گزارش طرح‌های روان‌سازی ترافیک در خرم‌آباد؛

پروژه‌های تعریض خیابان‌ها و عقب‌نشینی ساختمان‌ها در خرم آباد فقط در حد طرح باقی‌مانده و روند اجرای آن‌ها مانند دیگر پروژه‌های خرم‌آباد سرعت لاک‌پشتی دارد.

به گزارش لرستان خبر، دریک سال و نیم اخیر بیشتر توجه شهرداری خرم آباد به سمت پروژه هایی با محوریت توسعه فضای سبز بوده است پروژه هایی همچون تپه هفت هکتاری ورودی شهر در حریم پل آیت‌الله کمالوند خرم‌آباد و طرح بزرگ گردشگری فضای سبز بوستان آبشار طلایی از این قبیل بوده اند هرچند که چنین اقداماتی شایسته است و نیاز مبرم یک مرکز استان ولی این مسئله نباید منجر به این شود که به دیگر طرح ها توجه نشود برای مثال  بعضی از  طرح ها همچون تعریض خیابان ها،احیای پیاده روها در جهت روان سازی ترافیک شهر سال هاست که روی زمین مانده است.

این درحالی است که یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه شهری خرم‌آباد گره ترافیکی کور در اکثر خیابان‌های اصلی سطح شهر است؛کارشناسان بافت فرسوده،عدم توسعه و رشد نامناسب شهر را یکی از دلایل اصلی ترافیک خرم‌آباد عنوان می‌کنند.

خیابان‌هایی که سال‌ها پیش متناسب با جمعیت شهری زمان‌های دور در خرم‌آباد ساخته‌شده مدت‌هاست در این شهر ماندگار شده‌اند و خبری از توسعه عمرانی در آن نیست.

افزایش روز‌افزون تعداد خودروها و عدم برنامه‌ریزی کارشناسی برای روان‌سازی گره ترافیکی روزبه‌روز بر مشکلات ترافیکی خرم‌آباد اضافه می‌کند.

عکس،ترافیک در خرم آباد

خیابان‌های کم‌عرض و فرسوده چندین دهه قبل جوابگوی تعداد زیاد خودروها نیست، در خیابان‌های و میدان‌های اصلی شهر نظیر میدان 22 بهمن، خیابان انقلاب،سه‌راه اسدآبادی،میدان بسیج،میدان امام،میدان امام حسین(ع) حجم ترافیک سنگین است و در بیشتر موارد عبور و مرور افراد را با مشکل مواجه می‌کند به‌گونه‌ای که در ساعات خاصی از شبانه‌روز به دلیل حجم زیاد رفت‌وآمدها و عدم وجود فضای مناسب رفت‌وآمد شهروندان با مشکل مواجه است.

وجود روگذر زیرگذرهای کارشناسی نشده،نه‌تنها باعث تسهیل،در عبور و مرور نشده‌اند بلکه خود نیز مشکلی به مشکلات ترافیکی سطح شهر افزوده‌اند.

این در حالی است که پروژه‌های تعریض خیابان‌ها و عقب‌نشینی ساختمان‌ها مانند تعریض فاز اول خیابان انقلاب از چهار‌راه اسد‌آبادی تا تقاطع خیابان شورا، فاز دوم تعریض خیابان انقلاب از مصلای الغدیر تا بیمارستان شهدای عشایر ،مغازه‌های عمده‌فروشی سه‌راه اسدآبادی خیابان فقط در حد طرح باقی‌مانده و روند اجرای آن‌ها مانند دیگر پروژه‌های خرم‌آباد سرعت لاک‌پشتی دارد.

عکس،زیرگذرهای خرم آباد

رضا بیرانوند؛عضو شورای شهر خرم‌آباد کمبود بودجه و اعتبار در شهرداری خرم‌آباد را یکی دلایل عدم اجرایی پروژه‌ها دانست و گفت: شهرداری به‌جز پرداخت عوارض توسط مردم هیچ‌گونه درآمد دیگری ندارد درحالی‌که بیش از 50درصد اعتبار حاصل از درآمدها صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و باقی اعتبار هم کفاف اجرای پروژه‌های بلندمدت را نمی‌دهد.

وی با اشاره به طرح آزادسازی حریم مغازه‌های محله سه‌راه اسدآبادی ،گفت: شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند وارد عمل شود چون بودجه ندارد و اگر فقط شهرداری متولی این امر باشد شاید تا ده‌ها سال دیگر هم به نتیجه نرسد برای این کار نیاز است که استانداری بودجه‌ای را اختصاص دهد.

وی در خصوص طرح‌های تعریض خیابان‌ها نبود بودجه انتقاد کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های حوزه شهری با توجه به زیادشدن ماشین‌ها و زیرساخت‌های قدیمی شهر گره‌های ترافیکی بوده است که در بیشتر مواقع به دلیل کمبود اعتبار به سرانجام نرسیده است.

عکس،خیابان های خرم اباد

رضا حاصلی؛ عضو شورای شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرافلاک در خصوص طرح‌های تعریض خیابان‌های سطح شهر گفت: منابع محدود شهرداری کفاف اجرای پروژه‌ها در کوتاه‌مدت را نمی‌دهد اما بااین‌وجود در طول این مدت بیش‌تر از 70 درصد خیابان حافظ تعریض شده است.

وی افزود: از ابتدای پمپ‌بنزین کمربندی، خیابان شهدا، پل دارایی زاده، ساحلی‌ها و کرگانه باوجوداینکه مردم در داخل املاک هستند تعریض شده‌اند.

عضو شورای شهر خرم‌آباد در رابطه با طرح جامع ترافیک خرم‌آباد اظهار داشت: طرح جامع ترافیک مربوط به چند سال پیش است که وزارت کشور شهرداری‌ها ملزم به تهیه آن کرده است که متأسفانه در خرم‌آباد توجه جدی به این امر نشده است.

حاصلی بیان کرد: در دوره جدید شهرداری با همکاری استانداری با مهندسان و مشاوران ذی‌صلاح قراردادهای بسته است و طرح آن در دست بررسی است.

وی ادامه داد: تاکنون اگر اقدامی هم انجام‌شده مقطعی و درواقع مسکنی بوده به همین منظور با مشاوران هماهنگ شده که وضعیت فعلی شهر را به‌طور کامل بررسی و لحاظ کنند.

عکس،تعریض خیابانی های خرم آباد

این عضو شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به طرح عقب‌نشینی مغازه‌های سه‌راه اسدآبادی، گفت: خریداری املاک این منطقه اعتبار زیادی می‌خواهد که تأمین آن از عهده شهرداری خارج است در این خصوص اختلاف‌نظرهای هم وجود دارد.

حاصلی تصریح کرد: در طرح‌های تعریض خیابان‌ها اولویت با خیابان انقلاب و حافظ است و در کنار همه‌کارهای دیگر این طرح‌ها نیز در دستور کار است و نباید فراموش شود.

وی در رابطه با طرح تعریض خیابان انقلاب گفت: در مصوبه‌ای که سال گذشته در اختیار شهرداری قرار گرفت مقرر شد که بخش خصوصی جهت تعریض املاکی که در خیابان انقلاب"حدفاصل بین سه‌راه اسدآبادی تا پادگان قدیم 07" وارد عمل شود.

حاصلی ادامه داد: ظاهراً این مصوبه هنوز به مرحله اجرا نرسیده و سرمایه‌گذار هم هنوز اقدامات خاصی را انجام نداده است اما به‌هرحال به‌صورت پراکنده با خیلی از مالکان توافق شده و املاک خریداری‌شده است اما تا زمانی که همه املاک خریداری نشوند به چشم نمی‌آید بحث تعریض هرچند کند ولی در حال انجام است.

عکس،پیاده روهای خرم آباد

عضو شورای شهر خرم‌آباد اظهار داشت: پیاده‌روهای خیابان مطهری، شهدای شرقی،شهدای غربی، خیابان امام و خیابان60متری(شهید شفیع پور)احیا و بازسازی‌شده‌اند هرچند که هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌اند اما کارهای زیادی انجام‌شده است.

حاصلی بیان کرد: در خیابان‌های منتهی به بلوار شهید شفیع پور مثل خیابان اداره کار و ضامن آهو نیز پیاده‌روهای زیادی انجام‌شده است.

وی با اشاره به طرح یکسان‌سازی معبر، گفت: خیلی از مالکان در ساخت‌وسازهایشان به معابر تجاوز کرده‌اند که در شهرداری به جد پیگیر هستیم هرجایی به معابر تجاوز شده باشد حکم تخریب داده شود تا تردد مردم روان شود و چهره زشت در شهر ایجاد نشود.

منبع: خبرافلاک

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات