جولان شکارچیان در حیات وحش؛

"گَرین" یکی از مناطق شکار و صید ممنوع استان لرستان است که با ۶۰ هزار هکتار مساحت و وجود بیش از ۲۰۰ گونه جانوری و ۵۰۰ گونه گیاهی هنوز پاسگاه محیط‌بانی ندارد و حیات گونه‌های جانوری آن به مخاطره افتاده است.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان سلسله دارای دو منطقه شکار و صید ممنوع است منطقه شکار و صید ممنوع «سفیدکوه» که در جنوب این شهرستان و مابین سه شهرستان سلسله، خرم‌آباد و دوره چگنی قرار دارد و دیگری منطقه شکار و صید ممنوع «گَرین» که در شمال این شهرستان و مابین سه شهرستان سلسله، بروجرد و دلفان واقع‌شده است.

منطقه 60 هزار هکتاری گرین در شمال شهرستان سلسله قریب سه سال است که از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام‌ شده است که این منطقه از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از غرب به شهرستان دلفان محدود است.

گَرین از رشته‌کوه‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه قرار دارد، بیش از 500 گونه گیاهی  و 200 گونه جانوری در این منطقه وجود دارد و آخرین آثار حیات‌وحش طبیعی را می‎توان در آن مشاهده کرد.

در این منطقه گونه‌های گیاهی متنوعی مانند بلوط، زالزالک، گلابی وحشی و گیاهان مرتعی شاخصی مانند موسیر و گونه‎های گیاهی دارویی هم‌چون آویشن، سمسا، مخالسه، موسیر، مفرا، کاله، جوشن، ریواس، کنگر خوراکی، قلرج و کما رشد دارند  و از پرندگان منطقه می‎توان هما، عقاب مارخور، سارگپه پابلند، عقاب طلایی، تیهو، کبک دری و معمولی، کبوتر چاهی، شاه بوف، هدهد، طرقه کوهی و کبود، کلاغ نوک سیاه و نوک‌زرد را نام برد.

به مخاطره افتادن حیات وحش گونه‌های جانوری منطقه گرین

از گونه‌های شاخص جانوری  منطقه می‌توان خرس، پلنگ، کل و بز، گرگ خاکستری، کفتار و خرگوش  را نام برد، گاه مجاورت محیط زندگی افراد با زیستگاه‎های حیات‌وحش، آن‌ها را در معرض خطر قرار داده و نسل خیلی از آن‌ها را با خطر انقراض تهدید می‎کند.

قلل گرین در طول سال پوشیده از برف است و به همین خاطر مراتع، چراگاه‌ها و چمن‌زارهای گرین در فصول بهار و تابستان بسیار سرسبزند و اغلب گله‌داران و کوچ‌نشینان شمالی استان لرستان و دامداران نواحی نهاوند در فصل‌های بهار و تابستان دام‌های خود را روانه دامنه‌های گرین می‌کنند و همین حضور دام بیش از ظرفیت، زیستگاه‌های حیات‌وحش این منطقه را به مخاطره انداخته است.

استان لرستان 25 درصد گونه‌های جانوری و گیاهی کشور را دارد و در این‌ بین  شهرستان سلسله که یکی از مناطق بکر و دارای ظرفیت بالای گیاهی و جانوری در استان است به تنهایی 15 درصد این تنوع را به خود اختصاص داده است.

واگذاری مدیریت منطقه گرین به محیط‌زیست شهرستان سلسله

وجود سلاح‎های مجاز و غیرمجاز٬ عدم وجود قوانین و مقررات کافی٬ عدم توجه به ارزش‎های گوناگون حیات‌وحش در برنامه‎های توسعه٬ عدم اطلاعات کافی افراد در ارتباط با ضرورت حفظ همه گونه‎های جانوری در طبیعت و بقای آن‎ها، کمبود آمار و اطلاعات صحیح در زمینه حیات‌وحش٬ بهره‎برداری بی‎رویه از منابع طبیعی و آبی و کمبود امکانات٬ تجهیزات و نیروی کمی و کیفی لازم در حال حاضر حیات‌وحش منطقه صید و شکارممنوع گرین را مورد تهدید قرار می‎دهد.

طاهر فتح الهی رئیس حفاظت محیط‌زیست سلسله در این رابطه اظهار داشت: این منطقه بین سه شهرستان بروجرد، دلفان و سلسله واقع‌ شده و در حال حاضر مدیریت منطقه به محیط‌زیست شهرستان سلسله واگذار شده است.

وی افزود: حداقل در این منطقه نیاز به احداث 4 پاسگاه محیط‌بانی احساس می‌شود که چارت اولین پاسگاه با 8 نفر پرسنل تصویب و تاکنون 5 نفر جذب‌شده‌اند اما به دلیل نداشتن پاسگاه فعلاً در شهرستان‌های سلسله و نورآباد مشغول خدمت هستند.

لزوم احداث پاسگاه محیط بانی در منطقه کهمان

رئیس حفاظت محیط‌زیست سلسله با تأکید بر لزوم احداث اولین پاسگاه محیط بانی در منطقه کهمان, عنوان کرد: در تأمین اعتبار سال آینده به حمایت همه‌جانبه استانداری و فرمانداری شهرستان سلسله برای پیش‌بینی اعتبار حداقل 150 میلیون تومانی جهت ساخت اولین پاسگاه در این منطقه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه گرین اکثر گونه‌های جانوری و گیاهی استان مشاهده می‌شود بیان کرد: یکی از  چالش‌های شهرستان تعداد بالای اسلحه و شکارچی در منطقه و اخیراً هجوم شکارچیان سایر استان‌ها (افراد ) است که متأسفانه اکثراً توسط بومیان منطقه پایشان به این شهرستان باز شده است.

فتح الهی تصریح کرد: این شکارچیان با شکار برخی گونه‌ها از قبیل تشی، خرگوش و گراز (خوک وحشی) تعادل در زنجیره غذایی را به هم زده و باعث کم شدن غذای حیواناتی از قبیل پلنگ و گرگ می‌شوند که در نهایت این امر منجر به حمله این حیوانات به گله‌های دام می‌شود.

دستگیری 95 متخلف زیست‌محیطی در سلسله

وی با اشاره به حضور مأموران حفاظت محیط‌زیست به‌ صورت شبانه‌روزی در مناطق حساس زیست‌محیطی گفت: طی 9 ماهه سال جاری 95 نفر متخلف زیست‌محیطی دستگیر و پس از اخذ ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست در قالب 71 فقره  پرونده به مراجع قضایی معرفی‌ شده‌اند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست سلسله با بیان اینکه 73 درصد تخلفات شروع به شکار و صید بوده که با حضور به‌ موقع مأمورین از بروز شکار و صید غیرمجاز جلوگیری به‌ عمل‌ آمده است اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل مهم منطقه که باید به آن توجه شود  تعداد بالای گردشگران مناطق تفریحی از قبیل کهمان و کاکا رضا است که متأسفانه طرح برنامه‌ای برای ساماندهی گردشگران وجود ندارد و لزوم اجرای طرح‌های مطالعاتی در این خصوص به‌ شدت احساس می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با ارتقای منطقه شکار و صید ممنوع گرین به حفاظت‌ شده و انجام طرح مطالعاتی منطقه، مناطق تفریحی و گردشگری نیز جدا و با برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

15 درصد گونه‎های جانوری لرستان در منطقه گرین

قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله نیز در این رابطه عنوان کرد: لرستان در مجموع 25 درصد گونه‎های جانوری کشور را دارد که منطقه گرین 15 درصد این گونه‎ها را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: گرین یکی از سایت‌های زیست‌محیطی استان است که بیشترین تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی را دارد.

فرماندار سلسله تصریح کرد: با توجه به مشاهده تخلفات زیست‌محیطی در این منطقه و به ویژه شکار غیرمجاز گونه‎های جانوری منطقه توسط شکارچیان استان‎های هم‌جوار، ضرورت احداث پاسگاه محیط‎بانی و ارتقای آن به منطقه حفاظت‎ شده بیش‌ از پیش احساس می‎شود.

وی اظهار امیدواری کرد که اعتبار موردنیاز برای احداث پاسگاه محیط‌بانی در این منطقه در اعتبارات سال آینده منظور شود.

پیش‌ از این نیز محمدحسین بازگیر، مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست لرستان در بازدید از این منطقه برای حفظ گونه‌های جانوری ایجاد پاسگاه را امری ضروری دانسته و به همه علاقه‌مندان نوید داده بود که پاسگاه محیط‌بانی لرستان در چارت سازمان محیط‌زیست مصوب شده و در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود اما با این‌ وجود هنوز وعده مسئولان برای احداث پاسگاه محیط‌بانی منطقه گرین هنوز محقق نشده و حفاظت از گونه‌های جانوری این منطقه در گرو همت مسئولان است.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات