بررسی پدیده کم‌آبی و مدیریت بحران آب در لرستان - ۴؛

خشکسالی‌های اخیر بخش وسیعی از روستاهای دلفان را با بحران جدی آب مواجه کرد و اکنون نیز منابع آب ۱۰۰ روستای این شهرستان خشک شده است.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان دومین حوضه پر آب ایران محسوب می‌شود اما سال‌های اخیر به دلیل بحران خشکسالی در بخش‌های مختلف این استان اعم از کشاورزی و آب شرب مشکلات جدی به وجود آمده که در این میان بخش وسیعی از روستاهای دلفان با تنش کم آبی مواجه شده‌اند.

 

با خشکسالی‌های اخیر اکنون از 440 روستای دلفان منابع آب 100 روستاهای خشک‌ و مردم برای تهیه آب آشامیدنی مشقت زیادی روبه‌رو هستند.

 

خشک شدن آب چشمه‌های روستاهای شهرستان دلفان زندگی را برای مردم این منطقه سخت و طاقت‌فرسا کرده به‌طوری‌که مردم برای رهایی از این تنگا کار و کشاورزی خود را ترک کرده و روانه شهر شده‌اند.

 

سید خدا مراد حسینی دهیار روستای عزیز کشته بخش مرکزی دلفان بابیان اینکه مردم روستای عزیز به خاطر نبود آب با سختی‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اظهار داشت: خشکسالی‌های اخیر سبب شده تا آب چاه‌ها خشک شود و این خشکی تااندازه‌ای است که آب چاه‌های این روستا گل‌آلود و سیاه شده است.

 

وی بابیان اینکه روستای عزیزآباد کشته 373 نفر جمعیت دارد، افزود: مردم این روستا بعد از گذشت 72 یا 80 ساعت می‌توانند به مدت 10 دقیقه از آب پمپ استفاده کنند که برای برطرف شدن این مشکل بنا شد یک روز در میان آب این روستا به‌وسیله تانکر تأمین شود اما آن‌هم عملی نشد و تانکر آب هر چهار یا پنج روز یک‌بار به این روستا می‌آید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کمبود آب و مشکلات بهداشتی مردم روستا

 

حسینی با اشاره به اینکه مردم این روستا به خاطر کمبود آب با مشکلاتی بهداشتی زیادی مواجه‌اند، عنوان کرد: برای برطرف شدن مشکل آب این روستا پیگیری‌های زیادی انجام گرفت اما تاکنون حمایتی نشده است.

 

 

نصیر رضایی دهیار روستای رضاآباد بخش مرکزی دلفان اظهار داشت: مردم این روستا از کمبود آب رنج می‌برند چون مردم این روستا امسال هر چهار روز یک‌بار به مدت 20 دقیقه توانسته‌اند از آب استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه به خاطر بحران کم‌آبی چندین خانوار روستا را ترک کردند، افزود: از 80 خانوار روستای رضاآباد هشت خانوار به شهر مهاجرت کردند و اکنون این روستا 290 نفر جمعیت دارد.

 

دهیار روستای رضاآباد عنوان کرد: به دلیل خشک شدن چاه آب روستا مردم برای تأمین آب حدود شش کیلومتر مسافت را طی می‌کنند تا به چشمه روستای دیگر برسند.

 

کمبود آب شرب و رها کردن روستا

 

وی بیان کرد: با توجه به کمبود آب آشامیدنی و مشکلات بهداشتی مردم کار و کشاورزی خود را رها کرده و در شهر حاشیه‌نشین شدند که با توجه به این شرایط برای حل این معضل پیگیری‌های زیادی انجام دادیم به‌طوری‌که در این راستا درخواستی برای منابع آب نیرو کشور نیز ارسال کردیم اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابوالقاسم خسرو پور بخشدار مرکزی دلفان اظهار داشت: از مجموع 162 روستای بخش مرکزی شهرستان دلفان 82 روستا تحت پوشش شبکه آب و 23 روستا به‌صورت سنتی از آب استفاده می‌کنند.

 

 

57روستای بخش مرکزی دلفان فاقد لوله‌کشی آب

 

 

وی با اشاره به اینکه 57 روستای بخش مرکزی فاقد لوله‌کشی آب است، افزود: این روستاها از آب چشمه استفاده می‌کنند  اما به خاطر خشکسالی‌های اخیر با کمبود آب مواجه شده‌اند.

 

بخشدار مرکزی دلفان عنوان کرد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر بارش‌ها به‌صورت روان آب از این منطقه خارج و منابع آب زیرزمینی خالی‌شده است.

 

خسرو پور بابیان اینکه در حال حاضر 40 روستای بخش مرکزی به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود، بیان کرد: به دلیل بحران آب 82 روستای این منطقه به‌صورت ساعتی از آب پمپ استفاده می‌کنند.

 

وی تصریح کرد عمق بحران آب در روستاهای بخش مرکزی تا آنجا است که 50 درصد روستاهای این منطقه هر سه یا چهار روز تنها نیم ساعت آب‌ شرب دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

170روستای دلفان فاقد لوله‌کشی آب شرب

 

جعفر طولابی فرماندار دلفان  بابیان اینکه 440 روستا در سطح شهرستان دلفان وجود دارد، اظهار داشت: منابع آبی روستاهای شهرستان دلفان به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر با مشکل مواجه شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه 170 روستای شهرستان دلفان فاقد لوله‌کشی آب شرب است، افزود: بیش از 260 روستا دارای لوله‌کشی آب است که از این تعداد 188 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرارگرفته است.

 

فرماندار دلفان  عنوان کرد: با توجه به بحث خشکسالی در حال حاضر تمام روستاهای دلفان با کمبود آب مواجه‌اند و بخش عمده‌ای از منابع آب روستاها خشک‌شده است.

 

جیره بندی آب شرب روستاهای دلفان

 

وی بابیان اینکه منابع آب حدود 50 روستا از شهرستان دلفان خشک‌شده است، بیان کرد: کمبود شدید منابع آب در برخی از روستاهای این شهرستان سبب شد تا آب شرب 40 روستا جیره‌بندی شود.

 

طولابی  بابیان اینکه 10 روستای شهرستان دلفان به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: در زمینه آب‌رسانی به روستاهای این شهرستان 12 پروژه در قالب مجتمع آب‌رسانی در دست اقدام است که بخشی از این پروژه‌ها به دلیل مشکل بودجه متوقف‌شده‌اند که در صورت تکمیل و راه‌اندازی آن‌ها 75 روستا آب‌رسانی می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی بابیان اینکه حدود هشت میلیارد تومان برای تکمیل و راه‌اندازی مجتمع‌های آب‌رسانی دلفان لازم است، گفت: به توجه به وضعیت کم‌آبی روستاهای دلفان لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای به حوزه آب این شهرستان داشته باشند.

 

 

علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با اشاره به اینکه در پی خشکسالی‌های اخیر منابع آبی استان خشک‌شده است، اظهار داشت: آب تعدادی از روستاهای لرستان به‌وسیله 160 دهنه چشمه و قنات تأمین می‌شد که باوجود خشکسالی اخیر 120 دهنه چشمه و قنات خشک و تنها از 40 دهنه چشمه و قنات استفاده می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر بیش از 270 حلقه چاه کم آب و یا کاملاً خشک‌شده است، افزود: با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی که در پی خشک‌سالی به وجود آمده روستاهای شهرستان دلفان در بحران کم‌آبی به سر می‌برند.

 

بی‌آبی حداقل 100 روستا در دلفان

 

حجت‌الله سوری خدایی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس اظهار داشت: سال گذشته از 440 روستای شهرستان دلفان 275 روستا با کمبود آب مواجه بود که با اقدامات انجام‌شده حدود 90 روستا آبرسانی شد و امسال نیز آب‌رسانی به حدود 60 روستا در دست اقدام است.

 

وی بابیان اینکه اکنون حداقل 100 روستای این شهرستان دچار بی‌آبی است، افزود: لازم است امسال برای آب‌رسانی به این روستاها در بودجه توجه ویژه‌ای شود تا به‌وسیله حفر چاه به‌صورت مجتمعی آب 10 یا 12 روستا پمپاژ شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس با اشاره به اینکه احداث چاه هزینه‌بر است، بیان کرد: این مسئله به‌طور حتم کارشناسی شده انجام شود زیرا ممکن است درجاهای مدنظر آب نباشد.

 

 

وی عنوان کرد: سال گذشته برای آب‌رسانی روستاهای شهرستان دلفان از محل ماده 180 حدود چهار میلیارد تومان هزینه شد و اکنون نیز به دنبال آن هستیم تا هفته آینده پس از جمع‌بندی اعتبارات دستگاه‌های اجرایی، سهم بیشتری به بحث آب روستایی اختصاص یابد.

 

سوری خدایی در بحث احداث چاه ولوله کشی به آسیب‌های اجتماعی منطقه اشاره کرد وگفت: از مردم انتظار می‌رود که برای حل مشکل بی‌آبی برای احداث چاه همکاری لازم را داشته باشند.

 

در پی خشک‌سالی‌های اخیرهای اخیر بخش عمده‌ای از روستاهای لرستان با بحران آب مواجه شدند که در این راستا سهم روستاهای دلفان خشک شدن منابع آب 50 روستا بوده که با توجه به چالش‌های اخیر کم‌آبی لازم است مسئولان تدابیر جدی برای خارج شدن از این بحران بیندیشند. منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات