوم، به سختی از پس مخارج زندگی برمی‌آیم  ونمی دانم تا چه سنی می‌توانم به این کار ادامه دهم.

 

 

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان  اظهار داشت: ساماندهی کارگران ساختمانی در زمینهٔ بیمه و رفع مشکلات آن‌ها یکی از ضروریات است چراکه این قشر از جامعه نسبت به شغل خود دارای وضعیت روشن و مشخصی نیستند.

 

وی افزود: بیشتر این افراد در خیابان‌ها و میدان‌های شهر سرگردان و بلاتکلیف هستند که باید با مشخص کردن یک مکان برای آن‌ها وضعیت کاری این کارگران را مشخص نمود و از بلاتکلیفی بیرون آورد.

 

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان عنوان کرد: متأسفانه کارگران ساختمانی ساختار، سازمان و متولی ندارند و همین امر سبب شده دور میدان‌های شهر پراکنده شوند.

 

وی بیان کرد: برای ساماندهی کارگران ساختمانی شهر خرم‌آباد پیگری‌های مکرری انجام‌شده است و با شورای شهر وارد مذاکره شده‌ایم و مصوبه شورای شهر را گرفته‌ایم.

 

آشتاب تصریح  کرد: برای ساماندهی کارگران میدانی باید سه فضا شناسایی و با همکاری انجمن صنفی کارگران موضوع سازمان‌دهی و بانک اطلاعاتی کارگران تهیه ‌شود.

 

رفع مشکلات بیمه کارگران ساختمانی در سال 94

 

وی با اشاره به اینکه رایزنی‌هایی با سازمان‌ تأمین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای انجام‌شده و کارگران ساختمانی پس از شناسایی و پذیرش از مزایای بیمه بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: با همکاری شهرداری، شورای شهر، سازمان نظام‌مهندسی و تأمین اجتماعی اقدام به ساماندهی این قشر از کارگران می‌شود.

 

 

مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی لرستان از رفع مشکلات بیمه کارگران ساختمانی در سال 94 خبر داد و گفت: بیمه کارگران ساختمانی حمایت بسیار خوبی است که دولت در حال انجام آن است اما متأسفانه امروزه چون نظارت خوبی وجود ندارد، افراد غیر مرتبط از این بیمه استفاده می‌کنند.

 

وی اظهار داشت: با ساماندهی کارگران ساختمانی در میدان‌های شهر کارت شناسایی برای آن‌ها صادر می‌شود تا جنبه حقوقی داشته باشند.

 

آشتاب افزود: ساماندهی کارگران ساختمانی در شهرستان الیگودرز و دلفان اجراشده، اگر شهرداری خرم‌آباد سه فضا اجاره کند تجهیزات این مکان‌ها را انجام می‌دهیم و این طرح برای شهرستان خرم‌آباد قابل‌اجرا است.

 

حبیب‌الله خجسته پور فرماندار خرم‌آباد  اظهار داشت: کارگروه ویژه‌ای جهت ساماندهی کارگران میدانی تشکیل‌ و طرح اولیه به شهرداری ارائه‌شده  تا از اماکن خود مکانی را برای این کار تعریف کند.

 

لحاظ شدن مکانی برای استقرار کارگران ساختمانی

 

وی افزود: ساماندهی این کارگران جزء مبلمان شهری محسوب می‌شود که شهرداری باید مکانی را لحاظ کند و کارگران در آنجا مستقر شوند تا کسانی که  کارگر نیاز دارند به اماکن مشخصی مراجعه کند.

 

 

فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: این کارگران اگر در مکان مشخصی باشند قابل‌شناسایی هستند و راحت‌تر بحث بیمه ساختمانی برایشان لحاظ  می‌شود.

 

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد اظهار داشت: از اداره کار و امور اجتماعی و تأمین اجتماعی انتظار داریم در طرح ساماندهی کارگران میدانی کمک کنند، بناشده شهرداری سه ساختمان را اجاره و در اختیار شرکت ساماندهی کارگران قرار دهد که با این کار شأن کارگر حفظ می‌شود.

 

وی افزود: اگر شهرداری با بخش خصوصی و اداره کار به توافق برسد شهرداری هم بحث آموزش و هم بیمه بازنشستگی را برای کارگران فراهم می‌کند.

 

شهردار خرم‌آباد عنوان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود انشا الله ‌امسال کارگران میدانی ساماندهی می‌شوند.

 

بنا بر این گزارش مسئولان شهرستان در اواخر سال 93 اعلام کرده بودند که تا پایان فروردین 94 مشکل ساماندهی کارگران ساختمانی در شهرستان خرم آباد برطرف شود و مکانی مناسب برای این قشر زحمت کش در نظر گرفته شود اما اکنون دو ماه از فروردین گذشته و همچنان این وعده ها محقق نشده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات