لرستان خبر گزارش می دهد

کارخانه ژنراتورسازی خرم‎آباد، مجموعه‎ای که قرار بود برقش جرقه‎ای باشد در روشن‎سازی مسیر توسعه استان. اما این کار نشد و به قولی این مجموعه نیز به قوزی بالای قوزها تبدیل شد.

به گزارش لرستان خبر، هفت سال این کارخانه تعطیل بوده و حال نیز مهلتی به آن داده شده است که مجموعه به فروش برسد و در جایی دیگر جانی دوباره بگیرد.

 

حرف و حدیثهای زیادی است از خریداران احتمالی، یکی قرار است هتل پنج ستاره‌اش کند و دیگری مجتمع مسکونی... باید باشیم و ببینیم آیا قوزی برداشته میشود و یا باز ...

 

از گرفتن تسهیلات پشتمان میلرزد

 

شهزادی، سرمایهگذار ژنراتورسازی خرمآباد در این باره میگوید: در حال حاضر تنها راهی که برای رهایی از تعطیلی واحد داریم این است که زمین را بفروشیم و ماشینآلات را به شهرک صنعتی انتقال دهیم.

 

وی اضافه کرد: تا به حال شش مشتری برای این مجموعه بردهایم و از آنان سه نفر داوطلب خرید بودهاند. یک نفر از آنها محلی بوده و بعد از بازدید و بررسی گفت که حاضر است 75 درصد پول و 25 درصد زمین به جای آن بدهد.

 

شهزادی ادامه داد: قیمت این کارخانه 15 میلیارد تومان بوده که حدود 3.5 هکتار زمین و 5 هزار متر تأسیسات دارد؛ زمین این منطقه حدود 500 هزار تومان میارزد. قرار است این سرمایهگذار آن را تغییر کاربری بدهد و به مسکونی تبدیل کند.

 

این سرمایهگذار یادآور شد: بدهی ما به بانک 12 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده و 1.5 میلیارد نیز طلب کارگران است.

 

وی خاطرنشان کرد: بعد از فروش ملک قرار است ماشینآلات را به شهرک صنعتی انتقال دهیم. در آنجا 4 هزار متر زمین با 1200 متر سالن وجود دارد که تاسیسات را در آنجا میخواهیم مستقر کنیم و ژنراتورسازی در آنجا راهاندازی شود.

 

شهزادی با بیان اینکه امید میرود بانک به ما تخفیفی بدهد، تصریح کرد: اداره کل دارایی نیز قرار بود 7 سال معافیت بدهد که حتی یک ریال نیز نداده است. ما برای شرکت کمباینسازی، رجا و... کار کردیم و مالیات آنها را کسر کردهاند. تا یک سال قبل از تعطیلی نیز حق بیمه خود را پرداخت کردیم اما حال 400 ، 500 میلیون تومان جریمه شدهایم.

 

این سرمایهگذار اظهار کرد: برای رفع مشکلاتی که داشتهایم از گرفتن تسهیلات نیز پشتمان میلرزد. تسهیلات به جز اینکه بیتالمال را از بین ببرد و فرد را مستقرض کند چیز دیگری نیست.

 

وی با بیان اینکه هیچ برنامهای را در این مدت نتوانستهایم انجام دهیم، افزود: این مجموعه بالای 30 میلیارد تومان برای من با بهرههایی که پرداخت کردهام؛ تمام شده است. در این 7 سال تعطیلی مشکلاتی بین شرکا بود. ما این کارخانه را از شرکت پوشاک لرستان خریداری کردیم که مربوط به بنیاد مستضعفان است.

 

شهزادی ادامه داد: زمانی که خواستیم آن را تحویل بگیریم یک پروسه سه ساله داشتیم و مالکان قبلی آن را تحویل نمیدادند. آنان به صورت غیرقانونی مجموعه را در دست داشتند در حالی که سهامی نداشتند.

 

این سرمایهگذار با بیان اینکه با 1.5 میلیارد تومان میتوانم برنامهریزی کنم، بیان کرد: وضعیت بعد از برجام در روند اقتصادی تاثیر دارد و در آیندهای نزدیک شاهد سرمایهگذاری روی پتانسیلهای استان خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز هدف فروش داشتیم اما کسی حاضر به خرید نبود، اضافه کرد: وضعیت اقتصادی ما رو به بهبود است.  قبلاً در مرحله تولید فشار زیادی به ما وارد شده است؛ اگر یکی، دو ماه به ما وقت بدهند میتوانیم دوباره کار کنیم.

 

شهزادی یادآور شد: همچنین یک خریدار دیگر برای این مجموعه هست که میخواهد در آن هتل 5 ستاره بسازد و از توان مالی خوبی برخوردار است.

 

برای احیای ظرفیتها، واحدها مورد بررسی قرار میگیرند

 

قدرتالله ولدی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز میگوید: برای احیای ظرفیتهای تعطیل شده قرار است هر چند روز یکبار سه واحد تعطیل مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی اضافه کرد: ژنراتورسازی خرمآباد نیز از جمله این واحدهاست که با حضور مدیران در پنجم مهرماه امسال جلسهای برای پیگیری وضعیت آن داشتیم و تعطیلی و مشکلات مالی آن با بانک صنعت و معدن مورد برررسی قرار گرفت.

 

ولدی ادامه داد: در حال حاضر  این طرح در دست آقای شهزادی و اخوان بوده که مالکیت صد درصدی به آن رسیده است. در حال حاضر جلسات متعدد دیگری در تاریخ نهم و بیستم مهر و نهم آبان امسال در رابطه با راکدی آن برگزار شده است.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اظهار کرد: مدیران و مسئولان دستگاههای متخلفی در این جلسات حضور داشتهاند و قرار شده این ژنراتورسازی مجموعهاش به شهرک صنعتی 1 و 2 انتقال داده شده و در آنجا احیا شود.

 

مجموعه بدهی بانکی دارد که با سرعت در حال افزایش است

 

همچنین حسین سلاحورزی، رئیس اتاق بازرگانی خرمآباد میگوید: در بررسی از ماشینآلات این کارخانه باید بگوییم که مطلقاً شرایط برای انتقال به جای دیگر با 1.5 میلیارد تومان سرمایه نیز وجود ندارد.

 

وی اضافه کرد: این مجموعه بدهی بانک دارد که با سرعت و نرخ معلومی در حال افزایش است. ارزش آن نیز با این افزایش نرخ بانکی بالا نمیرود برای همین باید فکری اساسی در جهت رفع مشکلات آن کرد.

 

سلاحورزی ادامه داد: با این سناریو باید مجموعه را به شخص سومی واگذار کرده قرار است به مکان مسکونی تبدیل شود و بابت آن خریدار 15 میلیارد تومان پرداخت کند. یک فرصت 15 تا 20 روزه به مالک داده شود تا این روند فروش انجام شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر بانک بخواهد مجموعه را تملک کند چرخه حقوقی به سادگی قبل نیست و این کار طول خواهد کشید.

 

اگر کسی هتل 5 ستاره بسازد کلیه عوارض را رایگان خواهیم کرد

 

هوشنگ بازوند، استاندار لرستان نیز در این رابطه گفت: کارخانه ژنراتورسازی فرصتی برای استان بوده که حال باارزش 15 میلیارد تومان حدود 7 سال تعطیل است.

 

وی با بیان اینکه سرمایهگذار این مجموعه پولی برای احیای آن ندارد و نمیتواند با 1.5 میلیارد تومان کارخانه را راهاندازی کند، افزود: قرار بود این ملک فروخته و عیناً احیا شود که در این راستا مهلتی یک ساله به سرمایهگذار آن داده شده است.

 

بازوند تصریح کرد: با این روند در جایی دیگر این کار انجام نمیشود اما مهلتی 45 روزه به سرمایهگذار آن داده شد؛ در طول این مدت نیز بانک صنعت و معدن فرآیند تملک را انجام دهد و کتباً آن را اعلام کند.

 

استاندار لرستان اظهار کرد: اگر کسی باشد در این مکان هتل 5 ستاره بسازد کلیه عوارض او را رایگان خواهیم کرد که حدود یک میلیارد تومانی میشود.

این مجموعه برقی که نداشت باید بود و دید در آینده هتل است یا مسکنی برای خانوادهای. منبع: ایسنا

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات