در جلسه شورای شهر خرم‌آباد چه گذشت؛

شهرداری خرم آباد درباره تخریب ۲۷۴ مورد در سطح شهر که تعیین شده کوتاهی کرده است.

به گزارش لرستان خبر، شامگاه یکشنبه ۱۶۹ امین جلسه علنی شورای شهر خرم آباد با موضوع بررسی و تصویب لایحه تجمیع عوارض سال ۹۵ شهرداری خرم آباد با حضور اعضای شورای شهر، شهردار خرم آباد و چند کارشناس شهرداری برگزار شد.

در ابتدای جلسه رئیس شورای شهر خرم آباد به نحوه تنظیم لایحه تجمیع عوارض شهرداری پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه این لایحه باید تا ۱۵ بهمن به امضاء استاندار لرستان برسد از ابتدای مهرماه برای ابلاغ لایحه مورد نظر به صحن شورا مکاتبات زیادی با شهرداری خرم آباد انجام گرفت.

جلوگیری از افزایش عوارضات شهرداری برای رعایت حال مردم

حسن آذری با اشاره به اینکه شهرداری خرم آباد تا هفته گذشته لایحه تجمیع عوارض را به صحن شورا نیاوردند افزود: طی این یک هفته اعضای شورا به کمک کارشناسان شهرداری توانستند لایحه مورد نظر را تا امروز تهیه کرده و برای تصویب به صحن شورا بیاورند.

وی تغییرات صورت گرفته در لایحه تجمیع عوارض شهرداری خرم آباد نسبت به لایحه سال گذشته را اندک دانست و عنوان کرد: با وجود بحران های اقتصادی کشور و فشار وارده به مردم در اکثر استان ها در لایحه تجمیع عوارض شهرداری تغییرات کمی ایجاد شده است.

رئیس شورای شهر خرم آباد اضافه کرد: در لایحه تجمیع عوارض امسال در برخی موارد عوارضات شهرداری حداکثر ۱۰ درصد افزایش یافته و در بسیاری از موارد تغییری در نرخ های سال گذشته صورت نگرفته است.

تخفیف ۲۰ درصدی عوارضات شهرداری در صورت پرداخت طی سه ماه اول سال

محمد حسین پور مسئول کمیته بررسی لایحه تجمیع عوارض شهرداری خرم آباد نیز در رابطه با تهیه این لایحه گفت: برای تهیه این لایحه با توجه به تجربیات اعضای شورا نسبت به مسائل و مشکلات سال های گذشته این لایحه به ویژه در بحث مشکلات ساخت و ساز لایحه تجمیع سال ۹۵ شهرداری خرم آباد تهیه و تنظیم شد.

وی با اشاره به اینکه هر چه مردم در پرداخت عوارض مشارکت داشته باشند منابع شهرداری بیشتر خواهد بود ادامه داد: کمیته بررسی لایحه تجمیع عوارض شهرداری خرم آباد برای تهیه این لایحه تلاش کرد عوارض برخی عوامل بازدارنده از جمله فعالیت وانت های دوره گرد، وجود بالکن هایی که نمای شهری را بر هم زده اند، سد معبر و ... را  افزایش دهد.

این عضو شورای شهر خرم آباد به در نظر گرفتن تخفیف هایی ویژه برای شهروندانی که عوارض خود را در سه ماه اول سال پرداخت کنند اشاره کرد و گفت: در صورتیکه عوارض طی سه ماه اول سال پرداخت شود ۲۰ درصد، طی سه ماه دوم ۱۵ درصد و طی سه ماه سوم ۱۰ درصد به افراد تخفیف داده می شود.

افزایش پنج درصدی عوارضات سال آینده شهرداری نسبت به سال ۹۴

حسین پور با بیان اینکه به احتمال زیاد مردم خرم آباد از لایحه تجمیع عوارض تهیه شده برای سال آینده راضی خواهند بود یادآور شد: این لایحه مطابق گزارشات واصله به شورای شهر و شکایات سال های قبل همشهریان در رابطه با برخی قوانین سختگیرانه تهیه شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به رکودی که به واسطه اعمال تحریم ها بر کشور حاکم بود و با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی به صورت یکباره عوارض بیمه خود را بالا برد و این امر باعث قانون گریزی مردم شد لذا سعی کردیم برای تهیه لایحه تجمیع عوارض سال ۹۵ همه این موارد را لحاظ کرده و عوارض را افزایش ندهیم.

حسین پور با بیان اینکه موفقیت شهرداری در این است که عوارض را کسب کرده و نه اینکه آن را افزایش دهد افزود: در لایحه تجمیع عوارض جدید حداقل درصد افزایش عوارضات سال ۹۵ نسبت به سال گذشته پنج درصد خواهد بود در حالیکه مسئولان شهرداری خرم آباد اصرار داشتند این رقم به ۱۵ درصد افزایش یابد.

موضوع پیش فروش قبور در لایحه تجمیع عوارضات سال ۹۵ حذف شد

مسئول کمیته بررسی لایحه تجمیع عوارض شهرداری خرم آباد به برخی تغییرات صورت گرفته در لایحه جدید تجمیع عوارض اشاره کرد و گفت:  یکی از مواردی که در لایحه جدید در آن تغییر صورت گرفته بحث پیش فروش قبور آرامستان های خرم آباد است.

حسین پور ادامه داد: با توجه به مشکلات کمبود زمین برای قبور که در آینده در شهر خرم آباد با آن مواجه خواهیم بود در لایحه جدید موضوع پیش فروش قبور را حذف کردیم و پیش فروش تنها در صورتی امکان پذیر است که بازماندگان یک میت بخواهند قبری در کنار میت را برای خود خریداری کنند.

وی اظهار داشت: شهرداری خرم آباد برای تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور احداث هتل و اماکن گردشگری تخفیفات عوارض پذیر خواهد داد ولی اگر این سرمایه گذاران از شهرداری خرم آباد پروانه ساختمان اخذ نکنند مشمول این تخفیفات نخواهند شد.

بالا بردن عوارض مربوط به تخلف حذف پارکینگ در خرم آباد

عبداله عزیزپور دیگر عضو شورای شهر خرم آباد اشد مجازات در بحث پرداخت عوارض برای افرادی که نسبت به حذف پارکینگ در شهر خرم آباد اقدام می کنند را خواستار شد و بیان داشت: ترافیک سنگین در سطح شهر خرم آباد ناشی از حذف پارکینگ در بسیاری از خیابان های این شهر است.

وی افزود: با وجود احداث پاساژ جدیدی در خیابان چهارراه فرهنگ معضل کمبود پارکینگ در خرم آباد بیشتر شده و این امر باعث بروز مشکلات ترافیکی زیادی خواهد شد لذا لازم است در لایحه جدید با افرادی که با حذف پارکینگ در ساختمان ها و مراکز تجاری اقدام می کنند از طریق بالا بردن مبلغ عوارضات برخورد شود.

علی جهان آرا دیگر عضو شورای شهر خرم آباد اظهار داشت: در لایحه تجمیع عوارض سال گذشته موانع بازدارنده سختی برای موارد ماده ۱۰۰ اعمال شد ولی به رغم همه این موانع بازدارنده ساخت و سازها باز از بی برنامگی خاصی برخوردار بود.

شهرداری گزارشات دستور تخریب کمیسیون ماده ۱۰۰ را ارائه دهد

وی افزود: لازم است شهرداری گزارشی در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب هایی که کمیسیون ماده ۱۰۰ طی سال گذشته در نظر گرفت و در مورد آن ها رای قطعی صادر کرد ارائه داده و در این زمینه پاسخگو باشد.

این عضو شورای شهر یادآور شد: با وجود اینکه سال گذشته در کمیسیون ماده ۱۰۰ دستور تخریب برخی ساخت و سازهای غیرمجاز داده شد این امر صورت نگرفت و خرم آباد همچنان شاهد ساخت و سازهای غیرقانونی است و به نظر می رسد شهرداری هم بدش نمی آید از این محل درآمدی داشته باشد.

رئیس شورای شهر خرم آباد در پاسخ به پیشنهادات مطرح شده توسط اعضاء شورا برای تنظیم لایحه تجمیع عوارض سال ۹۵ گفت: مطابق لایحه سال آینده جرایم حذف پارکینگ در سطح شهر خرم آباد افزایش یافته و شش ماده در رابطه با این موضوع تهیه شده است.

شهرداری در تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز کوتاهی کرده است

آذری با بیان اینکه در کمیسیون ماده ۱۰۰ سال گذشته ۲۷۴ مورد تخریب در سطح شهر خرم آباد تعیین شده بود که هنوز این امر صورت نگرفته است عنوان کرد: قرار بود شهرداری این تخریب ها را انجام دهد که در این زمینه کوتاهی کرده است لذا باید شهرداری در این زمینه به صورت جدی ورود پیدا کند.

وی افزود: ظرف چند هفته آینده جلسه ای با حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری خرم آباد، راه و شهرسازی و اعضاء شورای شهر برگزار خواهد شد و خواستار برخورد جدی تر شهرداری با ساخت و سازهای غیرمجاز خواهیم شدمنبع: مهر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    تا کی باید وانتها سطح شهر اقدام به دستفروشی کنن واقعا وقتی یه مهمون از یه شهر دیگه میاد باعث خجالتمونه اخه اینجا شهره یا یک بازار برای وانتی ها از شمال تا جنوب شهر رو وانتی ها قبضه کردن .

نظرات