لرستان خبر گزارش می دهد؛

«بیرانشهر» در حوزه بهداشت و درمان و بهداشت محیط مشکلات عدیده‌ای دارد که مردم برای برطرف شدن آن همچنان چشم‌انتظار وعده مسئولان هستند.

به گزارشلرستان خبر، حدود 14 سال است که ما «بیرانشهر» را به‌عنوان یکی از شهرهای استان لرستان می‌شناسیم، شهری که با بیش از 13 هزار نفر جمعیت در 40 کیلومتری شهرستان خرم‌آباد واقع‌شده است.

 

تاکنون اقدامات مؤثری برای فراهم شدن زیرساخت‌های این شهر 14 ساله انجام‌گرفته اما محرومیت‌های این شهر به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان همچنان پابرجا است و توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

 

نبود بیمارستان، پزشک متخصص، زایشگاه، پرستار، تزریقاتچی خانم، آمبولانس و یک شیفته بودن داروخانه ازجمله دغدغه‌های مردم این شهر بود که برای هرکدام از این مباحث پیگیری‌های زیادی انجام گرفت چراکه در اکثر مواقع بیماران این شهر برای دریافت خدمات درمان می‌بایست مسافت 40 کیلومتری را تا شهرستان خرم‌آباد طی کنند.

 

 

نبود زایشگاه در «بیرانشهر» یکی از مشکلات این شهر 13 هزارنفری است که زنان باردار این منطقه به هنگام وضع حمل در هر ساعتی از شبانه‌روز باید خود را به شهر خرم‌آباد برسانند که با این اوصاف جای خالی آمبولانس درمانگاه در اینجا به‌خوبی احساس می‌شود.

 

نبود تزریقاتچی خانم در درمانگاه بیرانشهر خود سبب نارضایتی بانوان این شهر شده به‌طوری‌که مامای درمانگاه نوبت صبح در کنار کار خود تزریقات بانوان را نیز انجام می‌دهد و در نوبت بعدازظهر دیگر خبری از تزریقاتچی نیست.

 

این خبرگزاری آبان ماه سال 93 مشکلات حوزه بهداشت و درمان این شهر را با جواد عموزاده رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد مطرح کرد که درنهایت مقرر شد تا اوایل آذرماه 93 سه پرستار مرد، سه پرستار زن و در دی‌ماه یک دستگاه آمبولانس در این درمانگاه مستقر شود.

 

 

وعده رئیس مرکز بهداشت خرم‌آباد در زمان تعیین‌شده عملی شد اما متأسفانه پرستارانی که قرار بود در این درمانگاه به مردم خدمت کنند به دلیل نامعلومی دوباره بازگشتند.

 

آمبولانس درمانگاه که خود بحث مفصلی داشت که پس از مستقر شدن به دلیل نبود راننده چندین ماه در گوشه این درمانگاه خاک‌خورد.

 

دو شیفته شدن داروخانه درمانگاه بیرانشهر

 

خوشبختانه دو شیفته شدن داروخانه درمانگاه یکی از مواردی بود که بالاخره به سرانجام رسید و پس از گذشت چند سال فعالیت این داروخانه در دو نوبت صبح و عصر انجام گرفت.

 

یکی از موارد مهم در زمینه حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه، جمع‌آوری، انتقال و دفع صحیح و بهداشتی زباله است و از طرفی افراد جامعه ملزم به حفظ بهداشت محیط پیرامون خود هستند، زیرا در صورت عدم رعایت این موضوع سلامت آن‌ها و بهداشت سایر افراد جامعه به خطر می‌افتد.

 

اما در این میان نامناسب بودن بهداشت محیط بیرانشهر خود قصه دیگری دارد چراکه آلودگی‌های ناشی از فضولات حیوانی در سطح شهر به یکی از مطالبات مردم این شهر تبدیل‌شده است.

 

نامناسب بودن  وضعیت بهداشت محیط بیرانشهر

 

علی بیرانوند یکی از شهروندان بیرانشهر در رابطه با وضعیت بهداشت محیط این منطقه گفت: وضعیت بهداشت محیط بیرانشهر خیلی افتضاح است.

 

وی با اشاره به اینکه فضولات حیوانی در محیط رهاشده، افزود: در شهرک یا چهار برجی چاه‌های فاضلاب و زباله به آب‌های زیرزمینی می‌رسد که خود سبب آلودگی آب‌ها می‌شود.

 

 

زهرا پیرداده یکی دیگر از مردم بیرانشهر در این زمینه اظهار داشت: بهداشت در این منطقه رعایت نمی‌شود به‌طوری‌که فضولات حیوانی در سطح شهر و روستا مشاهده می‌شود که گاهی اوقات مجبوریم از روی این فضولات رد شویم و این خود زمینه بروز بیماری را فراهم می‌کند.

 

حجت اسلام محمد نظری امام‌جمعه بیرانشهر در رابطه با مشکل بهداشت، اظهار داشت: محیط آلوده این شهر واقعاً زجرآوراست و فضولات حیوانی سبب بروز میکروب و مریضی شده اما هنوز کسی به این اوضاع رسیدگی نکرده است.

 

وی با اشاره به اینکه بهداشت محیط بیرانشهر تعطیل است، افزود: مشکلات زیرساختی بیرانشهر سبب شده تا این شهر رنگ و بوی از شهر نداشته باشد چراکه وضعیت بد بهداشت محیط آن اصلاً مناسب یک شهر 13 هزارنفری نیست و آلودگی‌های محیط مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده است.

 

تعطیلی بهداشت محیط بیرانشهر

 

نظری عنوان کرد: اگر بگوییم بهداشت بیرانشهرکاملا تعطیل است سخن بی راهی نگفته‌ایم چون مردم این شهر از روی زباله رد می‌شوند بنابراین از مسئولان بهداشت می‌خواهیم برای پاک‌سازی محیط بیرانشهر اقدامات جدی انجام دهند.

 

تشکیل جلسه شورای سلامت در بیرانشهر

 

 

جواد عموزاده رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد، در رابطه با مصوبات جلسه شورای سلامت بیرانشهر اظهار داشت: در جلسه‌ای که با حضور بخشدار بیرانشهر، شهردار بیرانشهر و رئیس دامپزشکی خرم‌آباد برگزار شد مقرر شد در بحث تزریقات، مرکز بهداشت از یک سری شرکت‌های خدماتی، بهداشتی و درمانی استعلام بگیرد تا کار تزریقات درمانگاه این شهر را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

وی در رابطه با عدم رادیولوژی در درمانگاه بیرانشهر، افزود: چون این مرکز بهداشتی درمانی پزشک متخصص ندارد بنابراین انجام این کار توجیه ندارد کمااینکه برای رادیوگرافی دندانپزشکی این مرکز بررسی‌هایی در حال انجام است تا در صورت مهیا شدن شرایط راه‌اندازی شود.

 

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد در رابطه با وضعیت داروخانه این شهر، عنوان کرد: با پیگیرهای انجام‌شده این داروخانه در دو نوبت صبح و عصر فعال است و در بحث اقلام دارویی نیز با توجه به اینکه بر اساس دستورالعمل 436 قلم دارو برای این‌گونه مراکز تعریف‌شده در این زمینه مشکلی وجود ندارد و در صورت نیاز با نظر پزشک مرکز دارو اضافه می‌شود.

 

عموزاده بابیان اینکه در این جلسه مقرر شد با هماهنگی بخشداری و مرکز بهداشت بیرانشهر بر ساعت کاری داروخانه نظارت بیشتری صورت گیرد، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان به دلیل اینکه مرکز 115 کار اعزام بیماران را انجام می‌دهد اقدام به جمع‌آوری آمبولانس‌های درمانگاه‌ها کرده است.

 

در نظر گرفتن مکانی برای جمع‌آوری فضولات حیوانی

 

وی گفت: با توجه به وضعیت بهداشت محیط بیرانشهر در جلسه شورای سلامت مصوب شد تا شهرداری این شهر جهت شناسایی افرادی که کود حیوانی و فاضلاب را در داخل شهر می‌ریزند شناسایی و به مرکز بهداشت خرم‌آباد معرفی کند تا این مرکز نیز پیگیری‌های قضایی آن را انجام دهد.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد خاطرنشان کرد: بناشده تا شهرداری بیرانشهر در جنوب این شهر مکانی برای جمع‌آوری فضولات حیوانی در نظر بگیرد.

 

وی اظهار داشت: مصوب شد شهرداری بیرانشهر  نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های کانال‌های آب این شهر را جمع‌آوری و محلی را برای دفع این نخاله‌ها در نظر بگیرد.

 

ممانعت دامپزشکی از ذبح غیربهداشتی دام

 

عموزاده عنوان کرد: با توجه به اینکه ذبح دام در این شهر به‌صورت بهداشتی انجام نمی‌شود مقرر شد شهرداری بیرانشهر محل بهداشتی برای ذبح دام تجهیز و اداره دامپزشکی نیز از ذبح دام در جلوی قصابی‌ها جلوگیری کند.

 

وی گفت: در راستای دفع بهداشتی فضولات دامی روستاها نیز مصوب شد تا دهیاری‌ها و شوراهای روستا پیگیری‌های لازم را به عمل‌آورند.

 

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد تشدید گشت‌های بازرسی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در بیرانشهر یکی دیگر از مصوب جلسه شورای سلامت برشمرد وگفت: برای پیگیری این مصوبات مقرر شد تا شهریورماه 94 جلسه بعدی شورای سلامت در این شهر برگزار شود.

 

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات