لرستان خبر گزارش می دهد

کتابخانه شماره ۲ پلدختر که به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره مانده بود، به انبار علوفه تبدیل شده است.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان پلدختر با وجود جمعیت 100 هزار نفری از داشتن کتابخانه استاندارد محروم است و کتابخانه شماره دو این شهرستان نیز به دلیل نبود اعتبار نیمه‌کاره مانده است.

جلسه کمیته نهضت مطالعه مفید و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان پلدختر با حضور مسئولان شهرستان برگزار شد تا راهکارهایی برای افزایش مطالعه شهرستان و همچنین تسریع روند احداث کتابخانه شماره دو اتخاذ شود.

تبدیل شدن کتابخانه شماره دو پلدختر به محل جمع آوری علوفه

حسین علی مومیوند معاون فرماندار پلدختر در این جلسه با اشاره به اینکه کتابخانه شماره دو پلدختر به محل جمع‌آوری علوفه تبدیل شده اظهار داشت: جانمایی کتابخانه علامه جزایری شهر پلدختر مناسب نبوده و این کتابخانه پاسخگوی علاقه‌مندان به کتاب نیست.

وی افزود: در فرهنگ غنی اسلام به علم و مطالعه تاکید فراوانی شده و در جوامع بشری برای دستیابی به معرفت و بینش کافی نیاز به خواندن کتاب‌هایی با محتوای مفید و هدایت کننده است.

معاون فرماندار پلدختر با بیان این که کتابخوانی در توسعه و رشد و تعالی جامعه نقش به‌سزایی دارد بیان کرد: افزایش سطح علاقه‌مندی جوانان و دانش‌آموزان به کتابخوانی در پیشرفت روزافزون جامعه تاثیر دارد.

وی به نقش خانواده‌ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره و عنوان کرد: خانواده‌ها با ایجاد عادت مطالعه به ویژه در فرزندان می‌توانند عامل مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی باشند.

مومیوند گفت: گسترش مطالعه بیشتر در جامعه به ویژه در بین جوانان سبب می‌شود آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کنند و جامعه به سمت پویایی بیشتر پیش برد بنابراین باید در بین مردم جایگاه کتاب را پر رنگ‌تر کنیم و در این راه نباید از هیچ کوششی دریغ ورزیم.

وی تصریح کرد: فرهنگ مطالعه باید در دستور کار خانواده‌ها قرار گیرد چرا که کتابخوانی و مطالعه همواره در فرهنگ غنی اسلام و ایران جایگاه رفیعی داشته و در تاریخ اصیل اسلامی و قرآن راجع به این موضوع مسایلی زیادی آمده است.

وی خاطر نشان کرد: همه وظیفه داریم در تشویق و ترغیب مردم و فرهنگ‌سازی جهت ترویج مطالعه تلاش کنیم و در ابتدا این موارد را از دانش‌آموزان و خانواده‌ها آغاز کنیم.

پیشرفت 50 درصدی کتابخانه شماره 2 پلدختر

فریدون کریمی‌فرد رئیس اداره ارشاد پلدختر نیز اظهار داشت: کتابخانه شماره دو این شهر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار شد در جلسه بودجه شهرستان در زمان فرماندار سابق 200 میلیون تومان از ادارات گرفته شود که این به طور کامل محقق نشده است.

وی افزود: اگر این مبلغ اختصاص یابد کتابخانه شماره دو شهر پلدختر 80 درصد پیشرفت فیریکی خواهد داشت.

کریمی‌فرد با بیان این که کتاب باید همیشه در سبد کالای خانواده باشد افزود: رشد کتابخوانی شرط توسعه فرهنگی است و بحث کتاب مربوط به یک جلسه و یک روز نیست.

رئیس اداره ارشاد پلدختر بیان کرد: هیچ کشوری بدون توسعه فرهنگی به جایی نخواهد رسید و شاخص مطالعه از مهم‌ترین شاخص‌های شناخت یک کشور است که متاسفانه در استان و شهرستان پلدختر این شاخص پایین‌تر از نرم کشوری است.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی شهرستان کمک کنند تا بتوان این شاخص‌ها را به نرم کشور نزدیک کرد و از اداره آموزش و پرورش و سایر ادارات انتظار می‌رود که در تجهیز کتابخانه‌های مدارس تلاش کنند.

کریمی فرد گفت: در سطح شهرستان پلدختر 36 کانون فرهنگی مساجد وجود دارد که همه کتاب دارند و در این رابطه مشکلی ندارند و ارتقا فرهنگ مطالعه تنها به یک نهاد و یک دستگاه مربوط نمی‌شود بلکه به دستگاه‌ها و نهادهای زیادی ارتباط دارد.

لزوم توسعه کتابخانه‌های روستایی در پلدختر

علی محمد قهرمانی سرپرست اداره کتابخانه‌های پلدختر اظهار داشت: خانواده‌ها کتاب‌های مازاد خود را به کتابخانه عمومی شهر اهدا می‌کنند و  با خیران کتابخانه‌ها صحبت شده و آنها دغدغه‌هایی دارند که باید از سوی فرمانداری شهرستان برای آنها احکامی صادر شود.

وی افزود: از شهرداری پلدختر به خاطر پرداخت نیم درصد کمک به کتابخانه تشکر و قدردانی می‌شود و عضویت رایگان در کتابخانه‌های شهرستان به مناسبت‌های مختلف صورت گرفته است.

سرپرست اداره کتابخانه‌های پلدختر توسعه کتابخانه‌های روستایی در پلدختر را از دغدغه‌های مسئولان شهرستان دانست و بیان کرد: دو نفر برای رسیدگی در این رابطه انتخاب می‌شوند یکی بخشدار مرکزی و دیگری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تا جهت بررسی مشکلات کتابخانه‌های روستایی اقدام کنند.

قهرمانی گفت: هر روستا باید 1500 نفر جمعیت داشته باشد تا کتابخانه در آنجا دایر شود و در این رابطه دهیاران می‌توانند فضای 80 متری در اختیار کتابخانه قرار دهند تا با قرار داد 10 ساله با نیروی متصدی آن کتابخانه در آنجا دایر شود و بحث کتاب را به روستاها ببریم و آن را ترویج کنیم.

وی عنوان کرد: برپایی نمایشگاه کتاب، آثار انقلاب، مسابقه کتابخوانی، مسابقه قصه‌گویی و کتابخوانی کودکان بی‌سرپرست بهزیستی و عضویت رایگان و بخشش رایگان کسانی که کتاب را به موقع تحویل کتابخانه نداده‌اند از مهم‌ترین برنامه‌های دهه مبارک فجر شهرستان پلدختر است.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات