آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان وارد چهارمین روز شد

آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان در حالی وارد چهارمین روز خود شده که کوه «چارتا» طعمه جدید آتش سوزی در جنوب لرستان است.

به گزارش لرستان خبر، عابدین میردریکوندی رئیس اداره منابع طبیعی  پلدختر  در مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع پلدختر اظهار داشت: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کوه کیالان منطقه صعب‌العبور تخت چان شهرستان پلدختر بعد از سه شبانه‌روز تقریباً مهارشده است.

 

 

وی افزود: با توجه به اینکه در این منطقه درختان آتش‌گرفته و کنده‌های نیم سوخته وجود دارد تعدادی از نیروهای منابع طبیعی در منطقه مانده‌اند تا در صورت آتش‌سوزی احتمالی سریع وارد عمل شوند.

 

 

کوه «چارتا» طعمه جدید آتش

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر گفت: بعدازاینکه در سه شبانه‌روز گذشته نیروهای مردمی و منابع طبیعی با دستان خالی تا حدود زیادی آتش‌سوزی «کیالان» را مهار کردند متأسفانه از بامداد امروز آتش به جان کوه‌های «چارتا» افتاده است.

 

 

 

 

 

وی عنوان کرد: اکیپ‌های امدادی هلال‌احمر، منابع طبیعی، جهاد، امور عشایر و فرمانداری، ستاد اطفا حریق شهرستان و نیروهای مردمی به منطقه اعزام‌ وبخشی از آتش را مهار ولی در بخش‌های مختلف این کوه آتش‌سوزی ادامه دارد.

 

 

میردریکوندی بیان کرد: مشکلی که وجود دارد صعب‌العبور بودن این مناطق است که کار مهار آتش را سخت کرده و از نظر امکانات نیز از حداقل‌ها هم محروم هستیم.

 

 

مقابله با آتش در نبود امکانات

 

 

آتش‌سوزی کوه‌های «چارتا» در حالی از امروز آغازشده که آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب لرستان از سه‌شنبه هفته جاری در جنگل‌های «کیالان» آغاز شد و بعد از سه بار مهار آتش دوباره آتش در قسمت‌های دیگر این کوه به جان جنگل‌ها افتاد.

 

 

از روز سه‌شنبه تا امروز نیروهای مردمی و منابع طبیعی در کوه‌های پلدختر برای مهار آتش در جنگل‌ها مستقر هستند اما تاکنون نتیجه نداشته و بعد از هر بار مهار آتش، ساعتی بعد از گوشه‌ای دیگر این آتش شعله‌ور می‌شود.

 

 

 

 

 

 

بنابراین گزارش، داستان آتش‌سوزی جنگل‌های استان لرستان سال‌ها است که با شروع فصل گرما به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و صعب‌العبور بودن و متعاقب آن نبود امکانات و تجهیزات تکرار و این منابع طعمه حریق شده و این فاجعه در حال رخ می‌دهد که یک‌میلیون و 200 هکتار از وسعت استان لرستان پوشیده از جنگل و عمدتاً بلوط است و این جنگل‌ها از حوزه رویشی زاگرس بوده که بعد از استان فارس درزمینهٔ وسعت جنگل‌های بلوط، دومین استان در کشور است.

 

 

 

 

سالانه بیش از 10 هزار هکتار از جنگل‌های لرستان به دلایل مختلف نابود می‌شوند به طوری که به گفته منابع طبیعی استان در سال گذشته بیش از 350 هکتار و در سال 92 بیش از 1600 هکتار از این جنگل‌ها بر اثر آتش‌سوزی نابود شدند.

 

 

نابودی 150 هکتار جنگل در دشتِ نخست آتش سوزی

 

 

امسال با شروع فصل گرما نیز آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های لرستان باقدرت و وسعت زیاد آغاز شد و در دشتِ نخست آتش‌سوزی که در 15 خردادماه جاری رخ داد حدود 150 هکتار از جنگل‌های منطقه ویسیان خرم‌آباد در آتش سوخت.

 

 

 

 

در آتش‌سوزی منطقه ویسیان که بیش از 12 ساعت به طول انجامید و درنهایت به کمک نیروهای مردمی مهار شد مسئولان استان و شهرستان نبود امکانات در منطقه را دلیل تأخیر در مهار آتش‌سوزی اعلام کردند.

 

 

نابودی 150 هکتار از جنگل‌های لرستان سبب تشکیل جلسه ستاد بحران استان با حضور فرمانداران و معاونان استانداری شد تا راهکاری اندیشیده شود.

 

 

نبود حداقل‌ترین امکانات برای اطفاء حریق جنگل‌ها و کمبود نیروی انسانی دو دلیل اصلی در تشدید آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های لرستان و خطای انسانی نیز عامل 95 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های لرستان از سوی مسئولان اعلام شد و مقرر شد اعتباراتی برای مقابله با آتش‌سوزی اختصاص یابد.

 

 

معاون عمرانی استانداری لرستان نیز عنوان کرد که باید بخشی از اعتبارات عمرانی لرستان به امکانات مقابله با آتش‌سوزی اختصاص یابد.

 

 

چهارمین روز آتش سوزی در جنگل های جنوب لرستان

 

 

هنوز خاکستر جنگل‌های ویسیان به زمین نیامده بود که آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شهرستان پلدختر آغاز و در چندین مرحله آتش‌سوزی بیش از 10 هکتار از این جنگل‌ها به کام مرگ رفت.

 

 

 

 

در چهار شبانه‌روز گذشته نیز آتش‌ به جان جنگل‌ها و مراتع کوه «کیالان»، «تخت چان» و اکنون «چارتا» افتاده و بخش زیادی از این مراتع را نابود کرد و نبود حداقل‌ها سبب شد این آتش‌سوزی حدود سه شبانه‌روز ادامه یابد.

 

 

البته این قصه امروز و دیروز استان لرستان نیست، این قصه چندساله‌ای است که آتش‌سوزی از یک‌طرف و بی‌توجهی به ارتقای امکانات استان از طرف دیگر دامن‌گیر استان شده است.

 

 

در استانی که یک‌میلیون و 200 هکتار جنگل دارد و عمده آن را درختان بلوط تشکیل داده است، باید گفت متأسفانه نبود امکانات برای مقابله با بحران در هنگام آتش‌سوزی کماکان در استان ادامه دارد.منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات