مصائب ادامه دار سیلاب پلدختر:

بارندگی های سیل آسای پلدختر در سه روزه گذشته به اندازه کل میزان بارندگی یک ساله اخیر علاوه بر خوشحالی کشاورزان،باعث قطعی آب شرب شهر پلدختر وبرخی از روستاهای شهرستان از جمله روستاهای واشیان شد.

به گزارش لرستان خبر، پس از تلاش کارکنان شرکت آب وفاضلاب شهری ،آب شهر پلدختر پس از 80ساعت وصل شد ولی در مقابل برخی از روستاهای شهرستان که به دلیل سیلاب با قطعی آب مواجه شدند همچنان با تانکر سیار آب رسانی می شوند به طوری که اهالی روستاهای واشیان پس از 4روز از وقوع سیلاب،همچنان با قطعی آب دست وپنجه نرم می کنند.

به نظر می رسد که سیلاب اخیر علاوه بر اینکه بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی زده به نوعی ،تاسیسات زیر بنایی آب رسانی شهری و روستایی را مورد تخریب قرار  داده است.

هر چند تلاش مسئولان برای رفع مسائل ومشکلات آبرسانی به روستاهای شهرستان ادامه دارد ولی به نظر می رسد که برای حل این مشکل باید تدابیر جدی تری را اتخاذ کرد.

در این میان مردم ،استاندار لرستان را بعنوان نماینده عالی دولت در استان را مورد خطاب قرار دادند که پس از وقوع سیلاب ،رسیدگی به مسائل ومشکلات روستاییان ،از حقوق جدی آنها است که باید به این مسائل توجه جدی شود.

سجاد خاکی  از اهالی روستای کلک بیشه قهرمانی با اشاره به قطعی آب اظهار داشت : روستای ما به همراه دو روستای همجوار باغ گل گل سفلی وعلیا حدود چهارروز هست با مشکل قطعی آب شرب مواجه هستند.

قطعی آب واشیان

وی بیان کرد:واقعا مسئله بی آب در روستا را نمی شود تحمل کرد هر چند با تانکر های سیار هم آبرسانی می شود و لی کافی نیست.

وی تصریح کرد:علی رغم بارندگی های خوبی که در شهرستان پلدختر داشته ایم ،برخی از اهالی روستا از آب باران برای مصارف خود استفاده می کنند.

قطعی آب واشیان وگل گل

خاکی عنوان کرد:استاندار نسبت به مسائل ومشکلات روستای کلک بیشه وکمبود آب آن توجه جدی کند.

علی سلیمانی دهیار روستای واشیان با اشاره به مشکلات قطعی آب در روستا افزود: مشکل آب شرب روستا به حدی که حتی در زمینه آب مورد نیاز برای استحمام وطهارت اهالی با مشکل مواجه هستند.

سلیمانی و قطعی آب واشیان

وی با بیان اینکه کسی تاکنون به مشکل ما رسیدگی نکرده است بیان کرد:هر چه از طریق مسئولان برای رفع مسائل ومشکلات قطعی آب مراجعه می کنیم به دلیل خسارت هایی که سیلاب در سایر روستاها داشته ،تاکنون به مشکل بی آبی روستای ما رسیدگی نشده است.

سلیمانی تاکید کرد:در این وضعیت،مردم روستا برای تهیه آب به روستاهای اطراف با مسافت های طولانی تردد می کنند .

ابراهیم محمودی دهیار روستای چشمه شیرین واشیان در این خصوص با اشاره به پیگیری های متعددی که از طریق مسئولان ذی ربط داشته اند افزود: در همان ساعات اولیه  گزارش خرابی و قطعی آب شرب را به اطلاع مسئولان ذیربط رساندیم ولی اقدام اساسی در جهت رفع مشکل صورت ندادند.

وی تاکید کرد:روستای چشمه شیرین واشیان در هفت کیلومتری پلدختر واقع شده و قبل از سیلاب هم با مشکلات کمبود آب مواجه بودیم که با وقوع سیلاب این مسائل ومشکلات حادتر شده است.

قطعی آب واشیان وگل گل

محمودی با بیان اینکه زندگی روستایی به آب بستگی دارد یادآورشد:امروز هر کسی وسیله نقلیه ای دارد می تواند آب مورد نیاز خود را تامین کند،حالا کسی که فاقد وسیله نقلیه برای تهیه آب باید چه کار کند.

رئیس شورای اسلامی واشیان در گفتگو با خبرنگار بیان روز با اشاره به اینکه حفر یک حلقه چاه و احداث مخزن جوابگوی نیاز روستاهای واشیان نیست گفت:پروژه تامین آب شرب واشیان با توجه به حفر یک حلقه چاه و یک مخزن با ظرفیت محدود وخط انتقال صعب العبورطبق نظر کارشناسان جوابگوی 5 الی 6 روستا بیشتر نیست .

باقر پور وقطعی آب شرب واشیان

مهدی باقرپور با بیان اینکه بر اثر سیلاب گذشته قطعی آب روستاها تشدید شد عنوان کرد: با اجرای این طرح، 16 روستای دهستان واشیان ،3 روستای منطقه گل گل و کلک بیشه قهرمانی هم تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

 وی تاکید کرد: در طول سال این بی تدبیری و انجام کار های غیر کارشناسی باعث شده که بارها شاهد سوخته شدن پمپ استخراج ، پمپ انتقال آب و تابلو های برق در مسیر باشیم.

قطعی آب واشیان وگل گل

رئیس شورای اسلامی واشیان یادآور شد: ترکیدگی وشکسته شدن لوله های انتقال آب در مسیر به علت بی کیفیتی لوله ها و حجم بالای انتقال آب همیشه سبب قطعی آب واعتراض اهالی روستاهای تحت پوشش شده است.

 وی اضافه کرد:با توجه به افزایش جمعیت و تعداد متقاضی در روستاهای واشیان وکلک بیشه وگل گل   حفر یک حلقه چاه دیگر در این منطقه ضروری است.

وی ادامه داد:خرید پمپ های آب ذخیره جهت اقدام به موقع وضرب العجلی در نصب آن بجای پمپ خراب و تقویت سیستم برق رسانی شبکه برق آن با نصب ترانس های قوی برق برای مرتفع شدن مسائل و مشکلات آبرسانی به این روستاها امری ضروری است.

قطعی آب واشیان وگل گل

  باقر پور با اشاره به کم توجهی مسئولان برای حل مشکلات قطعی آب در روستاهای واشیان افزود: وقتی به متولیان اجرایی مراجعه می کنیم ،مدام ادارات آب  و فاضلاب روستایی و برق شهرستان، مشکل را بین خود رد وبدل میکنند و هیچ کدام هم کاری در جهت رفع مشکلات انجام نمی دهند.

 به نظر می رسد با توجه به در پیش بودن فصل گرما،شرکت آب وفاضلاب روستایی نسبت به آسیب شناسی مسئله آبرسانی به روستاهای شهرستان باید اقدام جدی داشته باشد و در ادامه با برنامه ریزی لازم برای رفع مسائل ومشکلات کمبود یا قطعی آب در روستاهای شهرستان همچون واشیان تلاش کند. بیان روز

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • نازار

    اه کی ها وه دادمو برسن مردم ده تشنی های هوار های هوار ده دس مسئولو

  • میرزا

    دمتون گرم عجب مصاحبه ای

  • مهدی

    این بحران قابل پیشبینی بود حالا اگه غیرقابل پیش بینی باشه چی

  • شورای واشیان

    بسمه تعالی
    با سلام بدینوسیله با توجه به برطرف شدن بحران آب شرب روستای واشیان بعد9 شبانه روز از مدیران وخبرنگاران سایت مردمی لرستان خبر جهت اطلاع رسانی بموقع نهایت تقدیر وتشکر را دارم.

نظرات