لرستان خبر گزارش می دهد

طرح ساماندهی دست‌فروشان شهرستان بروجرد می‌تواند به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان قرار گرفته و یک تهدید را به فرصت اشتغال‌زایی تبدیل کند.

به گزارش لرستان خبر، گسترش پدیده دست‌فروشی و عرضه کالا و خدمات توسط وانت‌بارها در شهرستان بروجرد در روزهای پایانی سال در میادین و معابر پرتردد این شهرستان چهره‌ای درهم و نازیبا از شهر را در معرض دیدگان ناظران قرار می‌دهد.

شهرستان بروجرد با جمعیتی افزون بر 350 هزار نفری خود در استان لرستان از جمله شهرهای کشور است که در تازه‌ترین آمار منتشر شده دولتی به‌ عنوان شهری با جمعیت بیکاری بالا ثبت‌شده که گذشته از تبعات سوء و دلایل عمده بیکاری در این شهرستان پدیده ناخوشایند دست‌فروشی و وانت‌بارها روزبه‌روز در این شهرستان در حال گسترش است.

دست‌فروشی نتیجه شکاف طبقاتی در جامعه

دست‌فروشی پدیده‌ای است که در نتیجه شکاف طبقاتی جامعه عده‌ای را به سمت خود سوق داده و به این مشاغل کاذب مشغول می‌کند این پدیده در حالی در روزهای منتهی به پایان سال در میدان‌ها و معابر پرتردد این شهرستان رو به افزایش است که بیکاری علت بروز واقعی آن است.

وقتی پای صحبت دست‌فروشان می‌نشینیم مسئله اصلی را نیاز به کار و نبود منبع درآمد ثابت و پایدار عنوان می‌کنند، عواملی که سبب می‌شوند تا در بسیاری از موارد نگاه نامناسب جامعه را به جان بخرند تا برای گذران زندگی خود دچار بحران نشوند.

از سویی عده‌ای از کارشناسان اجتماعی و مسئولان شهری دست‌فروشی را به‌ عنوان معضل جامعه مطرح کرده و در رفع آن دست‌ به‌ قلم برده و ارائه نظر کرده‌اند در حالی‌ که خارج از گود بیکاری نشستن و نظر دادن در این مورد به‌ حق گزافه‌گویی است.

با نگاهی جامع به این امر در شهرستان بروجرد می‌توان دریافت که دست‌فروشی و اشتغال در مشاغلی همچون عرضه کالا و خدمات توسط وانت‌بارها متأثر از نیاز جامعه است، نیازی که مدیریت شهری در برخورد با آن سرگردان شده و هنوز تکلیف خود را مشخص نکرده است.

برخورد شهرداری با دست‌فروشان

انتظار جامعه از دستگاه‌های اجرایی همچون شهرداری و شورای شهر ساماندهی هر چه سریع‌تر این قشر به ‌منظور تحقق حقوق شهروندی، زیباسازی چهره شهر و گردش اقتصادی از مجاری تعریف‌شده در شهر است اما آنچه در واقعیت در شهرستان بروجرد مشاهده می‌شود به حاشیه رفتن و حتی سرکوب دست‌فروشان در خیابان‌های پرتردد این شهرستان است.

این امر توسط نهادهای مرتبط در شهرستان بروجرد با جدیت دنبال شده و یکی از خواسته‌های اصلی برخی شهروندان است که دست‌فروشان در اکثر شهرهای دنیا با برنامه‌ریزی مدون و نظارت درست در اماکن طراحی‌شده مشغول به کار و ارائه خدمات هستند از این‌ رو به‌ جای ریشه‌کنی این پدیده باید با در اولویت قرار دادن طرح ساماندهی دست‌فروشان از طرق مختلف از جمله تشکیل انجمن صنفی دست‌فروشان این تهدید را به یک فرصت اشتغال‌زایی در شهرستان بروجرد تبدیل کرد.

