مخترع لرستانی:

مخترع لرستانی گفت: نخبگان استان لرستان برای تولید انبوه و تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌های علمی خود به اسپانسر نیاز دارند.

به گزارش لرستان خبر، محسن نوری فرد گفت: از سال 85 فعالیت‌های خود را در زمینهٔ اختراع و ایده پردازی آغاز کرده و تعداد هشت اختراع ثبت‌شده داشته‌ام اما به دلیل مشکلات مالی، تاکنون نتوانسته‌ام حتی یکی از طرح‌های خود را به تولید انبوه برسانم و برای مجموع هشت طرح خود فقط چهار میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌ام.

وی افزود: پمپاژ الکتریکی روغن، تستر عملگر و سنسورهای خودرو، بخاری فن‌دار هوشمند، خودروی الکتریکی خودکار، موتور خودروی کم‌مصرف و اویل پمپ دو زمانه که سبب افزایش عمر مفید و راندمان موتور می‌شود، از مهم‌ترین طرح‌هایی بوده که در چند سال گذشته داشته‌ام و بازار هنوز هم به آن‌ها نیاز دارد.

این نخبه لرستانی عنوان کرد: معمولاً نخبگان و پژوهشگران استان لرستان، سرمایه و امکانات لازم را برای تولید انبوه محصولات خود در اختیار ندارند که باید اسپانسرهایی برای حمایت از طرح‌های آنان در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مشاهده‌شده، که یک فناور، طرحی را با تلاش شبانه‌روزی به مرحله تولید اولیه رسانده اما به دلیل اینکه با توان محدود مالی، تعداد کمی از نمونه‌های اولیه خود را راهی بازار کرده، افراد دیگری با بضاعت مالی بیشتر، از طرح موردنظر کپی‌برداری کرده و به تولید انبوه آن پرداخته‌اند.

نوری فرد تصریح کرد: به دلیل اینکه این کپی‌برداری‌ها با تغییرات اندکی در جزئیات طرح همراه است، امکان شکایت وجود ندارد چون ادعا می‌شود که طرح 100درصد مشابه نیست.

وی بیان کرد: سال‌های گذشته، یک دستگاه کشاورزی چندمنظوره  را طراحی کردم که همزمان کار شخم، تسطیح زمین، کاشت بذر و تغییر جهت شیب زمین‌های شیب‌دار را انجام می‌داد ولی این طرح بااینکه مراحل ثبت اختراع را نیز طی کرده بود، در استان لرستان موردحمایت قرار نگرفت و نتیجه این شد که ما پس از دو سال، شاهد رونمایی طرحی مشابه آن دریکی از نمایشگاه‌های کشور بودیم و زحمات ما بی‌نتیجه ماند.

این نخبه لرستانی گفت: در استان لرستان برخی سرمایه‌گذاری بر روی تولیدات مخترعان را ریسک‌پذیر می‌دانند؛ ما برای اولین در دنیا طرح خودروی الکتریکی خودکار را رونمایی کرده و به ایران‌خودرو عرضه کردیم اما آن طرح را نپذیرفت و مدیران ایران‌خودرو معتقد بودند که این سرمایه‌گذاری ریسک بالایی دارد.

وی افزود: اگر سرمایه‌گذاری بر طرح خودروی الکتریکی خودکار انجام می‌گرفت و حتی به نتیجه هم نمی‌رسید، حداقل پژوهشگر بعدی همین مسیر را طی نمی‌کرد و سعی می‌کرد که به تکمیل و رفع نقایص این دستگاه بپردازد، هرچند مراحل ثبت اختراع آن انجام‌شده بود و احتمال موفقیت‌آمیز بودن و به نتیجه رسیدن آن بسیار بالابود.

نوری فرد خاطرنشان کرد: انتظار داریم که پژوهشگران، نخبگان و مخترعان استان لرستان موردحمایت قرار بگیرند  تا ما شاهد آمارهای تکان‌دهنده فرار مغزها و مهاجرت نخبگان از استان و بعضاً از کشور نباشیم چرا که در بسیاری از موارد طرح‌هایی که در کشور ما سرمایه‌گذاری بر روی آن را ریسک‌پذیر تلقی کرده‌اند، در خارج از کشور با استقبال مواجه شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از همکاران ما با ارائه طرح‎های خود در خارج از کشور به موفقیت رسیده‌اند و طرح‌های آنان موردپذیرش قرارگرفته است، اگر شرایط به همین ترتیب ادامه پیدا کند مهاجرت بیشتری انجام می‌شود.

این مخترع لرستانی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی پژوهشگران، ایده پردازان و نخبگان استان لرستان، عدم همراهی مدیران و مسئولان استان است که این ناشی از آگاهی کم آنان در رابطه با فرایند پرزحمت ایده تا تولید طرح است.

وی بابیان اینکه باید دوره‌هایی آموزشی برای مدیران برگزار شود  تا به این موضوع پی ببرند که یک فناور، برای تولید و به اتمام رساندن پروژه خود، چه مراحلی را باید بگذراند تصریح کرد: در این راستا پیشنهاد برگزاری دوره آموزشی رایگان«ایده تا تولید» را برای مدیران استان مطرح کرده‌ایم که امیدوارم این پیشنهاد موردپذیرش قرار بگیرد.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات