فاجعه زیست محیطی در لرستان؛

رودخانه کشکان بزرگترین رودخانه شهرستان دوره چگنی است که به دلیل خشکسالیهای اخیر و کشت محصولات آبدوست در اطراف این رودخانه باعث از بین رفتن اکثر آبزیان این رودخانه بزرگ شده است.

به گزارش لرستان خبر، رودخانه کشکان یکی از بزرگترین رودخانه های استان لرستان است. حوضه آبخیز رودخانه کشکان با مساحت 9275/66 کیلومترمربع، در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده است. این حوضه بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و حدود یک سوم از خاک استان لرستان را دربر می‌گیرد و شهرستان‌های دوره چگنی، کوهدشت، الشتر و پلدختر در داخل آن قرار دارند.

 

 این حوضه آبخیز از سمت شمال غرب، غرب و جنوب غربی به حوضه آبریز رودخانه‌های گاماسیاب و سیمره و از شرق به سرشاخه‌های فرعی رودخانه دز و از جنوب به زیرحوضه‌های مشرف به رودخانه کرخه محدود می‌شود.

 

حوضه آبخیز رودخانه کشکان در تقسیم‌بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوضه آبریز خلیج فارس به شمار می‌آید. سیستم زهکشی اصلی رودخانه کشکان ابتدا از به هم پیوستن سرشاخه رودخانه‌های «هرو» و «دو آب» الشتر در شمال شرق و شمال حوضه به ترتیب با جهتی از شرق به غرب و شمال به جنوب تشکیل می‌شود.

 

به این سرشاخه‌ها که از دامنه کوه‌های مرتفع و برف‌گیر گرین و میش پرور سرچشمه می‌گیرند در طول مسیر اصلی، دیگر رودخانه‌های فرعی نظیر چم زکریا، خرم‌رود، چولهول و مادیان رود می‌پیوندند و سرانجام به صورت یک سیستم واحد رودخانه کشکان را تشکیل می‌دهند.

 

این رودخانه پس از طی مسافتی در حدود 300 کیلومتر از میان شهر پلدختر عبور کرده و در محل پل گاومیشان به رودخانه سیمره ملحق شده و رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد.

متأسفانه در اثر بروز خشکسالی‌های  اخیر  و کشت محصولات آبدوست در اطراف این رودخانه در شهرستان دوره چگنی، آب این رودخانه بزرگ در اکثر نقاط آن خشک شده است.

 

 

با خشک شدن آب این رودخانه باعث مرگ آبزیان آن و منجر به وقوع فاجعه زیست‌محیطی در این منطقه شده است.

 

"بیرانوند" رئیس محیط زیست شهرستان چگنی، در این باره می گوید: بر اثر برداشت بی رویه و غیر مجاز آب از رودخانه کشکان توسط کشاورزان برای کاشت محصولات آبدوست از قبیل برنج، هندوانه و .... متاسفانه باعث افت شدید دبی آب و پایین آمده سطح ایستایی و بیلان منفی این منابع و همچنین خشک شدن این رودخانه در برخی از نقاط شده شده است.

 

وی افزود: با خشک شدن رودخانه کشکان گونه های مختلف آبزیان از بین رفته و این خود یک فاجعه زیست محیطی را در شهرستان دوره چگنی بوجود آورده است.

 

 

بیرانوند به کاهش میزان مهاجرت ماهیان برای تخم گذاری در سرمنشا بر اثر کم آبی این رودخانه اشاره کرد و گفت: بر اثر کم آبی رودخانه کشکان میزان مهاجرت ماهیان برای تخم گذاری در سرمنشا این رودخانه کاهش یافته و به مرور زمان این نوع آبزیان در رودخانه کشکان منقرض می شوند. هر چقدر آب ورودی رودخانه ها به دریا کم شود معنایش اینست که زیستگاه نوزاد ماهی ها محدودتر شده و حلقه عمل تولید آبزیان تهدید می شود.

 

 

وی اضافه کرد: آبزی پروری نیز به دلیل خشکسالی مورد تاثیر قرار گرفته است.

 

 

در چنین وضعی می بایست با مصرف بهینه آب رودخانه کشکان و جلوگیری از کشت محصولات آبدوست در اطراف آن، حق حیات از آبزیان این رودخانه گرفته نشود.

 

منبع: خبر چگنی

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات