لرستان خبر گزارش می‌دهد؛

این روزها مسئولان مدیریت عمرانی استان لرستان به جای تکمیل عرصه های باقی مانده پروژه دو هزار میلیاردی بام شهر، دم از احداث دهکده گردشگری با مساحت 500 هکتار در 5 کیلومتری خرم آباد می زنند

به گزارش لرستان خبر، بام شهر بزرگترین و ویژه ترین پروژه تاریخ شهر خرم آباد است، هم به لحاظ خلق عرصه ها و فضاهای با عملکرد ویژه و همچنین برای هزینه صورت گرفته، مجتمع بام شهر بی نظیرترین پروژه عمران شهری در تاریخ استان لرستان است.

 

 

 

دکتر دهمرده استاندار سابق خرم آباد با استفاده از تجارب احداث طرح علمی تحقیقاتی در استان سیستان و بلوچستان و شهرستان زابل، دست به احداث طرح مجتمع بام شهر  خرم آباد زد که ویژگی منحصر به فرد آن خلق عناصر ویژه در کلیت مجموعه است تا هم جبران کمبود فضای سبز داخل شهر را نماید و همچنین کمبود های علمی، تحقیقاتی، ورزشی و تفریحی شهر را جبران نماید.

 

139305211828538633401724

 

عناصر ویژه ای بام شهر شامل پارک بزرگ آبی در ارتفاع مثبت 500 متری، رصدخانه با ریز فضاهای استثنایی و بی نظیر در خاورمیانه، بزرگترین نهالستان غرب کشور، مجهزترین گلخانه ایران، بزرگترین هتل اقامتی استان، ایستگاه و باشگاه آموزش  پاراگلایدر، مجتمع تحقیقاتی محیط زیست، رستوران و سالن همایش،  مرکز تحقیقات منابع طبیعی، مجوعه اکواریوم و بانک ژن گیاهی، ساختمان مدیریت بحران استانداری، سکوهای پیک نیکی، باغ وحش و ایستگاه فراوری کود حیوانی، استگاه های پمپاژ گرانقیمت آب و چندین عرصه و فضای دیگر است.

 

 

داشتن هر کدام از این فضاها برای منطقه محرومی چون لرستان، زمانی یک آرزو بود، اما با همت عالی مسئولان وقت  استان، کار احداث این طرح عمران شهری شروع شد و زیرساخت هایی همچون جاده آسفالت در تمام فضای سایت احداث شد، چاه های آب و ایستگاه های پمپاژ به بهره برداری رسید، فضای درختکاری به  تعداد 700 هزار اصله درخت به مساحت 600 هکتار رسید و قسمتی از نهالستان و بانک ژن گیاهی افتتاح شد و نمازخانه برای گردشگران و استفاده کنندگان مجموعه راه اندازی شد.

 

139305211824389873401694

 

 

بعد از تغییر تیم مدیریتی استانداری، دغدغه بسیاری از مردم و مسئولان تکمیل عرصه ها و فضاهای باقی مانده بام شهر بود اما متاسفانه مسئولان جدید استان گویا اعتقادی به ماهیت این طرح نداشتند و از همان روز اول به بهانه غیر کارشناسی بودن و البته نبود بودجه، دست از تکمیل دیگر مکان های بام شهر کشیدند و البته تنها حرکت پیش رونده در این پروژه عوض کردن نام و عنوان مجموعه بود.

 

 

در طول دو سال گذشته شعار مسئولان در تکمیل پروژه بام شهر، حفظ وضعیت موجود  و انتخاب مشاور برای مکان یابی عرصه ها و به قولی کارشناسی کردن طرح بود اما هم اکنون نزدیک به یک سال از انتخاب مشاور می گذرد اما خبر ی از حرکت جدیدی در مجتمع نیست.

 

هم اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال از متوقف شدن پروژه بام شهر، سوال بسیاری از مردم استان لرستان از مسئولان و متولیان طرح بام شهر این است که تکلیف بقیه عرصه های تکمیل نشده مجموعه چیست.

 

139305211840348723401804

 

این در حالی است که خبرهایی از نابودی و یا در معرض خطر بودن بسیاری گونه های ارزشمند بانک ژن گیاهی مجموعه به گوش می رسد، و این با شعار مجموعه تیم مدیریتی استان مبنی بر تلاش بر صیانت از حفظ وضع موجود مجموعه در تناقض است.

  

مستمسک دیگر مسئولان در متوقف شدن طرح این بود که مشکلات اقتصادی و نبود نقدینگی اجازه ادامه کار را نمی دهد و این صحبت در حالی مطرح شده که در چند روز گذشته خبر احداث دهکده بزرگ تفریحی 500 هکتاری توسط معاون عمرانی استاندار رسانه ای شد.

 

محمد اصلانی ظهر دوشنبه در دیدار با سفیر سوئد از شروع عملیات اجرایی دهکده‌ی تفریحی توریستی استان تا ۶ ماه آینده خبر داد و اظهار داشت: این دهکده با ۵۰۰ هکتار مساحت در ۵ کیلومتری خرم‌آباد احداث خواهد است

.

139305211826596543401704

 

 

وی در مورد هدف احداث این طرح ادامه داد: استفاده از ظرفیت طبیعت بکر و تأمین ما یحتاج گردشگران از اهداف اصلی احداث این دهکده است و مطمئن هستیم اگر سفیر سوئد این فرصت را فراهم کند که گردشگران کشورش به لرستان ورود پیدا کنند، ما می توانیم در ارتباطی متقابل، همپوشانی خوبی در ارائه و دریافت خدمات داشته باشیم.

 

 

وی با عنوان اینکه لرستان دارای چهار اقلیم آب و هوایی است،افزود: به همین دلیل قصد داریم به منظور به نمایش گذاشتن فرهنگ و آداب و رسوم این دیار در آینده‌ای نزدیک دهکده‌ی عشایری نیز احداث کنیم.

 

 

سوالی اساسی که از معاون عمرانی استاندار باید پرسید این است که اگر استان در تامین بودجه بام شهر درمانده است پس از کجا قرار است بودجه دهکده تفریحی 500 هکتاری تامین شود، و سوال دیگری که باید از جناب اصلانی پرسید این است که یکی از دلایل اصلی شما در احداث مجموعه دهکده تفریحی استفاده از ظرفیت بکر طبیعت استان نامیده شده است، پس چرا پروژه ای عظیم بام شهر با 700 هزار اصله درخت مثمر و غیر مثمر در نزدیکی مهمترین ورودی شهر و با عرصه های زیبا به حال خود رها شده است.

 

139305211857533593401834

 

اگر قرار است از ظرفیت طبیعت بکر استان برای ارائه به گردشگران استفاده شود، بی شک بام شهر با توجه به نزدیکی به ورودی و داشتن عرصه های متنوع خدماتی رفاهی، اولین گزینه است.

 

 

متاسفانه مسئولان استانداری با شعار غیر کارشناسی بودن پروژه بام شهر دست از تکمیل عرصه های آن کشیدند اما همین مسئولان در سمینارها و جلسات کارشناسی استان که مهمان کشوری دارد، مدعوین را دعوت به دیدن ضیافت عرصه ها در بام شهر می کنند.

 

 

البته رسانه ای کردن خبرهایی چون احداث دهکده 500 هکتاری یا دهکده عشایری بیشتر از آن که رنگی از واقعیت داشته باشد بار تبلیغاتی دارد، و  مسئولان استان بهتر است به جای کارهای تبلیغاتی همچون خواهر خواندگی خرم آباد با یکی از شهرهای سوئد، به دنبال حل مشکلات و تکمیل طرح های بر زمین مانده لرستان، همچون پروژه در حال مرگ بام شهر بکنند.

 

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • علی

    همچین هم فراموش نشده، الان کارهای آبیاری و نگهداری ادامه داره، هرچند مسئولین یه مقدار کم لطفی میکنند

  • احمدی

    با سلام .......از گزارش زیبایتان ممنونم.............چرا استاندار فقط مصاحبه میکند و هیچ کار مفید دیگری در استان انجام نمیدهد ........زنده باد ده مرده که بام شهر را درست کرد ایشان هنوز وعده میدهد .................چرا ایشان را نقد نمیکنید

  • داستانی از دوره ساسانیان بنام "بخاطر توسعه"

    <b>به نظر شما چرا از آب گل آلود سد ای وش اونماهی های زندانی در قفس را پرورش دادند و سپس پنجاه پنجاه صید کردند ؟
    جواب : بخاطر توسعه

    چرا از ملاقاتهای سفیر سوئد و سفیر نروژ با یکی از مراکز دانشگاهی چند فرصت مطالعاتی مجانی و بازدید و تور علمی و بورس خاص بنام تعامل علمی با وساطت اتاق جان صید شد ؟
    جواب: بله بخاطر توسعه

    به نظر شما چرا با مدیریت مدیر پر سابقه اسبق مسکن و شهر در دوران اصطلاحات (با آن همه ماجرا درآن مجموعه) با نام جدید معین ک مجوز سی طبقه با دو هزار واحد تجاری و مسکونی برای اولین بار در آن بلاد صادر شد بیست و پنج - بیست و پنج- پنجاه
    جواب: بخاطر توسعه

    به نظر شما چرا از واگذاری چرمها و پوست ها به تجار عرب چرم و پوست کشت شد وصنعت راه افتاد؟
    جواب: بخاطر توسعه

    به نظر شما چرا در زمان ساسانیان با واگذاری مسئله دار زیر و رو گذری با قیمت صد و بیست میلیارد تومان به نفر دوم برنده مناقصه از تبار سامانیان که خود مشاور فنی در مرحله طراحی و قیمت گذاری بود زیر آبی رفتند و سر چند نفر را در این مسیر زیر آب کردند؟
    جواب بخاطر توسعه

    حالا به نظر شما چرا پروژه بالای شهر در نخستین روزهای سردار بازندگی دوره ساسانیان آن زمانها از شهرداری شهر گرفته شد و به هیئتی چند نفره نامرتبط با فضای سبز و کار اجرایی و قلم ورسانه به دست واگذارشد؟
    جواب: بخاطر توسعه

    به نظر شما چرا پروژه نور افشانی خیابان با کلاس ها مستقیما و با ترک تشریفات با قیمت دو میلیارد تومان به پیمانکار انتصخابی از تبار سامانیان واگذار شد؟
    جواب بخاطر توسعه

    چرا داداش بعضی ها مبلغ 800 میلیون تومان بابت گاز مصرفی به وزارت گازیه بدهکار بوده ومیباشند بابت جایگاه سی ان نمیدونم چی چی اش و کسی کارش نداشت اما آب و. برق و گاز مردم قطع می شد بخاطر هشتاد هزار تومان؟
    جواب: بخاطر توسعه

    چرا پروژه 500 هکتاری کلید خورد؟
    جواب بخاطر توسعه


    چرا بعضی ها می خواستند اینقدر بخورند تا بترکند؟
    جواب: بخاطر توسعه دارند می ترکند بویشان به سفارت کشورشان هم رسید کوفت خوردندو بخورند

    به نظر شما نباید هیچ کس کاری می کرد؟
    نظارتی ؟ گزارشی؟ ادای تکلیفی؟
    جواب:خیر چون اجرشان دادند بخاطر توسعه

    آقای م-... اینها مربوط به داستانیست از قدیم های شهری در زمانهای قدیم دوره ساسانیان
    این را گفتم تا ذهن کسی نسبت به کسی خراب نشود بخاطر توسعه

نظرات