کارخانه ای با 40 سال قدمت؛

پارسیلون خرم‎آّباد یکی از شرکت‌های مطرح و بزرگ لرستان و حتی کم نظیر در خاورمیانه بوده که متاسفانه بر اساس گفته‌های مسئولان در دهه 80 به علت واگذاری غیراصولی دچار بحران شده است.

به گزارش لرستان خبر، پارسیلون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی آمید بوده که قدمتی 40 ساله دارد و 12 سال است که همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

 

در این سال‌ها بارها و بارها کارگران این شرکت به دلایل مختلف اعتراضات خود را اعلام کردند و جلسات زیادی توسط مسئولان لرستان برای رفع مشکلات برگزار و مصوباتی برای ساماندهی وضعیت آن تصویب شد. اما انگار مسائل این شرکت تمام شدنی نیست.

 

ظرفیت تولید کارخانه پارسیلون روزانه 27 تن است

 

در این‌باره ناصر یوسفوند یکی از اعضای هیات مدیره شرکت پارسیلون به ایسنا گفت: روزانه 10 تن نخ پلی‌استرخام ، 10 تن نخ تکسچره و 2 تن رنگرزی شده در شرکت پارسیلون تولید می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت کلی تولید در این کارخانه روزانه 27 تن است،اظهار کرد: با انجام عملیات بهسازی و نوسازی پارسیلون، مسئولان پارک علم و فناوری ازاین شرکت بازدید کردند و تیم‌هایی از دانشگاه لرستان و وزارت نفت دعوت شدند و گفتند حالا که این امکانات در پارسیلون وجود دارد بیایید مجوز بگیرید و ما هم در یک ضیافت، پروانه پارک علم و فناوری را دریافت کردیم.

 

پارسیلون با یک قرارداد ترکمنچای به سرمایه‌گذار تحویل داده شد

 

این عضو هیات مدیره شرکت پارسیلون با اشاره به اینکه به دلیل تنوع صنعتی، این کارخانه دانشگاه عظیمی به لحاظ فنی و تکنولوژی و سیستم پلیمری است،اضافه کرد: اساتید دانشگاه این امکانات مهم را رویت کردند و به ما مجوز دادند پارسیلون به عنوان پارک علم و فناوری باشد.

 

 یوسفوند در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند مسئولان پارسیلون در دبی سرمایهگذاری کرده است، اظهار کرد: این ادعای درستی نیست و همه تسهیلاتی که دریافت شده برای بهسازی و اصلاح و توسعه این شرکت هزینه شده است.

 

وی با بیان اینکه پارسیلون تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی یعنی تا سال 78 از ارز دولتی استفاده ‌کرده و بهترین درآمد را داشته است، ادامه داد: در آن برهه این شرکت سالی 10 میلیارد مابه‌التفاوت نرخ ارز داشته و به کارگران رسیدگی کرده اما از سال 78 به بعد نرخ ارز یکسان شده و پارسیلون زیان‌ده شده به گونه‌ای که سال اول 2 میلیارد و سال بعد از آن 6 میلیارد تومان بدهی  بالا آورده و سپس به مشتی بندگان خدا و با یک قرارداد ترکمنچای تحویل سرمایه‌گذار شد.

 

شرکت دیگر مابه‌التفاوت نرخ ارز ندارد

 

این عضو هیات مدیره شرکت پارسیلون با تاکید بر اینکه این شرکت دیگر مابه‌التفاوت نرخ ارز ندارد بلکه باید از محل ارزش افزودهاش درآمدزایی کند، تصریح کرد: تورم نیروی انسانی و خطوط تولیدی کهنه از دیگر مواردی بوده که مزید بر علت بروز مشکلات شده است.

 

یوسفوند با بیان اینکه زمانی که پارسیلون به بخش خصوصی واگذار شد، با ماشین آلات فرسوده و تورم نیروی انسانی مواجه بود، بیان کرد: همچنین بخاطر اخذ تسهیلات بانکی برای برون رفت از وضعیت زیان‌دهی این شرکت کلیه اموال و تاسیسات آن در رهن بانک قرار گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه با ورود سهامداران خصوصی جدید اصلاح انرژی کارخانه  آغاز شد، ادامه داد: در زمان جوانی پارسیلون حداکثر 27 تن ریسندگی در روز تولید داشته و هم اکنون از مجموع 12 خط تولیدی 5 خط اصلاح شده و هر خطی توانایی تولید 7 تا 8 تن محصول را دارد.

 

 

کارگر بازخرید شده در پارسیلون نداریم

 

این عضو هیات مدیره شرکت پارسیلون با اشاره به اینکه یک کارگر بازخرید شده در پارسیلون نداریم بلکه همگی بازنشست شده‌اند، بیان کرد: پس از این جریان مدیریت جدید اقدام به اصلاح ساختار نیروی انسانی کرده است.

 

 

وی بیان کرد: با راه اندازی سیستم کریستال لایزر (دستگاه بلوری ) از سال 91 تولید با این سیستم آغاز شد و ریسندگی برای تولید پلی‌استر اصلاح شد و روزانه 15 تن نخ پلی‌استر در این شرکت تولید می‌شود.

 

یوسفوند با بیان اینکه هم‌اکنون خرید نخ نایلون به شدت کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر پارسیلون نخ نایلون تولید نمی‌کند بلکه نخ پلی‌استر تولید می‌کند.

 

دولت دلار 300 تومانی به من بدهد سرتاپای کارگران پارسیلون را طلا می‌گیرم

 

رضا یعقوبی مدیر عامل شرکت پارسیلون خرم‌آباد نیز در این باره به ایسنا گفت: کارگرهای شرکت پارسیلون اعم از قدیم و جدید هر آنچه می‌گویند صادقانه است اما در مورد موضوعات فنی چقدر درست گفتند متفاوت است.

 

وی با اشاره به اینکه چنانچه پارسیلون درست مدیریت می‌شد الان بایستی از سود این شرکت شاهد وجود 5 پارسیلون دیگر در استان بودیم، اظهار کرد: مستندترین مرجعی که در دست دارید گزارش بازرسی کل کشور در سال 80 است، مبنی براینکه پارسیلون تا 78 سودده بوده و از سال 78 با یکسان‌سازی نرخ ارز زیان‌ده شده است.

 

یعقوبی با بیان اینکه عمده مشکل شرکت پارسیلون این بوده که به جای 600 تا 650 نفر استخدام ، 1500 نفر استخدام کرده یعنی 2.5 برابر بیشتر از ظرفیت اما چون سود آوربوده و با دلار ارزان فعالیت داشته مشکلی نداشته است، یادآور شد: پرداخت هزینه برای نفرات مازاد هزینه‌ها و بهره‌هایی به شرکت تحمیل ‌کرد که کمر این شرکت را شکسته است.

 

وی با تاکید براینکه سه محور از جمله ( اصلاح ساختار فنی و ماشین الات، نیروی انسانی و ساختار مالی) در صنعت مطرح است تا در ممکلت کارخانه تولید ثروت کند، اظهار کرد: چنانچه دولت دلار 300 تومانی به من بدهد سرتاپای کارگران پارسیلون را طلا می‌گیرم.

 

مدیر عامل شرکت پارسیلون با انتقاد از اینکه تامین اجتماعی استان در شرایط بحرانی کارخانه، صندوق تعاونی کارکنان شرکت پارسیلون را برمی‌دارد و می‌برد، تصریح کرد: بیشترین زیان پارسیلون طی این 12 سال از محل پرداخت حقوق به نیروی کارگری مازاد بوده که شامل تامین اجتماعی، هزینه کارگری، حقوق و سنوات بوده است.

 

نهایت تلاشمان این است که کارخانه تعطیل شود

 

یعقوبی با اشاره به بیکاری پنهان در این شرکت با بیان اینکه باید پارسیلون سودآور شود و با مسائل منطقی برخورد کند، تصریح کرد: شهرک مسکونی پارسیلون و هدایایی که به کارگران داده می‌شد در زمان قبل واگذاری ناشی از سود کوپونیسم و تفاوت نرخ ارز بوده است.

 

وی با تاکید براینکه نهایت تلاشمان این است که کارخانه تعطیل شود، یادآور شد: هم‌اکنون محصولات این شرکت به عنوان نخ‌های رده اول در بازار تهران، اصفهان و یزد به فروش می‌رسد.

 

یعقوبی با بیان اینکه در حال‌حاضر کارخانه به لحاظ ساختاری اصلاح شده است، بیان کرد: برای اصلاح هر سیستمی 500 میلیون تومان هزینه شده و هم اکنون 26 ماشین تکسچره، تعدادی کمپرسور و 170 پوزیشن تی‌کاپ درپارسیلون نصب شده اما متاسفانه شرایط بسیار سخت  فروش و بازار نسیه فروشی، حقوق کارگران و مواد اولیه مزید برعلت شده است.

 

پارسیلون برای استان بحران درست کرده است

 

صحبت‌های مسئولان این شرکت در حالی مطرح می‌شود که بارها و بارها نمایندگان مردم خرم آباد در مجلس، مسئولان و .... از وضعیت این شرکت انتقاد کرده‎اند.

 

در این باره رئیس کل دادگستری لرستان گفته بود: یک آقایی آمده با 400 میلیون تومان کارخانهی چندین میلیاردی را صاحب شده و الان 130 میلیارد تومان بدهی به بار آورده است.

 

جعفر بدری با اشاره به ملاحظهکاری برخی مدیران و مسئولان اجرایی، افزود: «این کارخانه برای استان بحران درست کرده و توانایی پرداخت مطالبات دولت و کارگران را ندارد.

 

وی با ابراز نارضایتی از شرایط واگذاری این کارخانه، تصریح کرد: «با اینکه چندین سال از زمان واگذاری میگذرد اما باز مسئولان کارخانه "تنفس" میخواهند و دائم از تعدیل نیرو صحبت میکند.

 

چه کسی این کارخانه را با 130 میلیون تومان بدهی تحویل میگیرد

 

بدری با بیان اینکه چه کسی این کارخانه را با 130 میلیون تومان بدهی تحویل میگیرد؟ اضافه کرد: یکی از مقوله‌هایی که ضربهی اساسی به تولید و اشتغال استان وارد کرده، همین کارخانه است که به افرادی بدون هیچ سابقهای در این زمینه واگذار شده و دهها برابر سود کرده اما کارخانه را سامان ندادهاند.»

 

رئیس شورای قضایی استان تأکید کرد: «ملاحظهکاری مهمترین آفت برای مسئولان بهویژه مسئولان نظارتی است و اگر در اجرای مسئولیت چشمپوشی شود، به مردم خیانت شده است.»

 

در بحث خصوصیسازی پارسیلون به کسانی واگذار شده که صلاحیت لازم را نداشتهاند

 

همچنین معاون وقت برنامهریزی استانداری لرستان با تأیید صحبتهای رئیس شورای قضایی، گفته بود: متأسفانه در دولتهای گذشته و در بحث خصوصیسازی این کارخانه به کسانی واگذار شده که صلاحیت لازم را نداشتهاند.»

 

علی هادی چگنی با بیان اینکه شرایط کارخانه به معضلی برای استان تبدیل شده، تصریح کرد: متأسفانه شخصی که قرار بوده سرمایهگذاری کند، سرمایهبرداری کرده است و باعث شده معضل بسیار بزرگی به وجود بیاید.

 

وی اظهار کرد: اگر برخورد کنیم و کارخانه تعطیل شود، کارگران آن بیکار میشوند اگر هم برخورد نکنیم که معلوم نیست تا کی باید این شرایط ادامه داشته باشد!

 

شرکت 27 میلیارد تومان بدهکار است

 

شهناز حمزه لویی مدیر کل تامین اجتماعی لرستان نیز در این باره به ایسنا گفت: ماهیانه 2 میلیارد و 700 میلیون تومان به 1370 بازنشسته شرکت پارسیلون پرداخت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه این شرکت 27 میلیارد تومان حق بیمه به تامین اجتماعی استان بدهکار است، اظهار کرد: چندین دوره بیمه بیکاری به کارگران پارسیلون پرداخت شده است.

 

حمزه‌لویی با تاکید براینکه اگر تامین اجتماعی را قباله پارسیلون کنند مشکلات آنها حل می‌شود؟ یادآور شد: شرکت پارسیلون حق بیمه کارگران را هر 4 ماه یکبار آنهم نه به صورت یکجا، پرداخت می‌کند و این انصاف است؟

 

وی اضافه کرد: مسئولین کارخانه پارسیلون انتظار دارند حق سایر بیمه شدگان تامین اجتماعی را به آنها بدهم که این خیانت است.

 

مدیر کل تامین اجتماعی لرستان تصریح کرد: برای رفع بحران پارسیلون، تامین اجتماعی اوج همکاری را با این شرکت داشته و مسئولان ذیربط نیز به این مهم صحه می‌گذارند

 

وی بیان کرد: با وضعیت موجود باید حق بیمه‌ای که پارسیلون بدهکار است را چه کسی پرداخت کند.

 

 در هر صورت از واگذاری شرکت پارسیلون به عنوان قرارداد ترکمنچای یاد می‌شود اما امید می‌رود این کارخانه به عنوان یک ظرفیت تولیدی در راستای ایجاد اشتغال در لرستان هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.منبع» ایسنا

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • کارگرها تولیدپارسیلون

    در پی صحبت مسؤولین کارخانه اولا تولید روزانه در زمان دولتی چهل. تن را شاهد بودیم دوما اگر زیان ده آتیش به مالت زدی ضرر از هرکجای برگردی سود است ثالثا موقع واگذاری به تامین اجتماعی و سایر دستگاهها بدهی که نداشتیم هیچ محصول قابل ملاحظه ای هم داشتیم و مبلغ هفده میلیارد تومان چک وصول نشده دست مشتری رابعا خدا وکیلی چقدر آورده داشتی با خودتان به استان منتقل کرده ای؟از اول واگذاری کاسه گدایی را سوی دولت به بهانه تولید و حفظ کارگر د راز کردید میلیاردها تومان ضایعات و اموال شرکت را به بهانه ضایعات و پرداخت حقوق کارگر فروخته اید تسهیلات زیادی دریافت نموده اید متاسفانه تا بحال مصرف کننده می باشید کارگران در سخت ترین شرایط بسر میبرند عدم پرداخت حقوقشان اما بدلیل حامیان وفادار نظام نجیب ترین افراد جامعه اند اینجانب بعنوان یکی از این افراد از ریاست محترم دادگستری و مسؤولین که دغدغه مشکلات صنعت و تولید و کارگران را دارند صمیمانه تشکر سپاسگزاری را دارم خداوند به شما توفیق عنایت فرماید

  • کارگر شرکت

    با سلام خدمت همه همکارانی که باز نشته شد هاند و یا در حال حاضر مشغول بکار هستند همه ما مشکلات شرکت را میدانیم و مسولان زیادی امدند و رفتند و مشکلات همچنان باقی مانده است حال ما تعداد 120 نفری که از غافله رسمی ها جا ماند ایم مسولان تلاش کنید که ما زودتر بازنشته بشیم چون دیگر هم روحیه و هم توانایی کار رو نداریم و به نفع ما و شرکت و این شهر و اقتصاد این مملکت هستش خداوکیلی اگر کسی میخواهد کمک بکند در راستای بازنشستگی ما تلاش بکند با تشکر

  • شجاعی

    باسلام خدمت تمام مسؤلين محترم استان
    شركت پارسیلون با حداقل نیروی انسانی روزانه ۲۷تن به قول خود مدیران تولید دارد.که روزانه فروش هم دارد وباحداقل هزینه شرکت اداره میشود.پس از گذشت ۱۰ماه ازسال ۹۴شش ماه حقوق دریافت شده که۴.۵ماه ازفروش قلب پارسیلون ،پلیمر،که به عنوان ضایعات به دلالان واگذار شده وفقط ۱.۵ ماه ازفروش نخ حقوق پرداخت کرد.حال کسی ازمسؤلين از این مدیران نمیپرسد که فروش ۱۰ ماه چه شده . چرا اقای یعقوبی اینقدر با ابروی کارگران بازی میکند .چرا کسی به فکر این گارگران نیست

نظرات