محمد گودرزی یکی از دست‌فروشانی است که سال‌های سال در پیاده‌روی سه‌راه جعفری شهرستان بروجرد مشغول به فروش برخی البسه است، او که اینک سن و سالی را در این شغل سپری کرده است از ناملایمات کار خود این‌چنین می‌گوید: هنگامی‌که وارد این کار شدم به دلیل نداشتن امکانات لازم برای خرید مغازه به‌ ناچار مقداری جنس تهیه‌کرده و در کنار خیابان مشغول به دست‌فروشی شدم اما در ابتدا از سوی نهادهای شهری هیچ‌گونه تهدیدی برای ادامه فعالیت خود نداشتم تا اینک در سال‌های اخیر شهرداری بروجرد به‌شدت با ما برخورد کرد.

ساماندهی دست‌فروشان به‌ جای برخورد نامناسب

وی که اینک پدر یک خانواده شش نفره است با خستگی از ادامه فعالیت خود در این شغل می‌افزاید: فعالیت شهرداری در راستای برخورد با دست‌فروشان به‌ جای ساماندهی درست آن‌ها سبب شده برخی شهروندان با نگاهی منتقدانه و تحقیرگرایانه با ما برخورد کرده و این شغل را به‌ عنوان یک معضل ناخوشایند تلقی کنند.

گودرزی در ادامه از مسئولان شهرداری بروجرد می‌خواهد به‌ جای رفتارهای تند با افرادی که به ‌ناچار به این حرفه اشتغال دارند زمینه فعالیت مناسب آن‌ها را فراهم کنند.

مریم باقری یکی از شهروندان بروجردی به‌ محض دیدن خبرنگاری که مشغول مصاحبه با دست‌فروشان است خود را به ما می‌رساند و با صدایی آکنده به اعتراض می‌گوید: مردم باید برای امرارمعاش خود چه‌کار کنند آیا می‌توانند با دزدی و از دیوار مردم بالا کشیدن امرارمعاش کنند نمی‌شود این مشاغل را در شهر انجام داد و نیاز خود را برطرف کرد.

وی می‌افزاید: چرا این‌قدر مسئولان بروجردی و برخی شهروندان نسبت به دست‌فروشان نگاه بدبینانه‌ای دارند در حالی‌ که بیکاری آن‌ها را مجبور به روی آوردن به این‌گونه مشاغل کرده است.

دست فروشی در معابر متأثر از عدم مدیریت صحیح شهری

علی همتی از دیگر شهروندان بروجردی حاضر در صحنه است که خود را استاد دانشگاه و جامعه‌شناس معرفی می‌کند و پس از شنیدن مکالمات مردم و دست‌فروشان می‌گوید: البته در نگاه مدیریت شهری دست‌فروشی به‌ عنوان یک معضل اجتماعی ناشی از فراگیر شدن بیکاری به آن پرداخته‌ شده اما در هنگام مواجه با شهروندان باید گفت این پدیده یک معضل اجتماعی نیست بلکه متأثر از عدم مدیریت صحیح شهری توسط نهادهای مرتبط است.

وی عنوان می‌کند: البته نباید جای پای برخی سودجویان در این زمینه را نیز نادیده گرفت که با وجود اشتغال در حرفه‌های دیگر به دلیل سود خوبی که از مشاغل دست‌فروشی به دست می‌آورند به ‌صورت فزاینده‌ای به این حرفه به تعبیری اعتیاد پیدا کرده و حاضر نیستند زمینه را به افرادی که واقعاً این شغل تنها منبع درآمدی آن‌ها محسوب می‌شود واگذار کنند.

همتی به برخی آثار سوء دست‌فروشی هم نگاهی گذرا داشته و می‌افزاید: نباید از خاطر برد که دست‌فروشی چهره شهر را نازیبا کرده و مدیریت شهری را ناکارآمد در مواجه با آن نشان می‌دهد.

وی در خاتمه با ارائه راهکاری تحسین جمع را برانگیخته و بیان می‌کند: تنها راه رویارویی با این پدیده و البته نه معضل اجتماعی ایجاد بازارچه‌های دائمی عرضه و فروش محصولات دست‌فروشان و وانت‌بارها است تا علاوه بر متمرکز شدن آن‌ها این مشاغل به‌ عنوان یکی از مشاغل موجود در جامعه توسط شهروندان پذیرفته‌ شده و عموم مردم بتوانند برای تهیه اقلام موردنیاز خود به این اماکن مراجعه کرده و شهرداری و شورای شهر نیز با نظارت جامع و کامل بر حُسن عرضه محصولات این مشاغل را حمایت کنند.

به سراغ رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد می‌رویم تا در گفت‌وگویی کوتاه از برنامه‌ها و مصوبات شورا برای ساماندهی این مشاغل در روزهای پایانی سال در این شهرستان آگاه شویم.

ساماندهی دست‌فروشان بروجرد ظرف یک هفته آینده

عباس شمس‌الدینی رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد به مصوبات شورای اسلامی شهر بروجرد برای ساماندهی دست‌فروشان اشاره می‌کند و می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تلاش می‌شود  دست‌فروشان و وانت‌بارهای بروجرد در فرصت پایانی تا انتهای سال به نحو مطلوبی ساماندهی شود.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده درنتیجه افزایش روزافزون دست‌فروشان در برخی میادین مهم این شهرستان اظهار می‌کند: ایجاد سد معبر و تردد بیش‌ازحد وانت‌بارهایی که اقدام به عرضه اقلام مختلف خوراکی در سطح شهر می‌کنند مزاحمت‌هایی از قبیل اشکال در تردد و ایجاد آلودگی صوتی را برای برخی شهروندان به وجود می‌آورد که رفع این معضل نیازمند برنامه‌ریزی جامع و کامل است.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد می‌افزاید: به‌ منظور رفع این معضل فراگیر در آستانه شب عید و تشدید آن تلاش می‌شود با استقرار دست‌فروشان در بازارچه‌های روزانه و هفتگی در نظر گرفته‌شده در اماکن مختلف این شهرستان میزان آلودگی‌های به وجود آمده در معابر اصلی بروجرد را کاهش داد.

وی وقوع این پدیده را درنتیجه فراگیری معضل بیکاری محسوس دانسته و عنوان می‌کند: باید با دیدی منصفانه نسبت به این پدیده برخورد کرد و توجه کرد که این امر به سبب بیکاری فزاینده در شهرستان بروجرد رو به گسترش است و نباید افراد شاغل در این کار را به نحوی سرکوب کرد که نتوانند از راه‌های درست برای خانواده خود امرارمعاش کنند.

شمس‌الدینی بیان می‌کند: با اجرای برنامه‌های تدوین‌شده مصوب شورای اسلامی شهر بروجرد تلاش می‌شود دست‌فروشان مختلف با استقرار در مراکز تعیین‌شده ظرف هفته آینده نسبت به ادامه فعالیت خود ساماندهی شوند.

ضرورت همکاری دستگاه‌های ذی رابط برای ساماندهی دست‌فروشان

وی لازمه اجرای طرح‌های ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌بارها در این شهرستان را منوط به همکاری نهادهای مرتبط دانسته و تصریح می‌کند: در این راستا همکاری معاونت عمرانی فرمانداری و پلیس راهنمایی رانندگی بروجرد در کنار سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری امری ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد خاطرنشان می‌کند: تلاش می‌شود برای خدمات‌رسانی بهتر و دسترسی آسان شهروندان به خدمات ارائه‌ شده توسط دست‌فروشان این افراد در اماکن پرتردد شهرستان بروجرد برای ارائه کالا  و خدمات خود در ایام منتهی به نوروز مستقر شوند.

وی می‌گوید: با متمرکز کردن دست‌فروشان شهرستان بروجرد و اعمال نظارت مناسب بر نحوه عملکرد آن‌ها می‌توان زمینه رفاه حال همشهریان را فراهم کرده و علاوه بر این راه‌اندازی بازارچه‌های ویژه دست‌فروشان کمک به سزایی به زیبا‌سازی چهره شهر می‌کند.

گر چه در افکار عمومی شهرداری‌ها متولی ساماندهی این مشاغل به شمار می‌روند اما برای اجتناب از تبعات اجتماعی و امنیتی این طرح، نیاز به همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است تا برای تحقق این مهم، متولیان امر به‌ جای تسامح و سلب مسئولیت از خود با عزمی همگانی در دستگاه‌های اجرایی این مشاغل را به سهولت ساماندهی کنند.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات