گزارش تصویری-تشریحی؛

پروژه‌هایی در شهرستان بروجرد وجود دارند که هرکدام از آن‌ها در حال تبدیل به یک اثر تاریخی است، از سدهای تشنه اعتبار گرفته تا بیمارستانی که بستری شد.

به گزارش لرستان خبر، پروژه‌هایی در شهرستان بروجرد وجود دارند که هرکدام برای اجرایی شدن با یک معضل مواجه هستند از کمبود اعتبارات گرفته تا مشکلات حقوقی و چند بار کلنگ زنی و عدم اجرا، برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام بروجرد عمر ۲۰ ساله دارند و برخی نیازمند اعتبارات ویژه، این در حالی است که اجرا نشدن آن‌ها به یک مطالبه از سوی مردم تبدیل‌شده و خواستار این هستند که هر چه زودتر فکری از سوی مسئولان و متولیان برای این پروژه‌های تاریخی صورت گیرد.

 

سدهایی که پشت سد بی‌اعتباری متوقف شدند

 

سدهای آب سرده، شهید محمد بروجردی و سد گلرود از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام شهرستان بروجرد هستند که سد آبسرده در سال ۸۸ به‌منظور تأمین آب شرب و کشاورزی بروجرد کلنگ زنی شد که به گفته غلامرضا بنادری مدیر امور آب منطقه‌ای شهرستان بروجرد تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده است

 

مرسم افتتاح سدایوشان در استان لرستان

 

وی پیشرفت فیزیکی سد آبسرده بروجرد را حدود ۳۰ درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: عملیات ساخت این سد دو سال به دلیل نبود اعتبار متوقف و مجدد از بهمن‌ماه ۹۳ شروع شد

.

وی می‌افزاید: امسال ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد آبسرده تخصیص‌یافته است که با ساخت آن سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب سیلاب و آورد رودخانه را مهار می‌شود.

 

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان بروجرد ادامه می‌دهد: تکمیل سد آبسرده بروجرد به ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

وی در رابطه با وضعیت سد گلرود نیز می‌گوید: سد مخزنی گلرود ۱۰ سال پیش با صرف اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان برای مسیر دسترسی به این سد در بروجرد کلید خورد.

 

بنادری با اشاره به مشکل اعتباری این پروژه نیز ادامه می‌دهد: این سد با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در سال در صورت تکمیل می‌تواند حدود هشت هزار هکتار از اراضی اشترینان در شهرستان بروجرد را تحت پوشش خود قرار بدهد.

 

به گفته مدیر آب منطقه‌ای شهرستان بروجرد سد مخزنی شهید محمد بروجردی نیز با پنج درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود اعتبار مسکوت مانده است که اعتبار ۳۳ میلیارد تومانی برای تکمیل نیاز دارد و این در حالی است که در سال ۹۳ مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص‌یافته است.

 

شهرک صنعتی که مسکوت ماند

 

شهرک صنعتی نانوتکنولوژی و سیلیکون بروجرد با پنج کارخانه مرتبط با صنایع سیلیکون، سلول‌های خورشیدی و میکروالکترونیک به‌عنوان چهارمین شهرک صنعتی نانوتکنولوژی و سیلیکون دنیا در ایران در سال ۸۶ در شهرستان بروجرد کلید خورد.

 

کراپ‌شده - شهرک صنعتی

 

مطالعات مهندسی و اجرایی این شهرک صنعتی از سال ۸۶ آغاز شد و از سال ۸۸ عملیات اجرایی ساخت نخستین کارخانه این شهرک شروع و به گفته مسئولان این پروژه قرار شد این کارخانه با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال تا اواخر سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد

.

این در حالی است که در بدو احداث این پروژه با پرونده اختلاس میلیاردی گروه آریا عجین شد و اماواگرهایی در ادامه پروژه به وجود آمد و عملیاتی شدن آن را در هاله‌ای از ابهام برد و تا به امروز پرونده ساخت این پروژه مسکوت مانده است

.

به گفته مجریان طرح با ساخت شهرک صنعتی نانوتکنولوژی و سیلیکون بروجرد هشت هزار و  ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و ۱۲ هزار نفر در ارتباط با صنایع پایین‌دستی صاحب شغل می‌شدند که متأسفانه تاکنون این آرزو محقق نشده است

.

بنابراین گزارش، در حال حاضر با سفر رئیس قوه قضاییه به استان لرستان رفع مشکل این کارخانه از سوی استاندار لرستان مورد رسیدگی قرارگرفته که امید است هر چه سریع‌تر مشکلات قضایی پرونده مربوط به این پروژه حل شود تا با احداث آن در شهرستان حداقل ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

 

راه آهنی که سه بار عملیات اجرایی آن شروع شد اما...

 

ساخت خط آهن بروجرد و فرودگاه نیز از دیگر پروژه‌های در حال ساخت است که طی سالیان متمادی علیرغم تبلیغات وسیع به‌منظور ساخت و ایجاد این پروژه‌های ملی اما تا به امروز شاهد مسکوت ماندن آن‌ها بوده‌ایم.

 

پروژه راه آهن

 

بنابراین گزارش، در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی از سوی علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد برای اتصال خط آهن دورود -بروجرد -ملایر و احداث آنتنی راه‌آهن بروجرد در محل روستای زرشکه این شهرستان صورت گرفته اما طبق گفته‌های دیگر نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی به نقل از وزیر راه و شهرسازی ظاهراً زیرساخت‌های قانونی این پروژه تعیین نشده و با مشکلاتی همراه است به‌طوری‌که مردم روستای زرشکه هنوز پول زمین‌های خود را دریافت نکرده‌اند و این موجب نگرانی اهالی روستا شده است.

 

احداث خط آهن بروجرد به‌عنوان یک پروژه ملی با بیش از ۱۰ سال مطالعات انجام‌شده در خصوص ایجاد آن اما به دلایل متعدد ازجمله کمبود اعتبارات کافی هنوز در جا می‌زند.

 

ورزشگاهی که ۲۰ ساله شد

 

ساخت ورزشگاه ۱۵ هزارنفری بروجرد نیز مطالبه ۲۰ ساله مردم بروجرد است که متأسفانه تا به امروز به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کافی مسکوت مانده است.

 

ورزشگاه نیمه تمام مرند

 

به گفته رئیس اداره ورزش و جوانان بروجرد این پروژه در سال ۱۳۷۰ کلید خورده است و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

محمود ترابی گودرزی معتقد است این ورزشگاه می‌تواند پتانسیل خوبی برای ورزش شهرستان باشد که متأسفانه تاکنون نیمه‌کاره رهاشده است.

 

حال ناخوش بیمارستان بروجرد

 

وی می‌گوید: در سال گذشته مبلغ سه میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص‌یافته و برای تکمیل شدن ورزشگاه ۱۵ هزارنفری بروجرد ۱۷ میلیارد تومان نیز نیاز است.

 

یکی دیگر از پروژه هایی که تا کنون روند اجرایی کندی داشته است پروژه درمانی بیمارستان آیت اله بروجردی است که در سال ۸۶ در بروجرد کلنگ زنی شد و با تزریق اعتبارات به صورت قطره چکان طی این سالها در حال حاضر حدود ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته معاون عمرانی فرمانداری بروجرد مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات